Przejdź do serwisu tematycznego

Australia: Drugi Boeing ATS oblatany

Spółka Boeing Australia dokonała oblotu drugiego prototypu autonomicznego bezzałogowego statku latającego Airpower Teaming System.

4 listopada spółka Boeing Australia poinformowała o oblocie drugiego prototypu autonomicznego bezzałogowego statku latającego Airpower Teaming System (ATS), opracowanego w ramach inicjatywy Loyal Wingman – Advanced Development Program dla australijskich królewskich wojsk lotniczych (RAAF, Royal Australian Air Force). Pierwszy egzemplarz oblatano 27 lutego br. (Bezzałogowy Boeing ATS oblatany).

Spółka Boeing Australia dokonała oblotu drugiego prototypu autonomicznego bezzałogowego statku latającego Airpower Teaming System

W tym samym czasie zrealizowano kolejny lot testowy pierwszego prototypu, podczas którego przeprowadzono chowanie i wypuszczanie goleni podwozia głównego i przedniego. Loty wykonano nad poligonem (strefą zakazaną) RAAF Woomera w Australii Południowej, gdzie znajdowała się stacja kontroli naziemnej. Nadzorował je doświadczony pilot-oblatywacz spółki Boeing.

Vicemarshal Catherine Roberts, szefowa działu Air Force Capability, powiedziała:

To ekscytujące widzieć dwa samoloty w powietrzu, gdy skrzydłowy” nadal przoduje w programie testów w locie. Otwiera to drogę do zwiększenia zdolności zwinność sił powietrznych, szczególnie dzięki takim możliwościom, jak rekonfigurowalna komora ładunkowa. Jesteśmy mocno zaangażowani w rozwój typów ładunku, co będzie elementem zaskoczenia na polu walki, bo nigdy tak naprawdę nie wiesz, co jest (w danej chwili) w komorze.

Glen Ferguson, dyrektor Boeing Airpower Teaming System – Australia and International, dodał:

Jesteśmy w stałym rytmie testów w locie na drodze do testów operacyjnych, z udziałem Boeing Australia, RAAF i naszego australijskiego zespół branżowego z udziałem ponad 35 spółek w celu stopniowego zwiększania charakterystyk lotu i możliwości lotów zespołowych. Chciałbym podziękować naszemu partnerowi, BAE Systems Australia oraz RUAG Australia za ich kluczową rolę w tym najnowszym przedsięwzięciu testowym.

Dwa tygodnie wcześniej, 22 września Boeing informował, że wraz z rządem australijskiego stanu Queensland wybrały miejscowość Toowoomba jako preferowane miejsce dla pierwszego zakładu montażowego samolotów spółki poza Ameryką Północną. W Wellcamp Aerospace and Defence Precinct na lotnisku Wellcamp będą montowane seryjne egzemplarze bsl ATS (Pierwsza montownia Boeinga poza Ameryką Płn.).

ATS jest demonstratorem technologii w ramach koncepcji tzw. lojalnego skrzydłowego, który dzięki sztucznej inteligencji i szeregowi zasobników z czujnikami do prowadzenia zwiadu, rozpoznania i walki radioelektronicznej, ma wspierać działania załogowych samolotów RAAF. Docelowo jeden samolot załogowy ma zarządzać jednocześnie 4-6 ATS.

Samolot ma 11,7 m długości. W przedniej części umieszczono modułową komorę ładunkową o długości 2,59 m i pojemności 147,5 tys. cm sześciennych. Promień działania ma wynieść nawet 3700 km. Do napędu wykorzystano lekki komercyjny silnik turboodrzutowy. Boeing deklaruje, że seryjny ATS może kosztować jednostkowo ok. 2 mln USD. W pracach nad ATS, oprócz Boeing Australia, uczestniczy ponad 35 przedsiębiorstw australijskich w ramach konsorcjum wykonawczego, w tym m.in. BAE Systems Australia, RUAG Australia, Ferra Engineering czy AME Systems.

2 marca br. australijski rząd federalny ogłosił wsparcie programu kwotą 115 mln USD w ciągu trzech lat i zwiększeniem zamówienia z trzech do sześciu prototypów ATS. Umowa pozwoli na dopracowanie projektu samolotu, rozwój projektów obecnych i przyszłych wariantów ładunków użytecznych, rozszerzenie możliwości podejmowania decyzji przez sztuczną inteligencję, stworzenie systemu wsparcia eksploatacji systemu oraz rozwój zaawansowanych koncepcji poprzez cyfrowe testy i demonstracje.

Niewykluczone, że Boeing wykorzysta ATS do testów systemu sterowania Skyborg (Autonomy Core System) w amerykańskim programie budowy lojalnego skrzydłowego o kryptonimie Skyborg Vanguard. Czas na dostarczenie prototypów dla wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) minął w maju br. (MQ-20 Avenger ze sztuczną inteligencją Skyborg, Kolejny etap programu Skyborg Vanguard).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X