Przejdź do serwisu tematycznego

Niemiecka TKMS z największym zamówieniem w historii

Ministerstwa obrony Niemiec i Norwegii zamówiły wspólnie w spółce stoczniowej TKMS sześć konwencjonalnych okrętów podwodnych typu 212CD za równowartość ok. 5,5 mld euro.

8 lipca odbyła się wideokonferencja w Kilonii, podczas której norweska agencja zakupów obronnych (Forsvarsmateriell, FMA) i niemiecki Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) zamówiły wspólnie w spółce stoczniowej TKMS (TyssenKrupp Marine Systems) sześć konwencjonalnych okrętów podwodnych typu 212CD (Common Design) za równowartość ok. 5,5 mld EUR (25,01 mld zł) (Dwa U212 NFS dla Włoch zamówione).

Ministerstwa obrony Niemiec i Norwegii zamówiły wspólnie w spółce stoczniowej TyssenKrupp Marine Systems sześć konwencjonalnych okrętów podwodnych typu 212CD za równowartość ok. 5,5 mld euro / Zdjęcie: TKMS

Ograniczona forma uroczystości podpisania umowy wynika z ograniczeń związanych z pandemią COVID-19. Rekordowa dla TKMS umowa obejmuje budowę dwóch okrętów dla niemieckiej marynarki wojennej (Deutsche Marine) i sześciu dla norweskiej (Sjøforsvaret). Jako pierwsze zostaną dostarczone jednostki norweskie: będą budowane w latach 2023-2029, 2024-2030, 2026-2031 i 2028-2033, a następnie niemieckie, które powstaną w latach 2027-2032 i 2029-2034 (Joint venture Fincantieri i TKMS?).

Dr Rolf Wirtz, dyrektor generalny TKMS, powiedział:

Zamówienie na 212CD jest kamieniem milowym. Norweska i niemiecka marynarka wojenna otrzyma najnowocześniejsze okręty podwodne na świecie, międzynarodowa i przemysłowa praca zespołowa na stałe ukształtuje współpracę w sektorze morskim, a my opracowaliśmy wykorzystanie mocy produkcyjnych dla naszej spółki. Dzisiaj jest dobry dzień dla naszych pracowników i dla ThyssenKrupp.

Wcześniej, 7 lipca TKMS zawarł porozumienie o współpracy z norweską spółką Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) w ramach konsorcjum Kta Naval Systems (w skład którego wchodzi jeszcze niemiecka Atlas Elektronik). Porozumienie dotyczy również wspólnego zakupu pocisków przeciwokrętowych Kongsberg NSM Block 1A (Naval Strike Missile), a także opracowania ich następcy, określanego obecnie jako Future Naval Strike Missile (Niemcy staną się 6. użytkownikiem pocisków NSM na świecie). Współpraca przemysłowa pomiędzy Niemcami a Norwegią jest fundamentem projektu 212CD. Po wprowadzeniu okrętów do służby, Oslo i Berlin zakładają wspólne szkolenia i ćwiczenia, zakup części zamiennych, usług serwisowania i dożywotniej eksploatacji nowych jednostek.

Paul Glaser, dyrektor finansowy TKMS powiedział:

Dzięki Kongsbergowi mamy silnego partnera, z którym będziemy nadal realizować wiele projektów w przyszłości. Umowa z Kongsberg jest zdecydowanie największą częścią projektu 212CD – znak, jak blisko naprawdę są więzi pomiędzy Norwegią a Niemcami.

Jednostki typu 212CD zastąpią w norweskiej marynarce wojennej sześć okrętów podwodnych typu 210 Ula (zwanych także jako typ P 6071), natomiast w niemieckiej uzupełnią sześć typu 212A (dostarczonych w latach 2005-2016), otrzymując nazwy U37 (S187) i U38 (S188) / Grafika: TKMS

W ramach przygotowań do realizacji kontraktu, TKMS od 2019 realizuje inwestycje infrastrukturalne o wartości 250 mln EUR (1,13 mld zł), obejmujące budowę nowej hali produkcyjnej. Jednak niemiecko-norweska współpraca w tym zakresie rozpoczęła się formalnie 30 lipca 2017. Była ona wynikiem rozpoczętego przez Norwegię w grudniu 2014 programu zakupu nowych okrętów podwodnych (prace koncepcyjne rozpoczęły się w 2007). W 2016 brano pod uwagę dwie oferty: francuską DCNS (obecnie Naval Group) z ulepszonym typem Scorpène oraz niemiecką TKMS z typem 212CD – ostatecznie wybrano tę drugą. Właściwe negocjacje rozpoczęto w 2020, natomiast 23 marca 2021 poinformowano o osiągnięciu ostatecznego porozumienia (Jest decyzja ws. OP typu 212CD, Norwegia bliżej niemieckich okrętów podwodnych).

Okręty podwodne typu 212CD będą rozwinięciem użytkowanego przez Niemcy typu 212A. Zostaną wyposażone w nowe czujniki, ulepszony napęd konwencjonalny niezależny od powietrza (AIP) HDW/Siemens PEM FC (Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell, pol. ogniwo paliwowe z membraną polimerową do wymiany protonów), baterie litowo-jonowe oraz nowy system zarządzania walką Kongsberg Orcca. Okręty będą liczyć 73 m długości, 10 m średnicy, 13 m wysokości całkowitej (z kioskiem), a kubatura pomieszczeń wyniesie 2500 m sześciennych. Będą zatem większe od typu 212A (długość: 56 m seria pierwsza, 57,2 m seria druga, średnica 6,8 m).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X