23 lipca amerykańska spółka Sierra Nevada Corp. (SNC) zaprezentowała możliwość integracji samolotów wsparcia operacji specjalnych MC-145B Wily Coyote (C-145A Skytruck) z pociskami manewrującymi AGM-158A JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). Samolot jest oferowany dowództwu operacji specjalnych US SOCOM (US Special Operations Command) w programie samolotów wsparcia i rozpoznania o kryptonimie Armed Overwatch (Pięciu w programie US SOCOM Armed Overwatch).
Sierra Nevada Corp. zaprezentowała możliwość integracji samolotu wsparcia operacji specjalnych MC-145B Wily Coyote z pociskami manewrującymi AGM-158A JASSM
Grafika z niecodzienną kombinacją ujawnionego po raz pierwszy 30 czerwca br. wariantu lekkiego samolotu transportowego C-145 Skytruck (znanego w Polsce jako zmodyfikowana wersja PZL M28-05 Bryza), została opublikowana w związku z informacją prasową o prezentacji możliwości tej platformy w bazie lotniczej Eglin na Florydzie.
Zgodnie z informacją US SOCOM z 11 maja, do końca lipca br. oferenci mieli dostarczyć swoje samoloty na wstępne testy w programie następcy U-28A Draco (zmodyfikowany Pilatus PC-12). Kontroferentami SNC (w konsorcjum z Lockheed Martin i PZL Mielec) są: Textron Aviation Defense z samolotami Beechcraft T-6C Texan II, Leidos, Paramount USA i Vertex Aerospace z Bronco II, MAG Aerospace z MC-20, L3Harris Technologies i Air Tractor z AT-802U Sky Warden (Powstanie rozpoznawczo-uderzeniowy AT-802U Sky Warden, Bronco II zostanie zaoferowany US SOCOM).
Poszukiwany jest załogowy samolot do realizacji misji bezpośredniego wsparcia lotniczego, zwiadu i rozpoznania z elementami prowadzenia walki, koordynacji nalotów i rozpoznania oraz zadań kontrolera ruchu lotniczego na stanowisku wysuniętym w nieprzyjaznym środowisku podczas misji kontrterrorystycznych. Na testy ofert zarezerwowano łącznie niecałe 19,2 mln USD. Zakończenie procedury badania ofert zakończy się w marcu 2022. Zapotrzebowanie US SOCOM wynosi 75 samolotów.
W bazie lotniczej Eglin zaprezentowano możliwości przyszłego MC-145B Wily Coyote w oparciu o istniejący, zmodyfikowany egzemplarz C-145A Skytruck
Robert Horky, wiceprezes obszaru biznesowego ds. inicjatyw strategicznych dla działu wywiadu, nadzoru i rozpoznania, lotnictwa i ochrony w SNC, powiedział:
W ramach programu Armed Overwatch zdecydowaliśmy się na podejście z zupełnie innego kierunku, skupiając się na wymogach wytrzymałości platformy, operacji w surowych warunkach i przenoszenia uzbrojenia. Unikalna konfiguracja MC-145B Wily Coyote zapewni wszechstronność w zakresie wykorzystania czujników i uzbrojenia, aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby operacji US SOCOM.
MC-145B Wily Coyote ma charakteryzować się prędkością maksymalną do 407 km/h, ładownością do 2300 kg, zasięgiem z ładunkiem o masie 907 kg (2000 funtów) do 1980 km, długotrwałością lotu do ponad 6 godzin oraz drogą startu i lądowania z pełnym ładunkiem wynoszącą mniej, niż 300 m (z lotnisk nieprzygotowanych i z minimalną obsługą naziemną).
Najciekawszym wątkiem jest jednak informacja, że wstępne modelowanie aerodynamiczne przeprowadzone przez SNC wykazało, iż istnieje możliwość przenoszenia przez MC-145B Wily Coyote w ładowni spaletyzowanego uzbrojenia lotniczego dużego kalibru, takiego jak pociski manewrujące Lockheed Martin AGM-158A JASSM o zasięgu 370 km i masie 1021 kg (2250 funtów). Pocisk byłby zrzucany z rampy za pomocą spadochronu i na odpowiednim pułapie byłby odpalany jego silnik marszowy.
MC-145B Wily Coyote miałby również możliwość transportu quadów, skoczków spadochronowych czy realizacji zadań ewakuacji medycznej / Grafiki i zdjęcie: SNC
Nie byłaby to jedyna opcja uzbrojenia dla tych samolotów. Na czterech węzłach podskrzydłowych byłyby przenoszone przeciwpancerne pociski kierowane AGM-114 Hellfire, 70-mm pociski rakietowe Hydra z modułami naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS II (Advanced Precision Kill Weapon System), oznaczone jako AGR-20A czy kierowane satelitarnie szybujące bomby lotnicze GBU-39/B SDB I (Small Diameter Bomb).
W przypadku ładowni przewidziano także możliwość przenoszenia w specjalnej 8-prowadnicowej wyrzutni Common Launch Tube (CLT) bomb szybujących GBU-69 SGM (Small Glide Munitions), amunicji krążącej Coyote czy miniaturowych pocisków rakietowych AGM-176 Griffin, wraz z niewielkim magazynem amunicji (Ramp Launched Stores). Uzbrojenie byłoby zrzucane dzięki specjalnym otworom w dolnej części kadłuba. MC-145B Wily Coyote miałby również możliwość transportu quadów, skoczków spadochronowych czy realizacji zadań ewakuacji medycznej (CASEVAC).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.