17 stycznia spółka BAE Systems poinformowała, że na poligonie (strefie zakazanej) RAAF Woomera  w Australii Południowej dokonano oblotu prototypu wysokościowego, bezzałogowego statku latającego PHASA-35 (Persistent High Altitude Solar Aircraft) klasy HAPS (High Altitude Pseudo-Satellite), zaprojektowanego do roli tzw. pseudosatelity zasilanego energią słoneczną. Dwa prototypy zostały zaprezentowane po raz pierwszy podczas wrześniowych targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2019 w Londynie (DSEI2019: Pseudosatelita PHASA-35, 2019-09-10).
 Statek o rozpiętości 35 metrów został zaprojektowany, zbudowany i oblatany w ciągu 20 miesięcy. Wcześniej, w 2017 testowano w locie PHASA-8, który był modelem w skali 1:4 w stosunku do docelowego bezzałogowca. Ma stanowić wypełnienie luki pomiędzy technologią lotniczą a satelitarną

Statek o rozpiętości 35 metrów został zaprojektowany, zbudowany i oblatany w ciągu 20 miesięcy. Wcześniej, w 2017 testowano w locie PHASA-8, który był modelem w skali 1:4 w stosunku do docelowego bezzałogowca. Ma stanowić wypełnienie luki pomiędzy technologią lotniczą a satelitarną

Prace nad bsl są finansowane przez działające przy brytyjskim Ministerstwie Obrony laboratorium DSTL (Defence Science and Technology Laboratory) oraz australijską Grupę Badań Obronnych i Technologii DSTG (Defence Science and Technology Group). Został zaprojektowany i zbudowany przez inżynierów BAE Systems z Lancashire i spółki Prismatic z Hampshire, która została zakupiona przez brytyjski koncern.

Pierwotnie planowano, że oblot pierwszego z dwóch zbudowanych prototypów nastąpi jeszcze w 2019. Statki mają po 35 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 150 kg. Napęd stanowią dwa elektryczne silniki ze śmigłami. Cała górna powierzchnia skrzydeł jest złożona z ogniw fotowoltaicznych zasilających zestaw wydajnych akumulatorów litowo-jonowych (o mocy 300-1000 W), dzięki czemu statek będzie mógł wykonywać nieprzerwane loty w dzień i w nocy z prędkością 50-78 w. (93-145 km/h), wykorzystując przekształcaną energię słoneczną w prąd elektryczny.

Długotrwałość lotu wyniesie nawet 12 miesięcy, a ładowność 15 kg (statek będzie przenosił radar oparty o technologię arsenku galu). Długowieczność płatowca będzie wynosić 3 lata. Start i lądowania odbywa się automatycznie.

Bsl wystartował odrzucając dwa wózki podwozia, umieszczone pod gondolami silników. Lądowanie odbyło się bezpiecznie, pomimo braku podwozia. Dalsze próby w locie nastąpią pod koniec roku. Przewiduje się, że już za 12 miesięcy statek będzie zdolny do realizacji pierwszych misji wojskowych lub cywilnych / Zdjęcia: BAE Systems

Bsl wystartował odrzucając dwa wózki podwozia, umieszczone pod gondolami silników. Lądowanie odbyło się bezpiecznie, pomimo braku podwozia. Dalsze próby w locie nastąpią pod koniec roku. Przewiduje się, że już za 12 miesięcy statek będzie zdolny do realizacji pierwszych misji wojskowych lub cywilnych / Zdjęcia: BAE Systems

Dzięki małej masie będzie zdolny do wykonywania lotów na pułapie ponad 20 000 m w stratosferze, powyżej nieprzyjaznych warunków pogodowych i konwencjonalnego ruchu lotniczego. Będzie mógł być wykorzystywany jako znacznie tańsza alternatywa dla znajdujących się na niskiej orbicie okołoziemskiej satelitów do misji teledetekcji, telekomunikacji (w tym tworzenia sieci 5G), obserwacji powierzchni Ziemi celem monitorowania środowiska naturalnego, nadzoru granic państwowych, skutków katastrof naturalnych, rozpoznania wojskowego i dostarczania Internetu.

Taką koncepcję rozwija konkurencyjny w Europie koncern Airbus Space and Defence z produkowanym pseudosatelitą Zephyr S (25 m rozpiętości i mniej niż 75 kg masy) i planowanym Zephyr T (33 m i 140 kg) oraz chiński instytut CAAA (China Academy of Aerospace Aerodynamics) z bsl Rainbow (40 m), ujawnionym w 2017 (Seryjne pseudosatelity Zephyr S, 2018-07-20).