Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy MQ-9A Block 5 dla Niderlandów

W zakładach spółki General Atomics Aeronautical Systems Inc. w Poway w Kalifornii zaprezentowano pierwszy z czterech niderlandzkich bezzałogowych statków latających MQ-9A Reaper Block 5.

7 lipca w zakładach amerykańskiej spółki General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) w Poway w Kalifornii zaprezentowano pierwszy z czterech bezzałogowych statków latających (bsl) MQ-9A Reaper Block 5, przeznaczony dla królewskich niderlandzkich wojsk lotniczych (Koninklijke Luchtmacht, KLu) (Dodatkowe MQ-9 dla Francji).

W zakładach spółki General Atomics Aeronautical Systems Inc. w Poway w Kalifornii zaprezentowano pierwszy z czterech niderlandzkich bezzałogowych statków latających MQ-9A Reaper Block 5 / Zdjęcie: GA-ASI

Wraz z ukończeniem pierwszego samolotu o nr seryjnym M-001 poinformowano również o skompletowaniu pierwszej mobilnej stacji kontroli (Ground Control Station, GCS) Block 30. Oblot i testy w locie MQ-9A rozpoczną się na początku 2022 w ośrodku GA-ASI Gray Butte Flight Operations Facility w pobliżu Palmdale w Kalifornii. Przekazanie zamawiającemu powinno nastąpić po tych testach (SkyGuardian dla Belgii).

Linden Blue, dyrektor generalny GA-ASI, powiedział:

Z dumą rozpoczynamy tę nową relację z Koninklijke Luchtmacht. Dzięki milionom godzin sprawdzonej służby operacyjnej, MQ-9 idealnie nadaje się do wspierania potrzeb z zakresu zwiadu i rozpoznania Niderlandów, które dołączą teraz do Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji i Hiszpanii jako państwa NATO użytkujące nasze zaawansowane bezzałogowce, natomiast Belgia pojawi się w wśród użytkowników w ciągu najbliższych kilku lat.

Niderlandy wnioskowały o możliwość zakupu bezzałogowych samolotów procedurą FMS (Foreign Military Sales) w 2015, a zamówienie zostało oficjalnie ogłoszone przez tamtejszy resort obrony w lipcu 2018 podczas pokazów lotniczych Farnborough w Wielkiej Brytanii (wartość umowy międzyrządowej to 339 mln USD/1,3 mld zł). 21 marca 2019 Departament Obrony USA zlecił GA-ASI produkcję samolotów i wyposażenia wsparcia za równowartość 123 293 911 USD (472 mln zł) (Holenderskie MQ-9).

Pakiet dla Niderlandów zawiera, oprócz samolotów, cztery GCS Block 30, dwie podstacje łączności satelitarnej, sześć układów celowniczych AN/DAS-1 MTS-B, cztery radary SAR/GMTI Lynx, 20 radiostacji ARC-210, osiem układów łączności pracujących w paśmie Ku, osiem modułów kryptograficznych KY-1006, cztery układy identyfikacji swój-obcy KIV-77, cztery AN/APX-119, a także 14 układów nawigacji Honeywell H-764 wraz z modułami kryptograficznymi SAASM.

Samoloty trafią do reaktywowanej 306. eskadry KLu w bazie lotniczej Leeuwarden, gdzie będą stacjonować równolegle z samolotami wielozadaniowymi F-35A Lightning II z 322. eskadry (w miejsce F-16AM/BM Block 20 MLU, które zostaną sprzedane amerykańskiej spółce Draken International). Personel 306. eskadry rozpoczął przeszkolenie na MQ-9A Block 5 w styczniu 2019 w amerykańskiej bazie lotniczej Holloman w stanie Nowy Meksyk (Niderlandzkie F-16 dla Draken International, Kolejne F-35 dla Holandii).

Co ciekawe zamówiony wariant Block 5 (w przeciwieństwie do Block 1) jest przystosowany do przenoszenia uzbrojenia o masie maksymalnie do 1360 kg na sześciu z siedmiu podwieszeń (podskrzydłowych), w tym bomb GBU-12 Paveway II, GBU-38 JDAM lub GBU-49, a także przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire.

Jednak ani dowództwo KLu i resort obrony, ani GA-ASI nie informowały, czy niderlandzkie Reapery zostaną uzbrojone. Jednak wiadomo, iż bezzałogowe samoloty mają stanowić uzupełnienie zarówno F-35A, jak i zmodernizowanych śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache Guardian. Warto dodać, iż znamienna w tym kontekście jest nowa naszywka pilotów z 306. eskadry, przedstawiająca symbol kościotrupa z kosą, a zarysowany na niej MQ-9A przenosi uzbrojenie pod skrzydłami (Modernizacja holenderskich AH-64D).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X