Jak poinformował 22 marca br. portal branżowy Forces Operations Blog, dzień wcześniej minister obrony Belgii Ludivine Dedonder ogłosiła plany zakupu 20 śmigłowców wielozadaniowych Airbus H145M, które zastąpią 7 NHI NH90 TTH/NFH i 13 Leonardo AW109, w wersji A109BAi (Granatniki przeciwpancerne RGW 90 HH dla Belgii).
H145M / Zdjęcie: Airbus Helicopters
Nowe śmigłowce wejdą formalnie na wyposażenie Komponentu Lotniczego Sił Zbrojnych (Luchtcomponent), gdzie 15 będzie służyć do wsparcia sił operacji specjalnych i ewakuacji medycznej, ale 5 zostanie wydzielonych do zadań dla Policji Federalnej (Federale Politie). H145M zostaną zamówione za pośrednictwem Agencji Wsparcia i Zamówień NATO NSPA (NATO Support and Procurement Agency), a pierwsze dostawy przewiduje się już w 2026.
Jak poinformowała minister Dedonder, wybór został dokonany na podstawie analiz Komisji Zamówień Wojskowych (Commission des achats militaires) prowadzonych w drugiej połowie 2022 na rynku europejskim i północnoamerykańskim. 27 stycznia br. pojawiły się doniesienia prasowe o możliwości zakupu 15 H145M. 8 marca br. Komisji Zamówień Wojskowych dokonała ostatecznego wyboru.
Badania rynku uwypukliły również pewne perspektywy współpracy. Przede wszystkim między przemysłowcami, spółką Airbus Helicopters a belgijskimi spółkami, między innymi w celu dostarczenia określonego sprzętu i jego wsparcia techniczno-logistycznego.
Wśród argumentów „za” wyborem europejskich śmigłowców z Airbus Helicopters była również komplementarność z H145M wybranymi przez sąsiednie Luksemburg i Niemcy, których siły zbrojne są bliskimi partnerami belgijskich. Belgijskie i niemieckie siły zbrojne podpisały list intencyjny w sprawie ewentualnego rozwoju współpracy dwustronnej w dziedzinie operacji specjalnych. Około 20 H145M służy w Bundeswehrze, większość z nich na rzecz sił specjalnych. Przewiduje się teraz zakup 82 dodatkowych egzemplarzy (wcześniej planowano 64). Podobne porozumienie zawarto z Wielkim Księstwem Luksemburg, które zamówiło dwa H145M za pośrednictwem Agencji Wsparcia i Zamówień NATO NSPA.
Pierwsze informacje o możliwości ewentualnego wycofania 4 NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) pojawiły się 24 czerwca 2020, gdy belgijski resort obrony przedstawił propozycję cięć budżetowych obejmujących ograniczenie lotów tych śmigłowców. Argumentowano to zbyt wysokimi kosztami eksploatacyjnymi i planowanymi modernizacjami, brakami w zakresie personelu latającego oraz zbyt niskim poziomem wsparcia technicznego ze strony przemysłu. Później zdecydowano, że wszystkie NH90, w tym pokładowe NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter) zostaną wycofane całkowicie z eksploatacji. Podobne kroki w ostatnich miesiącach poczynili inni użytkownicy tych wiropłatów: Australia, Szwecja i Norwegia.
Blegia stanie się ósmym użytkownikiem zmilitaryzowanego wariantu śmigłowca H145. W ubiegłym roku na zakup 6 śmigłowców H145M (z opcją na 6 kolejnych) zdecydował się Cypr, gdzie zastąpią one problematyczne Mi-35P. Oprócz wspomnianych Niemiec i Luksemburga, na ich zakup zdecydowały się również Ekwador (2 egzemplarze), Serbia (5 egz. + 10 zamówionych), Tajlandia (10 egz. + 15 zamówionych) i Węgry (20 egz.).