Przejdź do serwisu tematycznego

Niderlandy odebrały pierwszego MQ-9A

Królewskie niderlandzkie wojska lotnicze oficjalnie odebrały pierwszy z czterech zamówionych w USA bezzałogowych statków latających MQ-9A Reaper Block 5.

3 lutego br. ministerstwo obrony Królestwa Niderlandów poinformowało o formalnym odbiorze pierwszego z czterech zamówionych w Stanach Zjednoczonych bezzałogowych statków latających (bsl) MQ-9A Reaper Block 5 (o nr seryjnym M-001), który zakończył próby odbiorcze. Samolot po raz pierwszy zaprezentowano 7 lipca ub. r. w zakładach spółki General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) w Poway w Kalifornii (Pierwszy MQ-9A Block 5 dla Niderlandów).

Królewskie niderlandzkie wojska lotnicze oficjalnie odebrały pierwszy z czterech zamówionych w USA bezzałogowych statków latających MQ-9A Reaper Block 5 / Zdjęcie: ministerstwo obrony Niderlandów

Zgodnie z informacją resortu obrony, dzień wcześniej amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) zakończyły próby odbiorcze w ośrodku GA-ASI Gray Butte Flight Operations Facility w pobliżu Palmdale w Kalifornii, stwierdzając, że samolot spełnia wszystkie wymagania. Co istotne, w przyszłym tygodniu mają rozpocząć się próby odbiorcze kolejnych bezzałogowców zamówionych przez Niderlandy (Wsparcie dla francuskich MQ-9A Reaper).

Zgodnie z planami, MQ-9A zostaną rozmieszczone na terytorium zależnym Curaçao, leżącym na Karaibach, w archipelagu Małych Antyli (Wysp Zawietrzne) i będą operować z portu lotniczego Hato. Po zakończeniu prób operacyjnych i programu oceny wdrożenia, bezzałogowce rozpoczną wykonywać loty operacyjne na rzecz dowódcy królewskiej marynarki wojennej Niderlandów na Karaibach (Commandant Zeestrijdkrachten, CZsk) i niderlandzkiej karaibskiej straży wybrzeża (Kustwacht Caribisch Gebied, KWCARIB).

Formalnie, samoloty zostaną przypisane do 306. eskadry królewskich niderlandzkich wojsk lotniczych (Koninklijke Luchtmacht, KLu) z bazy lotniczej Leeuwarden, gdzie zapewne znajdzie się punkt dowodzenia i kontroli (dzięki łączu satelitarnemu samolotami można sterować z dowolnego miejsca na świecie). Personel 306. eskadry rozpoczął przeszkolenie na MQ-9A w styczniu 2019 w amerykańskiej bazie lotniczej Holloman w stanie Nowy Meksyk (Gotowość operacyjna niderlandzkich F-35A).

Niderlandy wnioskowały o możliwość zakupu bezzałogowych samolotów procedurą FMS (Foreign Military Sales) w 2015, a zamówienie zostało oficjalnie ogłoszone przez tamtejszy resort obrony w lipcu 2018 podczas pokazów lotniczych Farnborough w Wielkiej Brytanii (wartość umowy międzyrządowej to 339 mln USD). 21 marca 2019 Departament Obrony USA zlecił GA-ASI produkcję samolotów i wyposażenia wsparcia za równowartość 123 293 911 USD (Holenderskie MQ-9).

Pakiet dla Niderlandów zawierał, oprócz samolotów, cztery mobilnej stacje kontroli (Ground Control Station, GCS) w wersji Block 30, dwie podstacje łączności satelitarnej, sześć układów celowniczych AN/DAS-1 MTS-B, cztery radary SAR/GMTI Lynx, 20 radiostacji ARC-210, osiem układów łączności pracujących w paśmie Ku, osiem modułów kryptograficznych KY-1006, cztery układy identyfikacji swój-obcy KIV-77, cztery AN/APX-119, a także 14 układów nawigacji Honeywell H-764 wraz z modułami kryptograficznymi SAASM.

Nie jest jasne czy niderlandzkie MQ-9A będą przenosić uzbrojenia, nie potwierdził tego ani producent, ani niderlandzki resort obrony. Zwłaszcza, że Block 5, w przeciwieństwie do Block 1 może je przenosić. Pewnym tropem jest nowa naszywka pilotów z 306. eskadry, przedstawiająca symbol kościotrupa z kosą, a zarysowany na niej MQ-9A przenosi uzbrojenie pod skrzydłami (Niderlandzkie F-16 dla Draken International).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X