2 grudnia spółka Boeing Australia poinformował o zakończeniu prób w locie pięciu odrzutowych demonstratorów autonomicznych technologii, które zostaną wykorzystane w programie bezzałogowego statku latającego (bsl) Airpower Teaming System (ATS) dla królewskich australijskich wojsk lotniczych (RAAF, Royal Australian Ar Force).

W czasie prób wykorzystano pięć bezzałogowców o długości 3,4 m, wyposażonych w niewielkie silniki odrzutowe

W czasie prób wykorzystano pięć bezzałogowców o długości 3,4 m, wyposażonych w niewielkie silniki odrzutowe

Próby zostały niedawno zakończone na nowym poligonie lotniczym Cloncurry, w stanie Queensland. Zaawansowane technologii autonomii lotu, w tym pokładowe funkcje dowodzenia i kontroli oraz udostępniania danych, przetestowano na 3,4-metrowych (11-stopowym) odrzutowych bezzałogowcach. Testy trwały 10 dni, początkowo z jednym egzemplarzem, a potem stopniowo zwiększano ich liczebność do pięciu w czasie jednej próby. Podczas lotów, samoloty osiągały prędkości przelotowe rzędu 270 km/h.

Emily Hughes, dyrektor działu Phantom Works International, powiedziała, że testy dowiodły naszego sukcesu w zastosowaniu algorytmów sztucznej inteligencji do „uczenia” mózgu samolotu, aby rozumiał, czego się od niego wymaga. Dodała, że możliwości łącza danych umożliwiły statkowi powietrznemu komunikację z innymi platformami, tak aby mogły współpracować w celu realizacji misji.

Niewielkie odrzutowe bezzałogowce wykonywały wspólne loty przez dziesięć dni, testując autonomoczne technologie, które zostaną wykorzystane w programie lojalnego skrzydłowego Airpower Teaming Systemdla  królewskich australijskich wojsk lotniczych / Film i zdjęcie: Boeing

Próby, początkowo realizowane na dziesięciu niewielkich bezzałogowcach o napędzie śmigłowym, rozpoczęto 16 sierpnia 2019 w Systems Analysis Laboratory w Brisbane, w stanie Queensland. Miały na celu udoskonalenie algorytmów lotów autonomicznych, wymiany danych, systemów wykrywania przeszkód i zachowań bsl związanych z unikaniem kolizji Boeing Airpower Teaming System przyspiesza, 2019-08-16).

Testy zrealizowano w kooperacji z rządem stanowym Queensland w ramach Advanced Queensland Autonomous Systems Platform Technology Project. Wnioski i technologie wykorzystane w tym projekcie zostaną wykorzystane w inicjatywie Loyal Wingman – Advanced Development Program, na potrzeby której zbudowano trzy prototypy bezzałogowego Airpower Teaming System. 22 października br. pierwszy z prototypów rozpoczął próby kołowania, a jeszcze w tym roku nastąpi jego oblot (Próby kołowania Boeing ATS, 2020-10-22).

Docelowo jeden samolot załogowy ma zarządzać jednocześnie 4-6 Airpower Teaming System. Bezzałogowce będą wspierać załogowe samoloty RAAF, takie jak wielozadaniowe F-35A Lightning II, myśliwskie F/A-18E/F Super Hornet, walki radioelektronicznej EA-18G Growler, patrolowe P-8A Poseidon czy wczesnego ostrzegania i kontroli E-7A Wedgetail jako lojalni skrzydłowi.