14 marca br. minister obrony Norwegii Bjørn Arild Gram ogłosił, że amerykańskie śmigłowce wielozadaniowe Lockheed Martin/Sikorsky MH-60R Seahawk zastąpią NHI Industries NH90 NFH w królewskiej marynarce wojennej (Sjøforsvaret). Decyzję o wycofaniu europejskich wiropłatów podjęto 10 czerwca 2022 z powodu niezadowalającej gotowości operacyjnej i wieloletnich opóźnień w dostawach (Norwegia wycofa wszystkie śmigłowce NH90 NFH).
Jak dodał szef obrony Norwegii gen. Eirik Kristoffersen:
Dobrze, że podjęto decyzję o zakupie nowego śmigłowca morskiego dla sił zbrojnych. Ta decyzja zapewnia przewidywalność naszym ludziom. Seahawk to dobry i przetestowany śmigłowiec, który pozwoli nam jeszcze lepiej rozwiązywać zadania dla straży wybrzeża.
Seahawk to ten sam typ śmigłowca używany przez bliskich sojuszników i reprezentuje sprawdzone technologie, powiedział Bjørn Arild Gram.
Minister obrony miał na myśli Danię, która użytkuje 9 egzemplarzy MH-60R od 2016 roku do zadań poszukiwawczo-ratowniczych i zwalczania okrętów nawodnych. Dlatego też, już wkrótce 17 norweskich pilotów i członków przyszłych załóg z Morskiego Skrzydła Śmigłowców (Maritim helikopterving; MHV) uda się do Danii, gdzie przejdą szkolenie.
Norwegia planuje zakup 6 MH-60R Seahawk, które będą początkowo wykorzystywane w straży wybrzeża (Kystvakten) z bazy lotniczej Bardufoss w okręgu Troms og Finnmark na północy kraju, ale w dalszej kolejności do roli zwalczania okrętów podwodnych (kolejne śmigłowce?).
Ładowność śmigłowca morskiego daje Kystvakten lepszą zdolność do zapewnienia nadzoru morskiego oraz do poszukiwania i ratownictwa morskiego, dodał Gram. Norwegia ma nadzieję na zawarcie umowy międzyrządowej do lata br., dzięki czemu dostawy mogłyby zostać zrealizowane w latach 2025-2027, a wartość umowy szacuje się na maksymalnie ok. 12 mld NOK/1,14 mld USD (4,98 mld zł).
Do tej pory do zadań tych wykorzystywano problematyczne NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter), w tym 6 na potrzeby fregat rakietowych typu Fridtjof Nansen oraz 8 w straży wybrzeża. Norwegia zamówiła 14 NH90 NFH w 2001 z dostawami w latach 2005-2008, które są budowane przez konsorcjum NHI, złożone z Airbus Helicopters (wcześniej Eurocopter), Leonardo (wcześniej AgustaWestland) i Fokker Aerostructures (wcześniej Stork Fokker Aerospace). Dostawy dla Norwegii jednak rozpoczęły się dopiero 30 listopada 2011 i już w 2012 brano pod uwagę MH-60R.
Do stycznia 2016 dostarczono 6 egzemplarzy NH90 NFH. Z kolei raport sił zbrojnych z 2018 stwierdził, że flota wykonuje niewystarczającą liczbę godzin nalotu w stosunku do ich zadań (700 zamiast 3900 godzin rocznie) i rekomendowano zmodyfikowanie wszystkich egzemplarzy patrolowych do zadań SAR. Jednak już we wrześniu tego samego roku wycofano się z tego pomysłu. Do stycznia 2021 Leonardo dostarczyła 11 śmigłowców, a do ubiegłego roku 13. Należy dodać, że na przedwczesne wycofanie swoich NH90 zdecydowały się również Belgia, Szwecja i Australia.
Warto zauważyć, że 7 marca br. pojawiły się informacje, iż dowództwo Sjøforsvaret wystosowało do resortu obrony rekomendacje o konieczności wycofania czterech fregat typu Fridtjof Nansen, dostarczonych w latach 2006-2011: HNoMS Fridtjof Nansen (F310), Roald Amundsen (F311), Otto Sverdrup (F312) i Thor Heyerdahl (F314). Oprócz kwestii ekonomicznych i reorganizacji sił zbrojnych, jest to zapewne pokłosie utraconej 8 listopada 2018 fregaty Helge Ingstad (F313), gdy dowództwo zakwestionowało ich konstrukcję po kolizji z maltańskim tankowcem Sola TS. Teraz wskazano potrzebę pozyskania 6 nowych fregat i niesprecyzowanej liczby mniejszych jednostek nawodnych (Naprawa Helge Ingstad nieopłacalna).
Jak dotąd, śmigłowce wielozadaniowe MH-60R trafiły na eksport do Arabii Saudyjskiej (1 egzemplarz + 9 zamówionych), Australii (23 egzemplarze; jeden utracony + 12 zamówionych), Danii (9 egz.), Grecji (7 zamówionych), Hiszpanii (8 zamówionych), Indii (5 egz. + 19 zamówionych), Korei Południowej (12 zamówionych) oraz Tajwanu (12 zamówionych).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.