Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsza montownia Boeinga poza Ameryką Płn.

Boeing wraz z rządem australijskiego stanu Queensland wybrały miejscowość Toowoomba jako preferowane miejsce dla pierwszego zakładu montażowego samolotów spółki poza Ameryką Północną.

22 września Boeing poinformował, że wraz z rządem australijskiego stanu Queensland wybrały miejscowość Toowoomba jako preferowane miejsce dla pierwszego zakładu montażowego samolotów spółki poza Ameryką Północną.

Departament Obrony Australii realizuje tzw. Plan Jericho, który zakłada wojskowe wykorzystanie sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz współpracę systemów załogowych i bezzałogowych / Zdjęcie: Boeing

Spółka zależna, Boeing Australia, wybuduje zakład produkcyjny w Wellcamp Aerospace and Defence Precinct na lotnisku Wellcamp, gdzie będzie realizowany montaż końcowy autonomicznych bezzałogowych statków latających (bsl) Airpower Teaming System (ATS), opracowanych w ramach inicjatywy Loyal Wingman – Advanced Development Program dla australijskich królewskich wojsk lotniczych (RAAF, Royal Australian Air Force). Pierwszy prototyp samolotu oblatano 27 lutego br. (Bezzałogowy Boeing ATS oblatany).

Wybierając lotnisko Wellcamp, Boeing uczynił ważny krok w kierunku budowy specjalnie zaprojektowanego zakładu do montażu końcowego. Może to znacznie poprawić zaawansowane możliwości produkcyjne naszego państwa i pomóc w kształtowaniu siły roboczej Queensland z umiejętnościami budowania jednych z najnowocześniejszych samolotów na świecie – powiedziała premier stanu Queensland, Annastacia Palaszczuk.

Właściciel lotniska Wellcamp, spółka Wagner Corporation, oczekuje, że nowa placówka pozwoli na utworzenie około 300 wysoko wyspecjalizowanych miejsc pracy. Skarbnik stanu Queensland, Cameron Robert Dick wskazał, że decyzja ta wzmocniła prawie 25-letnią relację państwa australijskiego z Boeingiem:

Ta decyzja jest następstwem naszego sukcesu po pierwszym komercyjnym australijskim obiekcie do testowania bezzałogowych samolotów na lotnisku Cloncurry w grudniu zeszłego roku, którego Boeing był pierwszym użytkownikiem. Jest to wynik porozumienia, które nasz rząd zawarł w zeszłym roku z Boeing Australia w celu wsparcia utworzenia głównego miejsca montażu końcowego dla Boeing Loyal Wingman tutaj w Queensland, z zastrzeżeniem zamówień obronnych. Oczekuje się, że projekt może wygenerować do 1 miliarda dolarów [australijskich] dla gospodarki Queensland w ciągu 10 lat, z korzyścią nie tylko dla przemysłu obronnego – powiedział Dick.

Inicjatywa Loyal Wingman – Advanced Development Program jest realizacją wizji 10-letniej mapy drogowej i planu działania dla przemysłu obronnego Queensland (Queensland Defence Industries 10-year Roadmap and Action Plan), który zakłada znaczne zwiększenie dochodów tej branży i utworzenie 3500 nowych miejsc pracy w pełnym wymiarze godzinowym do 2028 roku.

Scott Carpendale, wiceprezes i dyrektor zarządzający Boeing Defense Australia, uważa, że wybór lotniska Wellcamp jako preferowanej lokalizacji dla pierwszego zakładu produkcyjnego montażu końcowego wskazuje na globalne ukierunkowanie amerykańskiej spółki i wsparcie dla wzrostu zdolności obronnych Australii, łańcucha dostaw i możliwości eksportowych:

Jesteśmy pewni przyszłych perspektyw produkcji tego światowej klasy, innowacyjnego samolotu. Długo zastanawiamy się nad tą inwestycją, która może pomóc Australii w zdobyciu przyszłego udziału w innych globalnych programach z zakresu obrony i kosmonautyki. Lokalizacja Wellcamp Aerospace and Defense Precinct jest atrakcyjna ze względu na możliwość wykonywania komercyjnych lotów z dużych miast oraz wsparcie Wagner Corporation w zakresie zrównoważonego lotnictwa – powiedział Carpendale.

ATS jest demonstratorem technologii w ramach koncepcji tzw. lojalnego skrzydłowego, który dzięki sztucznej inteligencji i szeregowi zasobników z czujnikami do prowadzenia zwiadu, rozpoznania i walki radioelektronicznej, ma wspierać działania załogowych samolotów RAAF. Docelowo jeden samolot załogowy ma zarządzać jednocześnie 4-6 ATS.

Samolot ma 11,7 m długości. W przedniej części umieszczono modułową komorę ładunkową o długości 2,59 m i pojemności 147,5 tys. cm sześciennych. Promień działania ma wynieść nawet 3700 km. Do napędu wykorzystano lekki komercyjny silnik turboodrzutowy. Boeing deklaruje, że seryjny ATS może kosztować jednostkowo ok. 2 mln USD. W pracach nad ATS, oprócz Boeing Australia, uczestniczy ponad 35 przedsiębiorstw australijskich w ramach konsorcjum wykonawczego, w tym m.in. BAE Systems Australia, RUAG Australia, Ferra Engineering czy AME Systems.

2 marca br. australijski rząd federalny ogłosił wsparcie programu kwotą 115 mld USD w ciągu trzech lat i zwiększeniem zamówienia z trzech do sześciu prototypów ATS. Umowa pozwoli na dopracowanie projektu samolotu, rozwój projektów obecnych i przyszłych wariantów ładunków użytecznych, rozszerzenie możliwości podejmowania decyzji przez sztuczną inteligencję, stworzenie systemu wsparcia eksploatacji systemu oraz rozwój zaawansowanych koncepcji poprzez cyfrowe testy i demonstracje.

Niewykluczone, że Boeing wykorzysta ATS do testów systemu sterowania Skyborg (Autonomy Core System) w amerykańskim programie budowy lojalnego skrzydłowego o kryptonimie Skyborg Vanguard. Czas na dostarczenie prototypów dla wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) minął w maju br. (MQ-20 Avenger ze sztuczną inteligencją Skyborg, Kolejny etap programu Skyborg Vanguard).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Przeczytaj sugerowany następny artykuł

Uzbrojenie

Bezzałogowy Boeing ATS oblatany

Pierwszy prototyp autonomicznego bezzałogowego statku latającego Boeing Airpower Teaming System został oblatany w Australii.

przejdź do artykułu

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X