22 października spółka Boeing Australia w kooperacji z BAE Systems Australia przeprowadziły próby kołowania z niską prędkością pierwszego z trzech prototypów autonomicznego, bezzałogowego statku latającego (bsl) Airpower Teaming System (ATS). Próby były kontynuacją realizowanych od 15 września testów naziemnych, przed planowanym na ten rok oblotem (Próby naziemne Boeing Airpower Teaming System, 2020-09-15).

Jeszcze w tym roku planowany jest oblot pierwszego z trzech prototypów autonomicznego, bezzałogowego statku latającego Boeing Airpower Teaming System / Zdjęcie: Boeing Australia

Jeszcze w tym roku planowany jest oblot pierwszego z trzech prototypów autonomicznego, bezzałogowego statku latającego Boeing Airpower Teaming System / Zdjęcie: Boeing Australia

Podczas kołowania w nieujawnionej lokalizacji na lotnisku w stanie Queensland, prawdopodobnie w pobliżu siedziby Boeing Defence Australia, statek rozpędzono do prędkości 14 węzłów, czyli ok. 26 km/h. Zgodnie z informacjami Boeinga, ATS jest napędzany nieujawnionym lekkim komercyjnym silnikiem turboodrzutowym.

Jak się okazało partnerem Boeinga w inicjatywie Loyal Wingman – Advanced Development Program, realizowanej dla królewskich australijskich wojsk lotniczych (Royal Australian Air Force, RAAF) jest spółka BAE Systems Australia, która odpowiada za ekspertyzy w zakresie oprogramowania, sterowania, kontroli i nawigacji, dostarczając komputery kontroli lotu i wyposażenie nawigacyjne oraz wsparcie w zakresie opracowywania ładunku specjalnego dla bsl.

 Podczas pierwszych prób kołowania, prototyp Boeing Airpower Teaming System rozpędził się do prędkości prędkości 14 węzłów, czyli ok. 26 km/h / Film: Boeing

Główny moduł kadłuba ATS wyprodukowana w lutym, w kwietniu zakończono jego montaż, a bsl został ukończony 5 maja. Z kolei 18 sierpnia sfotografowano go poza halą montażową zakładów Boeing Australia w Brisbane. Statek był holowany po drogach kołowania lotniska, w ramach pierwszych prób.

Statek powietrzny ma 11,7 m długości. W przedniej części umieszczono modułową komorę ładunkową o długości 2,59 m i pojemności 147,5 tys. cm3. Promień działania ma wynieść nawet 3700 km. Makietę Boeing ATS zaprezentowano 27 lutego 2019 podczas pokazów lotniczych Avalon Air Show.

Autonomiczny system sterowania ATS ma być oparty na algorytmach bazujących na sztucznej inteligencji. Docelowo jeden samolot załogowy ma zarządzać jednocześnie 4-6 ATS. Bezzałogowce będą wspierać załogowe samoloty RAAF, takie jak wielozadaniowe F-35A Lightning II, myśliwskie F/A-18E/F Super Hornet, walki radioelektronicznej EA-18G Growler, patrolowe P-8A Poseidon czy wczesnego ostrzegania i kontroli E-7A Wedgetail.