21 marca br. amerykańska spółka Boeing poinformowała, że autonomiczny bezzałogowy statek latający Airpower Teaming System (ATS), opracowany w ramach inicjatywy Loyal Wingman – Advanced Development Program dla australijskich królewskich wojsk lotniczych (RAAF, Royal Australian Air Force), został przemianowany na MQ-28A Ghost Bat. Jest to decyzja federalnego rządu australijskiego oraz RAAF.
Autonomiczny bezzałogowiec Airpower Teaming System został przemianowany na MQ-28A Ghost Bat / Zdjęcie: Boeing
Minister obrony Australii Peter Dutton ogłosił oznaczenie i nazwę własną samolotu podczas specjalnej ceremonii w bezie lotniczej RAAF Base Amberley, w stanie Queensland.
Wprowadzenie nowej nazwy jest rzadkim i wyjątkowym momentem w historii lotnictwa dla naszych partnerów RAAF i zespołu branżowego ponad 35 australijskich dostawców – powiedział Glen Ferguson, dyrektor Airpower Teaming System Australia i International.
Wybór „Ghost Bat” (czyli dusznika australijskiego z rodziny lironosowatych z rzędu nietoperzy – przyp. red.), rodzimego ssaka australijskiego znanego z współpracy stadnej w celu wykrywania i polowania, odzwierciedla unikalne cechy czujników samolotu oraz zdolności wywiadowczych, nadzoru i rozpoznania, i jest odpowiednią nazwą dla tej pionierskiej zdolności – powiedział Ferguson.
Dzięki szybkiemu harmonogramowi rozwoju trwającemu zaledwie trzy lata od pomysłu do pierwszego lotu, program rozwoju wykorzystuje postępy w inżynierii cyfrowej, zaawansowanej produkcji i unikalnych australijskich technologiach łańcucha dostaw. Podczas gdy nazwa programu rozwojowego RAAF Loyal Wingman zostanie wycofana, nazwa produktu Boeinga dla globalnych klientów pozostanie systemem Airpower Teaming.
Nasze trwałe partnerstwo ze Wspólnotą Australii i Australian Defence Force (ADF) ma fundamentalne znaczenie dla pomyślnego rozwoju złożonych technologii i możliwości MQ-28A oraz ma globalny potencjał eksportowy dla Australii – powiedział dr Brendan Nelson AO, prezes Boeinga na Australię, Nową Zelandię i Południowy Pacyfik.
W 2022 program będzie nadal przyspieszał rozwój i testowanie MQ-28A Ghost Bat, koncentrując się na możliwościach czujników i systemów misji w celu wywiązania się ze zobowiązań wobec RAAF. Wymagania te będą się nadal rozszerzać, gdy Boeing zmierza w kierunku zapewnienia zdolności operacyjnej dla Sił Obronnych Australii.
4 listopada 2021 oblatano drugi prototyp bezzałogowca, natomiast 22 września tego samego roku Boeing wraz z rządem australijskiego stanu Queensland wybrały miejscowość Toowoomba jako preferowane miejsce dla pierwszego zakładu montażowego samolotów spółki poza Ameryką Północną. W Wellcamp Aerospace and Defence Precinct na lotnisku Wellcamp będą montowane seryjne egzemplarze bsl (Australia: Drugi Boeing ATS oblatany, Pierwsza montownia Boeinga poza Ameryką Płn.).
MQ-28A Ghost Bat jest demonstratorem technologii w ramach koncepcji tzw. lojalnego skrzydłowego, który dzięki sztucznej inteligencji i szeregowi zasobników z czujnikami do prowadzenia zwiadu, rozpoznania i walki radioelektronicznej, ma wspierać działania załogowych samolotów RAAF. Docelowo jeden samolot załogowy ma zarządzać jednocześnie 4-6 bsl.
Samolot ma 11,7 m długości. W przedniej części umieszczono modułową komorę ładunkową o długości 2,59 m i pojemności 147,5 tys. cm sześciennych. Promień działania ma wynieść nawet 3700 km. Do napędu wykorzystano lekki komercyjny silnik turboodrzutowy. Boeing deklarował wcześniej, że seryjny bsl może kosztować jednostkowo ok. 2 mln USD. W pracach nad bsl, oprócz Boeing Australia, uczestniczy ponad 35 przedsiębiorstw australijskich w ramach konsorcjum wykonawczego, w tym m.in. BAE Systems Australia, RUAG Australia, Ferra Engineering czy AME Systems.
2 marca 2021 australijski rząd federalny ogłosił wsparcie programu kwotą 115 mln USD w ciągu trzech lat i zwiększeniem zamówienia z trzech do sześciu prototypów bsl. Umowa pozwoli na dopracowanie projektu samolotu, rozwój projektów obecnych i przyszłych wariantów ładunków użytecznych, rozszerzenie możliwości podejmowania decyzji przez sztuczną inteligencję, stworzenie systemu wsparcia eksploatacji systemu oraz rozwój zaawansowanych koncepcji poprzez cyfrowe testy i demonstracje.
Wideo: Boeing
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.