Przejdź do serwisu tematycznego

MC-145B Wily Coyote z JASSM

Amerykańska spółka Sierra Nevada Corp. zaprezentowała możliwość integracji samolotów wsparcia operacji specjalnych MC-145B Wily Coyote (C-145A Skytruck) z pociskami manewrującymi AGM-158A JASSM.

23 lipca amerykańska spółka Sierra Nevada Corp. (SNC) zaprezentowała możliwość integracji samolotów wsparcia operacji specjalnych MC-145B Wily Coyote (C-145A Skytruck) z pociskami manewrującymi AGM-158A JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). Samolot jest oferowany dowództwu operacji specjalnych US SOCOM (US Special Operations Command) w programie samolotów wsparcia i rozpoznania o kryptonimie Armed Overwatch (Pięciu w programie US SOCOM Armed Overwatch).

Sierra Nevada Corp. zaprezentowała możliwość integracji samolotu wsparcia operacji specjalnych MC-145B Wily Coyote z pociskami manewrującymi AGM-158A JASSM

Grafika z niecodzienną kombinacją ujawnionego po raz pierwszy 30 czerwca br. wariantu lekkiego samolotu transportowego C-145 Skytruck (znanego w Polsce jako zmodyfikowana wersja PZL M28-05 Bryza), została opublikowana w związku z informacją prasową o prezentacji możliwości tej platformy w bazie lotniczej Eglin na Florydzie.

Zgodnie z informacją US SOCOM z 11 maja, do końca lipca br. oferenci mieli dostarczyć swoje samoloty na wstępne testy w programie następcy U-28A Draco (zmodyfikowany Pilatus PC-12). Kontroferentami SNC (w konsorcjum z Lockheed Martin i PZL Mielec) są: Textron Aviation Defense z samolotami Beechcraft T-6C Texan II, Leidos, Paramount USA i Vertex Aerospace z Bronco II, MAG Aerospace z MC-20, L3Harris Technologies i Air Tractor z AT-802U Sky Warden (Powstanie rozpoznawczo-uderzeniowy AT-802U Sky Warden, Bronco II zostanie zaoferowany US SOCOM).

Poszukiwany jest załogowy samolot do realizacji misji bezpośredniego wsparcia lotniczego, zwiadu i rozpoznania z elementami prowadzenia walki, koordynacji nalotów i rozpoznania oraz zadań kontrolera ruchu lotniczego na stanowisku wysuniętym w nieprzyjaznym środowisku podczas misji kontrterrorystycznych. Na testy ofert zarezerwowano łącznie niecałe 19,2 mln USD. Zakończenie procedury badania ofert zakończy się w marcu 2022. Zapotrzebowanie US SOCOM wynosi 75 samolotów.

W bazie lotniczej Eglin zaprezentowano możliwości przyszłego MC-145B Wily Coyote w oparciu o istniejący, zmodyfikowany egzemplarz C-145A Skytruck

Robert Horky, wiceprezes obszaru biznesowego ds. inicjatyw strategicznych dla działu wywiadu, nadzoru i rozpoznania, lotnictwa i ochrony w SNC, powiedział:

W ramach programu Armed Overwatch zdecydowaliśmy się na podejście z zupełnie innego kierunku, skupiając się na wymogach wytrzymałości platformy, operacji w surowych warunkach i przenoszenia uzbrojenia. Unikalna konfiguracja MC-145B Wily Coyote zapewni wszechstronność w zakresie wykorzystania czujników i uzbrojenia, aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby operacji US SOCOM.

MC-145B Wily Coyote ma charakteryzować się prędkością maksymalną do 407 km/h, ładownością do 2300 kg, zasięgiem z ładunkiem o masie 907 kg (2000 funtów) do 1980 km, długotrwałością lotu do ponad 6 godzin oraz drogą startu i lądowania z pełnym ładunkiem wynoszącą mniej, niż 300 m (z lotnisk nieprzygotowanych i z minimalną obsługą naziemną).

Najciekawszym wątkiem jest jednak informacja, że wstępne modelowanie aerodynamiczne przeprowadzone przez SNC wykazało, iż istnieje możliwość przenoszenia przez MC-145B Wily Coyote w ładowni spaletyzowanego uzbrojenia lotniczego dużego kalibru, takiego jak pociski manewrujące Lockheed Martin AGM-158A JASSM o zasięgu 370 km i masie 1021 kg (2250 funtów). Pocisk byłby zrzucany z rampy za pomocą spadochronu i na odpowiednim pułapie byłby odpalany jego silnik marszowy.

MC-145B Wily Coyote miałby również możliwość transportu quadów, skoczków spadochronowych czy realizacji zadań ewakuacji medycznej / Grafiki i zdjęcie: SNC

Nie byłaby to jedyna opcja uzbrojenia dla tych samolotów. Na czterech węzłach podskrzydłowych byłyby przenoszone przeciwpancerne pociski kierowane AGM-114 Hellfire, 70-mm pociski rakietowe Hydra z modułami naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS II (Advanced Precision Kill Weapon System), oznaczone jako AGR-20A czy kierowane satelitarnie szybujące bomby lotnicze GBU-39/B SDB I (Small Diameter Bomb).

W przypadku ładowni przewidziano także możliwość przenoszenia w specjalnej 8-prowadnicowej wyrzutni Common Launch Tube (CLT) bomb szybujących GBU-69 SGM (Small Glide Munitions), amunicji krążącej Coyote czy miniaturowych pocisków rakietowych AGM-176 Griffin, wraz z niewielkim magazynem amunicji (Ramp Launched Stores). Uzbrojenie byłoby zrzucane dzięki specjalnym otworom w dolnej części kadłuba. MC-145B Wily Coyote miałby również możliwość transportu quadów, skoczków spadochronowych czy realizacji zadań ewakuacji medycznej (CASEVAC).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X