30 września szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o zakończeniu dostawy siłom zbrojnym Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) drugiego z trzech zamówionych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia  (Airborne Early Warning and Control, AEW&C) GlobalEye. Pierwszy egzemplarz dostarczono zamawiającemu 29 kwietnia br. Nie jest wykluczone, że ZEA zamówią jeszcze dwa kolejne samoloty tego typu (Pierwszy Saab GlobaEye dostarczony, 2020-05-03).

Prezentacja pierwszego samolotu nastąpiła 23 lutego, a oblot 14 marca 2018. Z kolei 3 stycznia 2019 oblatano drugi zamówiony przez ZEA egzemplarz. Trzeci samolot wzbił się w powietrze 30 sierpnia 2019 / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Prezentacja pierwszego samolotu nastąpiła 23 lutego, a oblot 14 marca 2018. Z kolei 3 stycznia 2019 oblatano drugi zamówiony przez ZEA egzemplarz. Trzeci samolot wzbił się w powietrze 30 sierpnia 2019 / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Prezes i dyrektor generalny Saab Defence and Security, Micael Johansson, powiedział, że zakończenie drugiej dostawy GlobalEye w ciągu pięciu miesięcy jest świadectwem wewnętrznego doświadczenia spółki jako producenta samolotów, dostawcy czujników i integratora dużych systemów.

Zjednoczone Emiraty Arabskie złożyły zamówienie na dwa samoloty GlobalEye w listopadzie 2015 podczas targów Dubai Air Show. Ich koszt oszacowano na 1,27 mld USD (5,31 mld zł). Trzeci egzemplarz został zamówiony w lutym 2017 za dodatkowe 238 mln USD (995 mln zł). Kontrofertami dla szwedzkiej konstrukcji były Northrop Grumman E-2D Hawkeye i Boeing E-737 (Oblot drugiego GlobalEye dla ZEA, 2019-01-04; Saab GlobalEye oblatany, 2018-03-15).

Samoloty GlobalEye wejdą w skład wielozadaniowego systemu powietrznej obserwacji (Swing Role Surveillance System, SRSS) i będą realizować misje poszukiwawczo-ratownicze (Search and Rescue, SAR), ochrony granic państwowych, jak i misji wojskowych wsparcia działań bojowych w zakresie rozpoznania i dowodzenia. Budowę naziemnego komponentu systemu SRSS rozpoczęto w 2019. GlobalEye przejmą zadania dwóch samolotów Saab 340 AEW&C, wyposażonych w radar dookólny Erieye.

Konstrukcję samolotu oparto na cywilnym samolocie biznesowym Bombardier Global 6000. Samolot jest zdolny do wykonywania 11-godzinnych lotów non-stop. Przenosi zestaw czujników, w tym nowy radar Erieye ER (Extended Range) o zwiększonym zasięgu. Radar jest zdolny wykrywać i śledzić naziemne cele ruchome (również o zmniejszonej sygnaturze radarowej), statki powietrzne, rakietowe pociski manewrujące oraz peryskopy okrętów podwodnych w odległości do 450 km. Erieye ER może działać pomimo aktywnego zakłócania.

Pozostałe wyposażenie to radar Leonardo Seaspray 7500E do obserwacji powierzchni morza i lądu, wyposażony do tego celu w stację GMTI (Ground Moving Target Indication), głowice optoelektroniczne, system identyfikacji swój-obcy, transponder ADS-B, system samoobrony, system automatycznej identyfikacji AIS, łącza danych (w tym satelitarne), urządzenia wsparcia elektronicznego ESM oraz system wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT.

GlobalEye jest także oferowany wojskom lotniczym Finlandii (Suomen Ilmavoimat), w pakiecie z samolotami wielozadaniowymi JAS 39E/F Gripen, w ramach programu HX (Finlandia zwiększa budżet obronny o 54%, 2020-09-18).