Przejdź do serwisu tematycznego

Australijskie MH-60R wznowiły loty

Departament Obrony Australii zezwolił na wznowienie lotów i wykonywanie operacji przez flotę 23 morskich śmigłowców wielozadaniowych MH-60R Seahawk, po tym jak zostały zawieszone po wypadku jednego z nich.

16 października Departament Obrony Australii zezwolił na czasowe wznowienie lotów i wykonywanie operacji przez flotę 23 morskich śmigłowców wielozadaniowych MH-60R Seahawk królewskiej marynarki wojennej (Royal Australian Navy, RAN), po tym jak zostały zawieszone po wypadku jednego z nich.

Departament Obrony Australii zezwolił na wznowienie lotów i wykonywanie operacji przez flotę 23 morskich śmigłowców wielozadaniowych MH-60R Seahawk, po tym jak zostały zawieszone po wypadku jednego z nich / Zdjęcie: Departament Obrony Australii

Do wypadku australijskiego MH-60R doszło późnym wieczorem czasu lokalnego 13 października br. na wodach Morza Filipińskiego na wschód od wyspy Luzon, podczas rutynowego lotu z pokładu niszczyciela rakietowego HMAS Brisbane (DDG41) typu Hobart, któremu towarzyszyła fregata rakietowa HMAS Warramunga (FFH152) typu Anzac oraz kanadyjska fregata HMCS Winnipeg (FFH 338) typu Halifax.

Załoga wiropłatu została zmuszona do awaryjnego lądowania w wodzie, w wyniku czego doszło do trwałego uszkodzenia płatowca. Po nadaniu sygnału SOS, z niszczyciela wysłano łodzie ratunkowe, które dotarły na miejsce zdarzenia w około 20 minut. Trzyosobowej załodze MH-60R udzielono pierwszej pomocy (Drugi Hobart w linii).

Okręty australijskie wyruszyły na misję szkoleniową pod koniec sierpnia br. w ramach grupy zadaniowej IPE21 (Indo-Pacific Endeavour 2021), która ma działać w rejonie Azji Południowo-Wschodniej. Koniec misji zaplanowano na połowę listopada br. (Tomahawki i JASSM-ER dla Australii).

14 października br. zdecydowano o czasowym uziemieniu 23 pozostających w służbie MH-60R, a prace rozpoczął powołany przez Departament Obrony Australii zespół dochodzeniowo-śledczy. Co ciekawe, utrata Seahawka była pierwszą tego typu w przypadku wszystkich użytkowników eksportowych, podczas gdy cztery egzemplarze straciła w wypadkach amerykańska marynarka wojenna (US Navy) (Tajwan bliżej MH-60R, Indie odebrały pierwsze dwa MH-60R, Produkcja Seahawków dla Korei, MH-60R dla Grecji).

Jak poinformował dowódca RAN, kadm. Mark Hammond:

Wstępne dowody wskazują, że wypadek nie ma wpływu na resztę floty MH-60R. To niezawodna platforma, której ponad 300 egzemplarzy jest użytkowanych na całym świecie. RAN ma rygorystyczny i regularny harmonogram prac konserwacyjnych, aby zapewnić ich bezpieczeństwo i skuteczność.

W ostatnich dniach Australia otrzymała zgodę USA na zakup kolejnych 12 egzemplarzy MH-60R / Zdjęcia: Departament Obrony Australii

Pięć dni przed wypadkiem, 8 października br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na  ewentualną sprzedaż do Australii kolejnych 12 Seahawków wraz z pakietem wyposażenia i uzbrojenia za maksymalnie 985 mln USD (3,916 mld zł) (Więcej Seahawków dla Australii).

Pod znakiem zapytania pozostaje, czy władze w Canberrze zdecydują się dokupienie również dodatkowego egzemplarza w miejsce utraconego, tak jak to było w przypadku skreślonego ze stanu po pożarze w 2018 samolotu walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej Boeing E/A-18G Growler – na zakup którego zgodę otrzymano 30 września br. (Australia dokupuje Growlera).

Po wypadku, Australii pozostało 11 Seahawków w 816. Eskadrze RAN do zadań związanych ze zwalczaniem okrętów nawodnych i podwodnych oraz 12 kolejnych w 725. Eskadrze RAN do szkoleń personelu. Wszystkie zostały dostarczone w latach 2013-2016. Są to podstawowe śmigłowce pokładowe w RAN, obok problematycznych MRH-90 Taipan (lokalne oznaczenie dla NHI NH-90 TTH) (Australijskie NH90 uziemione).

Co ciekawe, w październiku 2020 pojawiła się informacja o zamiarze zakupu śmigłowców wielozadaniowych HH-60W lub MH-60M z rodziny Black Hawk w miejsce MRH-90 Taipan. Jednak te miałyby trafić do 6. Pułku Lotniczego (6Avn) australijskich wojsk lądowych (Australian Army) z bazy Holsworthy w pobliżu Sydney (Black Hawki dla Australii).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Co z systemem awaryjnego hamowania samolotów do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego?

Nie udało się rozstrzygnąć przetargu na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego, dostawy i montażem dwóch linowych systemów awaryjnego hamowania samolotów do 23.…

Konkurs na nazwę dla polskich F-35A Lightning II

Sztab Generalny Wojska Polskiego ogłosił otwarty konkurs na nazwę własną dla przyszłych polskich samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X