2 grudnia br. rosyjska agencja prasowa RIA Novosti poinformowała, że ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej (MO FR) przeprowadziło próby w locie prototypu bojowego bezzałogowego statku latającego (bbsl) Suchoj S-70 Ochotnik-B (ros. łowca) z symulatorami pocisków klasy powietrze-powietrze. Próby miały wykazać przydatność platformy w roli bezzałogowego samolotu przechwytującego.

Rosja przeprowadziła próby w locie prototypu bojowego bezzałogowego statku latającego Suchoj S-70 Ochotnik-B z symulatorami pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze, naprowadzanych radarowo i na podczerwień / Zdjęcie: ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej

Rosja przeprowadziła próby w locie prototypu bojowego bezzałogowego statku latającego Suchoj S-70 Ochotnik-B z symulatorami pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze, naprowadzanych radarowo i na podczerwień / Zdjęcie: ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej

Jak poinformowały agencję źródła w rosyjskim kompleksie militarno-przemysłowym, próby zrealizowano w 185. Centrum Szkolenia Bojowego sił powietrzno-kosmicznych (WKS) w Aszułuk w obwodzie astrachańskim, w południowo-zachodniej części Rosji. Wcześniej S-70 wykonał już kilka innych lotów, ale podczas nich oceniano tylko jego walory aerodynamiczne i działanie systemów pokładowych oraz współdziałanie z samolotami wielozadaniowymi Su-30SM i Su-57 (Wspólny lot Su-57 z S-70, 2019-09-28).

Zgodnie z najnowszymi doniesieniami, prototyp miał wykonać niedawno kilka lotów funkcjonalnymi symulatorami kierowanych pocisków powietrze-powietrze. Wykonane loty pozwolą ocenić sprzężenie awioniki S-70 z systemami naprowadzania pocisków i radarem samolotu Su-57. Bezzałogowiec przenosił urządzenia symulujące pociski rakietowe naprowadzane radarowo i na podczerwień, które są faktycznie rakietami pozbawionymi głowic bojowych i napędu. Oznacza to, że nie przeprowadzono faktycznych prób uzbrojenia w powietrzu (Bezzałogowy wariant Su-57?, 2020-05-19).

Wcześniej wicepremier Jurij Borysow zapowiedział, że S-70 rozpocznie testy w konfiguracji zbrojnej w latach 2023-2024, co sugeruje, że program Udarno-Razwiedywatelnyj Bespilotnyj Kompleks (URBK) mógł zostać przyspieszony.

Aszułuk leży około 130 km na północ od 929. Państwowego Centrum Lotniczo-Badawczym MO FR im. W. P. Czkałowa w Achtubińsku, gdzie S-70 stacjonuje od czasu swojego oblotu 2 sierpnia 2019. S-70 Ochotnik-B jest rosyjskim odpowiednikiem koncepcji tzw. lojalnego skrzydłowego  (Oblot S-70 Ochotnik-B, 2019-08-05).

Analiza
Nie podano jakich symulatorów uzbrojenia lotniczego użyto podczas prób Su-70. Ale można założyć, że były to pociski już znajdujące się na uzbrojeniu rosyjskiego lotnictwa bojowego, takie jak kierowane na podczerwień pociski krótkiego zasięgu R-73 i R-74M. Warto zauważyć, że rozwijany jest obecnie wariant K-74M2 (izdielije 760) przeznaczony do wewnętrznych komór uzbrojenia Su-57 (w takie komory wyposażono również S-70) z trybem namierzania celu już po starcie (LOAL, Lock-On After Launch). Testy mogły też objąć testy pocisków kierowanym radarowo średniego zasięgu R-77 i zmodernizowanego R-77-1. Zwłaszcza, że powstał wariant K-77M przeznaczony do wewnętrznych komór Su-57.

Testy bezzałogowców do roli samolotów przechwytujących już wcześniej prowadzili Amerykanie. W 2003 rozpoczęto program testowy bbsl MQ-1 Predator z pociskami przeciwlotniczymi FIM-92 Stinger, a w listopadzie 2017 MQ-9 Reaper po raz pierwszy zestrzelił cel powietrzny za pomocą pocisku rakietowego naprowadzanego na podczerwień AIM-9X Sidewinder (MQ-9 w walce powietrznej, 2018-09-21).

Jednak atutem rosyjskiego bbsl jest napęd odrzutowy, dzięki zastosowanemu silnikowi turbowentylatorowemu Saturn-Liulka AŁ-41F1 (izdielije 117), który według źródeł rosyjskich rozpędza go do prędkości maksymalnej ok. 1000 km/h. Dla porównania, MQ-1, napędzany silnikiem tłokowym Rotax 914F osiąga maksymalnie 217 km/h, a MQ-9 z silnikiem turbośmigłowym Honeywell TPE331-10 – do 482 km/h. Warto dodać jednak, 4 czerwca br. amerykańskie wojska lotnicze (USAF, US Air Force) rozpoczęły program następcy MQ-9, który będzie bezzałogowcem odrzutowym. Planowana data wejścia do służby to rok 2030 (Koncepcja nowego bojowego bezzałogowca od GA-ASI, 2020-09-15).