5 maja Boeing Australia poinformował o ukończeniu montażu pierwszego z trzech prototypów bezzałogowego statku latającego Airpower Teaming System (ATS), budowanego dla królewskich australijskich wojsk lotniczych (Royal Australian Air Force, RAAF) w ramach inicjatywy Loyal Wingman – Advanced Development Program, opartej na sztucznej inteligencji. Projekt będzie także promowany na rynkach zagranicznych.

W przedniej części kadłuba bsl umieszczono modułową komorę ładunkową o długości 2,59 m (8,5 stopy) i pojemności ponad 147,5 tys. cm sześc. (ponad 9000 cali sześc.), która będzie łatwo demontowalna. Celem Boeinga jest zbudowanie ekonomicznego tzw. lojalnego skrzydłowego, który kosztowałby ok. 2 mln USD (8,4 mln zł) / Zdjęcie: Boeing Australia

W przedniej części kadłuba bsl umieszczono modułową komorę ładunkową o długości 2,59 m (8,5 stopy) i pojemności ponad 147,5 tys. cm sześc. (ponad 9000 cali sześc.), która będzie łatwo demontowalna. Celem Boeinga jest zbudowanie ekonomicznego tzw. lojalnego skrzydłowego, który kosztowałby ok. 2 mln USD (8,4 mln zł) / Zdjęcie: Boeing Australia

 

Prototyp ATS został zaprezentowany w zakładach Boeinga w Brisbane w stanie Queensland przedstawicielom rządu federalnego i Departamentu Obrony Australii z premierem Scottem Morrisonem oraz RAAF z dowódcą tej formacji Air Marshal Melem Hupfeldem na czele. Został zbudowany przez konsorcjum 35 australijskich spółek z Boeing Australia na czele (General Atomics Defender, 2020-03-04; MQ-25A Stingray oblatany, 2019-09-20).

Boeing Airpower Teaming System / Film i zdjęcie: Boeing

Główny moduł kadłuba został wyprodukowany w lutym, a w kwietniu zakończono jego montaż. Teraz zostaną przeprowadzone próby funkcjonalne systemów pokładowych oraz próby naziemne. Po ich zakończeniu nastąpią próby kołowania oraz oblot techniczny, który zaplanowano do końca roku (Boeing ujawnia Airpower Teaming System, 2019-02-27).

Opis
Makietę Boeing ATS zaprezentowano 27 lutego 2019 podczas podczas pokazów lotniczych Avalon Air Show. Zapowiedziano wówczas budowę demonstratora nowych technologii lotniczych w ramach koncepcji tzw. lojalnego skrzydłowego (Loyal Wingman), który dzięki zestawowi zasobników z czujnikami do prowadzenia zwiadu, rozpoznania i walki radioelektronicznej, ma wspierać działania załogowych samolotów załogowych RAAF: wielozadaniowych F-35A Lightning II, myśliwskich F/A-18E/F Super Hornet, walki radioelektronicznej EA-18G Growler, patrolowych P-8A Poseidon czy wczesnego ostrzegania i kontroli E-7A Wedgetail.

Autonomiczny system sterowania ATS ma być oparty na algorytmach bazujących na sztucznej inteligencji. Docelowo jeden samolot załogowy ma zarządzać jednocześnie 4-6 ATS. Departament Obrony Australii jest w trakcie realizacji programu modernizacyjnego o nazwie Plan Jericho, który koncentruje się częściowo nad wojskowym wykorzystaniem sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz współpracy systemów załogowych i bezzałogowych (Boeing ujawnia Airpower Teaming System, 2019-02-27).

W sierpniu ubiegłego roku informowano o rozpoczęciu prób laboratoryjnych i w locie systemów misji i oprogramowania, zaprojektowanych dla przyszłego ATS, na piętnastu bezzałogowcach klasy mini, w tym pięciu o napędzie odrzutowym (Boeing Airpower Teaming System przyspiesza, 2019-08-16).