5 października australijski branżowy dziennik ADBR, poinformował o przeciekach z wielu źródeł na temat planów rządu federalnego w Canberze dotyczących zakupu amerykańskich śmigłowców Lockheed Martin/Sikorsky HH-60W lub MH-60M z rodziny Black Hawk w miejsce europejskich MRH-90 Taipan (lokalne oznaczenie dla NHI NH-90 TTH) (Oblot HH-60W CSAR, 2019-05-20).

Zmodernizowany MH-60M Black Hawk został wprowadzony w latach 2011-2015 w miejsce MH-60L/K na wyposażenie 160. (Powietrznodesantowego) Pułku Lotniczego Operacji Specjalnych Night Stalkers amerykańskich wojsk lądowych (US Army).  W porównaniu z wcześniejszym wariantem, maksymalna masa startowa wzrosła z 10 do 11 t / Zdjęcie: US Army

Zmodernizowany MH-60M Black Hawk został wprowadzony w latach 2011-2015 w miejsce MH-60L/K na wyposażenie 160. (Powietrznodesantowego) Pułku Lotniczego Operacji Specjalnych Night Stalkers amerykańskich wojsk lądowych (US Army). W porównaniu z wcześniejszym wariantem, maksymalna masa startowa wzrosła z 10 do 11 t / Zdjęcie: US Army

Nowe wiropłaty miałyby trafić do 6. Pułku Lotniczego (6Avn) australijskich wojsk lądowych (Australian Army) z bazy Holsworthy w pobliżu Sydney. Według ADBR, wstępne zapytanie ofertowe na dwadzieścia cztery śmigłowce w konfiguracji do prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych w warunkach bojowych i wsparcia operacji specjalnych miało już zostać wysłane do USA.

Ewentualny zakup HH-60W lub MH-60M oznaczałby jednoczesne anulowanie programu Project Land 2097 Phase 4, który zakłada zakup lekkich śmigłowców wsparcia operacji specjalnych. Jak dotąd oferty złożyły dwa podmioty: 28 maja br. konsorcjum amerykańskiej spółki Bell Textron z australijskim Babcock Australia, proponując zmilitaryzowaną wersję śmigłowca 429 GlobalRanger, natomiast 11 lipca br. Airbus Australia Pacific z H145M. Źródła uważają, że wypełniłyby one rolę problematycznych MRH-90 Taipan, jak i spełniłyby aktualne wymogi operacyjne 6Avn, określone w Project Land 2097 Phase 4 (Airbus H145M oferowany Australii, 2020-07-04).

HH-60W Jolly Green II (od ostatniej litery nazywany również Whiskey) został opracowany dla amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) w ramach programu Combat Rescue Helicopters (CRH) w miejsce HH-60G Pave Hawk. W planach jest zakup 113 wiropłatów. Testy przechodzą cztery prototypy – pierwszy z nich oblatano 17 maja 2019. 24 września br. podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej. Zamówienie na 10 z nich ma zostać ogłoszone na początku 2021 / Zdjęcie: Lockheed Martin

HH-60W Jolly Green II (od ostatniej litery nazywany również Whiskey) został opracowany dla amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) w ramach programu Combat Rescue Helicopters (CRH) w miejsce HH-60G Pave Hawk. W planach jest zakup 113 wiropłatów. Testy przechodzą cztery prototypy – pierwszy z nich oblatano 17 maja 2019. 24 września br. podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej. Zamówienie na 10 z nich ma zostać ogłoszone na początku 2021 / Zdjęcie: Lockheed Martin

Co ciekawe, propozycja zakupu MH-60M pojawiła się już w przeszłości, ale ewentualna decyzja została w 2018 odłożona na czas nieokreślony. Analizy planistów wynikały z faktu, że zakupione w 2005 MRH-90 Taipan jako następcy S-70A-9 Black Hawk okazały się nie spełniać dostatecznie swojej roli. W lipcu 2019 wszystkie czterdzieści siedem MRH-90 zostało, po raz kolejny, czasowo uziemionych z powodu problemów technicznych (Australijskie NH90 uziemione, 2019-07-27).

Źródła ADBR wskazują, że dwanaście MRH-90, które obecnie służą w 6Avn, zostałyby wycofane równolegle z wiropłatami tego typu z eskadr A i B z  5. Pułku Lotniczego (5Avn) z bazy lotniczej Townsville w stanie Queensland. Na początku października br. pojawił się z kolei przeciek, że 5Avn planuje zakup rozwiązania tymczasowego w ramach tzw. Planu Corella. Miałyby to być 6-tonowe wiropłaty (wśród faworytów ma się znajdować Leonardo AW139M). Warto jeszcze dodać, że sześć MRH-90 z 808. Eskadry królewskiej marynarki wojennej (Royal Australian Navy, RAN) ma zakończyć loty w 2021 i zostać wycofanych – informacje w tej sprawie pojawiły się w lipcu br.

Formalne ogłoszenie nowych planów zakupowych obejmujących HH-60W lub MH-60M mogłoby mieć miejsce już na początku października br. wraz z zaakceptowaniem nowego budżetu federalnego na przyszło rok. Te same źródła podają, że miałaby również zostać ogłoszona decyzja o zakupie dwudziestu dziewięciu śmigłowców uderzeniowych Boeing AH-64E Apache Guardian w ramach Land 4503 Phase 1 ARH Replacement Program. Zakłada on zastąpienie również sprawiających problemy dwudziestu dwóch śmigłowców uderzeniowo-rozpoznawczych Airbus EC665 Tiger ARH (Armed Reconnaissance Helicopter) (Następca dla australijskich Tigerów, 2019-07-11).