19 listopada br. turecki portal branżowy Savunma Sanayi ST poinformował, powołując się na swoje źródła w przemyśle obronnym, że na wyposażenie zakupionych przez Polskę 24 bojowo-rozpoznawczych bezzałogowców Bayraktar TB2 (Taktik Blok 2) klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) wejdą włoskie radiolokatory Leonardo Osprey 30 z antenami z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array).
Jak twierdzą media tureckie, na wyposażenie zakupionych przez Polskę bojowo-rozpoznawczych bezzałogowców Bayraktar TB2 klasy MALE wejdą włoskie radiolokatory Leonardo Osprey 30 z antenami AESA / Zdjęcie: Leonardo UK
Leonardo dostarczy po dwa radiolokatory na jeden zestaw Bayraktar TB2, czyli łącznie osiem radarów. Oznacza to, że w skład jednego zestawu, oprócz wyżej wymienionych wejdą także: sześć samolotów Bayraktar TB2, trzy kontenerowe, mobilne naziemne stacje kontroli (GCS) Baykar Mobile YKİ, trzy mobilne naziemne terminale danych (GDT) do rozszerzenia zasięgu oraz sześć głowic optoelektronicznych Wescam MX-15 EO/IR. 24 maja br. Polska zamówiła także, za łącznie 268 mln USD (984 mln zł), symulatory, zapas części zamiennych, pakiet szkoleniowo-techniczny oraz uzbrojenie: naprowadzane laserowo bomby szybujące Roketsan MAM-L o masie 22,5 kg o zasięgu ponad 8 km i MAM-C o masie 8,5 kg o zasięgu do 8 km. Dostawy mają rozpocząć się w przyszłym roku (Bayraktar TB2 z zaskoczenia).
Powyższe oznacza, że radar będzie do dyspozycji na co trzeci samolot, a polskie bezzałogowce będą pierwszymi Bayraktar TB2 pośród wszystkich dotychczasowych użytkowników, które otrzymają włoskie urządzenia.
Leonardo Osprey 30 to lekki wielofunkcyjny radar z syntetyczną aperturą SAR (Synthetic Aperture Radar), pracujący w paśmie X, przeznaczony dla statków powietrznych, z antenami AESA w technologii arsenku galu (GaAs) z 256 modułami nadawczo-odbiorczymi. Anteny mogą być montowane oddzielnie w różnych częściach nosiciela. Zasięg instrumentalny radaru wynosi 200 mil morskich (370 km).
Polska zamówiła 24 samoloty Bayraktar TB2, których dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2022-2024 / Grafika: Baykar Makina
Liczba anten w jednym zestawie radarowym jest różna, minimalna konfiguracja to jedna o masie 28 kg. Warto dodać, że udźwig Bayraktara TB2 to 150 kg, z czego masa uzbrojenia to 75 kg, co oznacza, że na pozostałe wyposażenie zostaje także 75 kg.
Dzięki funkcji AIMS-ISR, Osprey 30 razem z głowicą optoelektroniczną może śledzić trasy poruszania się wykrytych obiektów w trybie rozpoznania elektromagnetycznego SIGINT (Signals Intelligence), mapować teren w trybie SAR czy służyć jako radar pogodowy. Dane zbierane przez radar są przetwarzane w ujednoliconej bazie danych do wskazywania celów (MTI, Moving Target Indicator), a trybie morskim łączyć je z danymi zewnętrznymi z ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) i AIS (Automatic Identification System), w celu zwiększenia świadomości sytuacyjnej.
Leonardo Osprey 30 zostały dotąd zintegrowane z takimi platformami jak włosko-brytyjskie śmigłowce wielozadaniowe Leonardo AW101 czy południowoafrykańskie samoloty przeciwpartyzanckie i rozpoznawcze AHRLAC (Advanced High-performance Reconnaissance Light AirCraft), na bazie których powstał BCS USA Bronco II (Bronco II zostanie zaoferowany US SOCOM).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.