Podczas 14. międzynarodowej wystawy zbrojeniowej IDEF 2019 w Stambule turecka spółka FNSS Savunma Sistemleri zaprezentowała prototyp pływającego transportera opancerzonego ZAHA (Zırhlı Amfibi Hücum Araçları). Projekt jest realizowany na zlecenie Administracji Przemysłu Obronnego SSB (Savunma Sanayii Başkanlığı).
 FNSS Savunma Sistemleri dostarczy tureckiej marynarce wojennej 27 pływających transporterów opancerzonych ZAHA, które trafią do Brygady Piechoty Morskiej. Załoga  składa się z 3 żołnierzy, a pojazd jest zdolny do transportu  21 żołnierzy desantu dzięki specjalnemu rozmieszczeniu foteli w przedziale transportowym / Zdjęcie: Michał Jarocki

FNSS Savunma Sistemleri dostarczy tureckiej marynarce wojennej 27 pływających transporterów opancerzonych ZAHA, które trafią do Brygady Piechoty Morskiej. Załoga składa się z 3 żołnierzy, a pojazd jest zdolny do transportu 21 żołnierzy desantu dzięki specjalnemu rozmieszczeniu foteli w przedziale transportowym / Zdjęcie: Michał Jarocki

7 marca 2017 Podsekretariat Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Müsteşarlığı; od 2018 SSB) podpisał umowę z FNSS Savunma Sistemleri na opracowanie prototypu pływającego transportera opancerzonego. W planach jest zakup 27 pojazdów, w tym 23 w konfiguracji transportera piechoty, 2 jako pojazdy dowodzenia i 2 jako pojazdy ratownictwa technicznego. Trafią do Brygady Piechoty Morskiej (Amfibi Deniz Piyade Tugayı), stacjonującej w bazie marynarki wojennej Foça w pobliżu İzmiru.

Opis 
ZAHA ma 8,3 m długości, 3,3 m szerokości, a masa bojowa wynosi 30 ton. Prototyp w konfiguracji transportera piechoty, został uzbrojony w zdalnie sterowany moduł z głowicą optoelektroniczną, 12,7-mm wielkokalibrowym karabinem maszynowym i 40-mm wyrzutnią granatów dymnych.

Pojazd jest napędzany silnikiem wysokoprężnym z automatyczną skrzynią biegów. Maksymalna prędkość pływania przy wykorzystaniu śrub napędowych wynosi 7 węzłów (14 km/h). Układ konstrukcyjny zapobiega wywróceniu nawet przy stanie morza wynoszącym 4 w skali Beauforta.

W przedniej części kadłuba zainstalowano zintegrowany generator zasłony dymnej, a w tylnej hydrauliczną rampę desantową. Transporter pokonuje pionowe przeszkody terenowe o wysokości 0,9 m, wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 40% oraz rowy o szerokości 2 m.

Prezentacja gąsienicowego transportera opancerzonego ZAHA / Film: Türk Savunma Sanayii

Gąsienicowe transportery opancerzone ZAHA będą transportowane przez przyszły śmigłowcowiec desantowy TCG Anadolu (L-408), pod którego stępkę położono 7 lutego 2018 w stoczni Sedef Gemi İnşaatı w Tuzli w pobliżu Stambułu. Na mocy porozumienia ze spółką Navantia z 2015 projekt bazuje na hiszpańskim okręcie typu Juan Carlos I.

Anadolu będzie to pierwsza jednostka pływająca tej klasy tureckiej marynarki wojennej (Türk Deniz Kuvvetleri). Okręt ma mieć 232 m długości, 32 m szerokości i 6,9 m zanurzenia. W planach jest także budowa drugiej jednostki, TCG Trakya (L-409). Planowano, że wodowanie Anadolu nastąpi w 2019, a dostawa w 2021. Jednak 30 kwietnia 2019 poinformowano o pożarze, jaki wybuchł podczas prac wykończeniowych.