4 grudnia amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) poinformowała, że w październiku br. pierwszy lot wykonał półautonomiczny wariant odrzutowego bezzałogowego statku latającego (bsl) Avenger (Predator C), wyposażony w układ sterowania z algorytmami opartymi na sztucznej inteligencji, opracowany pierwotnie na zlecenie Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency). Specjalne oprogramowanie, będące tzw. silnikiem autonomicznym nosi nazwę CODE (Collaborative Operations in Denied Environment) (General Atomics Sparrowhawk ujawniony, 2020-09-28).
Amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems oblatała półautonomiczny wariant odrzutowego bezzałogowca Avenger wyposażony w układ sterowania z algorytmami opartymi na sztucznej inteligencji w oprogramowaniu CODE/ Zdjęcie: General Atomics Aeronautical Systems
Podczas prób, zrealizowanych w nieujawnionej lokalizacji, Avenger z nowym układem sterowania współpracował z pięcioma innymi, ale wirtualnymi, bsl tego typu (w roli jego skrzydłowych) w celu zlokalizowania zagrożeń powietrznych w wyznaczonym sektorze operacyjnym. Bsl komunikowały się ze sobą w łącza danych TNTT (Tactical Targeting Network Technology), opracowanego pierwotnie dla samolotów walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej EA-18G Growler (Autonomiczne Growlery, 2020-02-05).
Ponad dwugodzinne próby realizowane w ramach programu Skyborg Vanguard dla amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF), do którego spółka dołączyła 23 lipca br. Inicjatywa ma na celu opracowanie autonomicznych, uderzeniowo-rozpoznawczych bezzałogowców, pełniących rolę tzw. lojalnych skrzydłowych. W przypadku GA-ASI, Avenger stanowi platformę zastępczą do testowania technologii opracowywanych dla tego programu (Kolejny etap programu Skyborg Vanguard, 2020-07-27).
David R. Alexander, prezes i dyrektor generalny GA-ASI powiedział, że testy stanowią duży krok naprzód w kierunku bardziej wyrafinowanych zadań realizowanych w sposób autonomiczny przez bezzałogowiec, aby zminimalizować udział czynnika ludzkiego.
Algorytmy sztucznej inteligencji CODE zostały opracowane na zlecenie agencji DARPA w co najmniej 2014, aby zwiększyć możliwości kontroli wielu bezzałogowców naraz przez jedną osobę, a co za tym idzie zwiększyć ich autonomiczność do wykonywania wybranych zadań. Ponadto, układ sterowania miał być odporny na zakłócenia radioelektroniczne na obszarach, gdzie sygnał GPS jest blokowany. Dzięki współpracy ze sobą wielu bsl, byłyby zdolne do samodzielnego wyszukiwania celów i przejmowania zadań zgodnie z wcześniej ustalonymi przez człowieka zasadami prowadzenia walki, ale przy minimalnym nadzorze i dostosowywaniu się do dynamicznie zmieniającej się sytuacji. Jednak w najnowszym teście, GA-ASI opracowała dodatkowe algorytmy dla oprogramowania CODE obejmujące funkcje behawioralne do skoordynowanego wyszukiwania zagrożeń powietrznych (Koncepcja nowego bojowego bezzałogowca od GA-ASI, 2020-09-15).
Warto zauważyć, że październikowa próba Avengera z oprogramowaniem CODE nie była pierwszą próbą integracji tego rozwiązania z bezzałogowcem. W lutym 2019 sześć bsl RQ-23 TigerShark, należących do marynarki wojennej (US Navy) wykonało serię prób z CODE na poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie. W tym samym roku dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) uzyskało od agencji DAPRA pełną własność nad bazami danych oprogramowania CODE (Oblot MQ-9B SeaGuardian, 2020-09-15).
Wcześniej, 3 września br. GA-ASI informowała o próbach bojowego bsl MQ-9 Reaper z zasobnikiem celowniczym Agile Condor wyposażonym w algorytmy sztucznej inteligencji, na zlecenie laboratorium badawczego sił powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory) ( Agile Condor z algorytmami sztucznej inteligencji, 2020-09-06).
Z kolei 18-20 sierpnia br. agencja DARPA zorganizowała w w Laboratorium Fizyki Stosowanej Uniwersytetu Johna Hopkinsa (JHU/APL) w Baltimore (Maryland) trzeci już turniej AlphaDogfight (w wirtualnej formie) podczas którego podczas symulowanych walk powietrznych doświadczony pilot został pokonany pięciokrotnie przez sztuczną inteligencję (Sztuczna inteligencja pokonała pilota F-16, 2020-08-21).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.