25 września amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) poinformowała o rozpoczęciu prób małego, bezzałogowego statku latającego Sparrowhawk klasy sUAS (small Unmanned Aircraft System), który był przenoszony pod skrzydłem dużego uderzeniowego bezzałogowca MQ-9A Reaper, klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) (Oblot MQ-9B SeaGuardian, 2020-09-15).

Sparrowhawk ma napęd odrzutowy, masę własną 90 kg oraz ładowność 13,7 kg. Zasięg maksymalny deklarowany jest na 322 km. Bsl charakteryzuje się składanymi skrzydłami i usterzeniem motylkowym. Jednak wcześniejsza koncepcja zakładała także zastosowanie dwóch wentylatorów zamiast napędu odrzutowego, który byłby ekonomiczniejszy i oferujący mniejszą sygnaturę akustyczną / Zdjęcie: GA-ASI

Sparrowhawk ma napęd odrzutowy, masę własną 90 kg oraz ładowność 13,7 kg. Zasięg maksymalny deklarowany jest na 322 km. Bsl charakteryzuje się składanymi skrzydłami i usterzeniem motylkowym. Jednak wcześniejsza koncepcja zakładała także zastosowanie dwóch wentylatorów zamiast napędu odrzutowego, który byłby ekonomiczniejszy i oferujący mniejszą sygnaturę akustyczną / Zdjęcie: GA-ASI

Loty na uwięzi z demonstratorem technologii systemu przeprowadzono 16-17 września. Sparrowhawk był sterowany za pomocą wielofunkcyjnej stacji kontroli Metis, która może być używana również do kontroli bsl-nosiciela i jest dużo prostsza od naziemnej stacji kontroli, umieszczonej w standardowym kontenerze. Z kolei komunikacja między Sparrowhawk a Reaper odbywała się za pomocą łącza danych Silvus meshONE ( Agile Condor z algorytmami sztucznej inteligencji, 2020-09-06).

Koncepcja Sparrowhawk zakłada możliwość przenoszenia małego bsl pod skrzydłem większego, takiego jak MQ-9 Reaper czy MQ-1C Gray Eagle, wystrzeliwania go w celu wykonania swobodnego lotu oraz powrotu na węzeł uzbrojenia swojego nosiciela (Koncepcja nowego bojowego bezzałogowca od GA-ASI, 2020-09-15).

Istnienie projektu Sparrowhawk ujawniono w listopadzie 2019. Pierwszy swobodny lot zapowiedziano do końca 2020, tak aby w 2021 funkcjonalny system mógł być oferowany użytkownikom – przede wszystkim amerykańskim siłom zbrojnym.

Bezzałogowiec został opracowany ze środków własnych spółki i jest inspirowany koncepcją nadzorowanego przez Agencję Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) programu niskokosztowego bsl wielokrotnego użytku X-61A Gremlins Air Vehicle (GAV). Spółka brała udział w pracach badawczo-koncepcyjnych w programie i wyniosła doświadczenia z niego przy konstruowaniu Sparrowhawka (Próby Gremlins kontynuowane, 2020-08-27).

David R. Alexander, prezes i dyrektor generalny GA-ASI powiedział, że Sparrowhawk rozszerzy możliwości czujników przenoszonych przez duży bsl i zwiększy skuteczny zasięg operacji zwiadu i rozpoznania, a także walki radioelektronicznej, dzięki zróżnicowanym ładunkom użytecznym. Będzie wykorzystywał technologię atrritableONE, skupiającą i łączącą systemy bezzałogowe w ramach opracowywanego rozproszonego systemu dowodzenia polem walki ABMS (Advanced Battle Management System) (GatewayONE połączy F-22 i F-35, 2020-05-04).

Co ciekawe, podczas niedawnej demonstracji systemu ABMS, obejmującej testy różnych czujników i efektorów, należący do amerykańskich wojsk lądowych (US Army) bezzałogowiec uderzeniowy MQ-1C Gray Eagle wystrzelił z wyrzutni tubowej po raz pierwszy mały bsl Area-I ALTIUS 600 (Air-Launched, Tube-Integrated Unmanned System). ALTIUS 600 służył w tym przypadku za platformę testową technologii atrritableONE (M109A7 Paladin zestrzelił bezzałogowy cel amunicją hipersoniczną , 2020-09-05;Testy bsl ALTIUS , 2019-09-26).