11 stycznia włoski dziennik Il Sole 24 Ore poinformował o gotowości rządu do zamówienia łącznie czterech nowych, zmodyfikowanych okrętów podwodnych typu U212 NFS (Near Future Submarine), które zastąpią taką samą liczbę jednostek typu Nazario Sauro.

Zakup czterech nowych okrętów podwodnych pozwoli Włochom zachować osiem jednostek w linii po wycofaniu przestarzałych Nazario Sauro / Zdjęcie: Marynarka Wojenna Włoch

Zakup czterech nowych okrętów podwodnych pozwoli Włochom zachować osiem jednostek w linii po wycofaniu przestarzałych Nazario Sauro / Zdjęcie: Marynarka Wojenna Włoch

W ostatnich tygodniach, Ministerstwa Skarbu, Obrony i Rozwoju Gospodarczego uzgodniły osiągnięcie porozumienia gwarantującego finansowanie wszystkich programów modernizacji technicznej sił zbrojnych, w tym długo oczekiwanych nowych okrętów podwodnych.

Wcześniej, w 2018 poprzednie kierownictwo resortu obrony z Robertą Pinotti na czele, zaakceptowało zakup dwóch jednostek, a kolejne dwie miały zostać zbudowane w ramach opcji w stoczni Muggiano, należącej do spółki Fincantieri. Wcześniej w tej stoczni zbudowano cztery jednostki typu 212A Todaro (w latach 1999-2003, 2000-2004, 2009-2014 i 2012-2015) (U36 wszedł na mieliznę, 2019-05-16).

Na budowę U212 NFS zaplanowano przeznaczyć 2,3 mld EUR (9,76 mld zł), z czego na dwie pierwsze jednostki 1,3 mld EUR (5,52 mld zł). Kwoty są częścią planu modernizacji technicznej o łącznej wartości 7,2 mld EUR (30,56 mld zł). Pod koniec października budowę dwóch pierwszych jednostek zatwierdził ostatecznie parlament (Modernizacja Cavour, 2019-07-25).

Prawdopodobnie do 2025 zostaną wycofane cztery okręty podwodne typu Nazario Sauro: S 522 Salvatore Pelosi, S 523 Giuliano Prini, S 524 Primo Longobardo i S 525 Gianfranco Gazzana Priaroggia. Dlatego dostawy pierwszych dwóch jednostek typu U212 NFS powinny nastąpić do 2027, aby wypełnić powstałą lukę operacyjną (Wodowanie Trieste, 2019-05-27).

Okręty U212 NFS będą wywodzić się z typoszeregu 212A Todaro, ale podstawowymi modyfikacjami będą rozszerzony pakiet walki elektronicznej, możliwość zaokrętowania i dostarczenia pod wodą w rejon działań żołnierzy jednostek specjalnych czy przenoszenia autonomicznych pojazdów podwodnych lub bezzałogowych pojazdów podwodnych.

Największym atutem będzie jednak możliwość wystrzeliwania spod wody za pomocą wyrzutni torpedowych pocisków manewrujących, co będzie zupełnie nową zdolnością okrętów podwodnych marynarki wojennej Włoch (Marina Militare Italiana). Będą to rozwijane przez spółkę MBDA pociski TESEO MK/2E (zwane też TESEO EVO), które będą zdolne razić cele naziemne i nawodne na dystansie do 360 km (zwiększony dwukrotnie). Aby temu sprostać będą wyposażone w podwójny system kierowania: radar do atakowania okrętów i głowicę pracującą w podczerwieni, aby razić cele naziemne.

Nowe okręty, tak jak 212A Todaro, także zostaną wyposażone w napęd niezależny od powietrza (Air Independent Propulsion, AIP), ale bazujący na nowych ogniwach paliwowych z litowo-jonowymi akumulatorami od Siemens (Sinavy/Permasyn). Jednostki będą przez to nieznacznie dłuższe (212A Todaro mają po 57,2 m długości) i zwiększy się prędkość podwodna. W 212A Todaro do napędu AIPwykorzystuje sięakumulatory ołowiowo-kwasowe. Przekonstruowana zostanie także sekcja dziobowa, a powierzchnia kadłuba zostanie pokryta nową, fluorową powłoką polimerową, redukującą szumy. Udział przemysłu włoskiego w produkcji podzespołów okrętów zwiększy się.