4 stycznia szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 1,018 mld USD (3,81 mld zł) z ministerstwem obrony Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) w programie samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia (Airborne Early Warning and Control, AEW&C) GlobalEye. Na jej mocy, rząd w Abu Zabi zamówił dwa kolejne samoloty, które dołączą do trzech wcześniej zakupionych.
Saab Defence and Security podpisał kolejną umowę ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi w programie samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye, zwiększającą zamówienie do pięciu egzemplarzy / Zdjęcie: Saab Defence and Security
Umowa została podpisana 30 grudnia 2020 i jest kolejnym aneksem do umowy bazowej z listopada 2015, podpisanej podczas targów Dubai Air Show o wartości 1,27 mld USD (4,75 mld zł) na dwa pierwsze egzemplarze. Pierwszy aneks, na trzeci samolot, podpisano w lutym 2017 i miał wartość 238 mln USD (890,03 mln zł). Dzięki kolejnemu dokumentowi, wartość programu wzrosła do 2,526 mld USD (9,446 mld zł). Zapowiedź zakupu czwartego i piątego GlobalEye po raz pierwszy pojawiła się podczas targów Dubai Air Show w 2019. Prace związane z najnowszą umową, przewidziane do 2025, zostaną zrealizowane w szwedzkich zakładach Saaba w Gothenburgu, Linköping, Arboga, Järfälla i Luleå oraz w Centurion w Republice Południowej Afryki (RPA).
Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny Saaba, powiedział, że spółka jest dumna, iż Zjednoczone Emiraty Arabskie nadal okazują duże zaufanie oferowanym rozwiązaniom. Udowadnia to, że Saab pozostaje w czołówce, jeśli chodzi o zaawansowane technologie. Program GlobalEye jest realizowany zgodnie z planem, a my cieszymy się efektywną współpracę z odbiorcą.
W 2020 Saab Defence and Security dostarczył ZEA dwa pierwsze zamówione samoloty (29 kwietnia i 30 września), natomiast trzeci oczekuje na realizację dostawy. Samoloty GlobalEye weszły w skład wielozadaniowego systemu powietrznej obserwacji (Swing Role Surveillance System, SRSS) i będą realizować misje poszukiwawczo-ratownicze (Search and Rescue, SAR), ochrony granic państwowych, jak i misji wojskowych wsparcia działań bojowych w zakresie rozpoznania i dowodzenia (Drugi GlobalEye w ZEA, 2020-10-01).
W 2019 rozpoczęto budowę komponentu naziemnego systemu SRSS, a dzięki jej zakończeniu i dostawy dwóch pierwszych GlobalEye, przejęły one zadania dwóch turbośmigłowych samolotów Saab 340 AEW&C, wyposażonych w radar dookólny Erieye. Pod koniec 2020 zostały one wycofane ze służby i zwrócone producentowi.
Konstrukcję samolotu GlobalEye oparto na cywilnym samolocie biznesowym Bombardier Global 6000. Samolot jest zdolny do wykonywania 11-godzinnych lotów non-stop. Przenosi zestaw czujników, w tym nowy radar Erieye ER (Extended Range), pracujący w paśmie X o zwiększonym zasięgu. Radar jest zdolny wykrywać i śledzić naziemne cele ruchome (również o zmniejszonej sygnaturze radarowej), statki powietrzne, rakietowe pociski manewrujące oraz peryskopy okrętów podwodnych w odległości do 450 km. Erieye ER może działać pomimo aktywnego zakłócania.
Pozostałe wyposażenie to radar Leonardo/Selex ES Seaspray 7500E do obserwacji powierzchni morza i lądu, wyposażony do tego celu w stację GMTI (Ground Moving Target Indication), głowica optoelektroniczna FLIR Systems Star Safire 380HD, system identyfikacji swój-obcy, transponder ADS-B, system samoobrony, system automatycznej identyfikacji AIS, łącza danych (w tym satelitarne), urządzenia wsparcia elektronicznego ESM oraz system wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT.
Jak dotąd GlobalEye wszedł na wyposażenie jedynie sił zbrojnych ZEA, ale jest oferowany wojskom lotniczym Finlandii (Suomen Ilmavoimat), w pakiecie z samolotami wielozadaniowymi JAS 39E/F Gripen, w ramach programu HX (Finlandia zwiększa budżet obronny o 54%, 2020-09-18).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.