Przejdź do serwisu tematycznego

Polskie Bayraktar TB2 z włoskimi radarami

Jak twierdzą media tureckie, na wyposażenie zakupionych przez Polskę 24 bojowo-rozpoznawczych bezzałogowców Bayraktar TB2 klasy MALE wejdą włoskie radiolokatory Leonardo Osprey 30 z antenami AESA.

19 listopada br. turecki portal branżowy Savunma Sanayi ST poinformował, powołując się na swoje źródła w przemyśle obronnym, że na wyposażenie zakupionych przez Polskę 24 bojowo-rozpoznawczych bezzałogowców Bayraktar TB2 (Taktik Blok 2) klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) wejdą włoskie radiolokatory Leonardo Osprey 30 z antenami z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array).

Jak twierdzą media tureckie, na wyposażenie zakupionych przez Polskę bojowo-rozpoznawczych bezzałogowców Bayraktar TB2 klasy MALE wejdą włoskie radiolokatory Leonardo Osprey 30 z antenami AESA / Zdjęcie: Leonardo UK

Leonardo dostarczy po dwa radiolokatory na jeden zestaw Bayraktar TB2, czyli łącznie osiem radarów. Oznacza to, że w skład jednego zestawu, oprócz wyżej wymienionych wejdą także: sześć samolotów Bayraktar TB2, trzy kontenerowe, mobilne naziemne stacje kontroli (GCS) Baykar Mobile YKİ, trzy mobilne naziemne terminale danych (GDT) do rozszerzenia zasięgu oraz sześć głowic optoelektronicznych Wescam MX-15 EO/IR. 24 maja br. Polska zamówiła także, za łącznie 268 mln USD (984 mln zł), symulatory, zapas części zamiennych, pakiet szkoleniowo-techniczny oraz uzbrojenie: naprowadzane laserowo bomby szybujące Roketsan MAM-L o masie 22,5 kg o zasięgu ponad 8 km i MAM-C o masie 8,5 kg o zasięgu do 8 km. Dostawy mają rozpocząć się w przyszłym roku (Bayraktar TB2 z zaskoczenia).

Powyższe oznacza, że radar będzie do dyspozycji na co trzeci samolot, a polskie bezzałogowce będą pierwszymi Bayraktar TB2 pośród wszystkich dotychczasowych użytkowników, które otrzymają włoskie urządzenia.

Leonardo Osprey 30 to lekki wielofunkcyjny radar z syntetyczną aperturą SAR (Synthetic Aperture Radar), pracujący w paśmie X, przeznaczony dla statków powietrznych, z antenami AESA w technologii arsenku galu (GaAs) z 256 modułami nadawczo-odbiorczymi. Anteny mogą być montowane oddzielnie w różnych częściach nosiciela. Zasięg instrumentalny radaru wynosi 200 mil morskich (370 km).

Polska zamówiła 24 samoloty Bayraktar TB2, których dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2022-2024 / Grafika: Baykar Makina

Liczba anten w jednym zestawie radarowym jest różna, minimalna konfiguracja to jedna o masie 28 kg. Warto dodać, że udźwig Bayraktara TB2 to 150 kg, z czego masa uzbrojenia to 75 kg, co oznacza, że na pozostałe wyposażenie zostaje także 75 kg.

Dzięki funkcji AIMS-ISR, Osprey 30 razem z głowicą optoelektroniczną może śledzić trasy poruszania się wykrytych obiektów w trybie rozpoznania elektromagnetycznego SIGINT (Signals Intelligence), mapować teren w trybie SAR czy służyć jako radar pogodowy. Dane zbierane przez radar są przetwarzane w ujednoliconej bazie danych do wskazywania celów (MTI, Moving Target Indicator), a trybie morskim łączyć je z danymi zewnętrznymi z ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) i AIS (Automatic Identification System), w celu zwiększenia świadomości sytuacyjnej.

Leonardo Osprey 30 zostały dotąd zintegrowane z takimi platformami jak włosko-brytyjskie śmigłowce wielozadaniowe Leonardo AW101 czy południowoafrykańskie samoloty przeciwpartyzanckie i rozpoznawcze AHRLAC (Advanced High-performance Reconnaissance Light AirCraft), na bazie których powstał BCS USA Bronco II (Bronco II zostanie zaoferowany US SOCOM).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X