18 stycznia włoska spółka Leonardo poinformowała, że dostarczy amerykańskiej General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA, Active Electronically Scanned Array) typu Seaspray 7500E V2, który zostanie zintegrowany z morskim wariantem bezzałogowego statku latającego (bsl) MQ-9B SeaGuardian.

Włoska spółka Leonardo dostarczy na testy radar AESA typu Seaspray 7500E V2, który zostanie zintegrowany z bezzałogowcem morskim MQ-9B SeaGuardian. / Grafika: Leonardo

Włoska spółka Leonardo dostarczy na testy radar AESA typu Seaspray 7500E V2, który zostanie zintegrowany z bezzałogowcem morskim MQ-9B SeaGuardian. / Grafika: Leonardo

Prototyp MQ-9B SeaGuardian, będący morskim wariantem SkyGuardian, został oblatany 11 września 2020. Wyposażono go w wielomodowy amerykański radar GA-ASI Lynx z syntetyczną aperturą (SAR, Synthetic Aperture Radar) i stację GMTI/DMTI (Ground/ Dismount Moving Target Indication). Według Leonardo, integracja z radarem Seaspray 7500E V2 pozwoli na utrzymanie ciągłego zwiadu i rozpoznania nad akwenami morskimi i będzie oferowany w konfiguracji eksportowej. Zainteresowanie zakupem wyraziła Japonia i Tajwan, a bsl wcześniej był oferowany Indiom (Tajwan bliżej MQ-9, 2020-10-14, Oblot MQ-9B SeaGuardian, 2020-09-15). 

Na początku tego roku GA-ASI ogłosiła zakończenie wstępnych prac integracyjnych zasobnika walki elektronicznej (ELINT) Leonardo SAGE 750 z SeaGuardian, wyposażając statek powietrzny w możliwość gromadzenia informacji wywiadowczych na temat morskich i lądowych nadajników radarowych na dużym obszarze. Ponadto, bsl otrzyma także zasobnik elektronicznych środków wsparcia Leonardo ESM (Electronic Support Measure). 

SeaGuardian, podobnie jak MQ-9B SkyGuardian (którego w Wielkiej Brytanii oznaczono jako Protector RG Mk.1), jest przystosowany do działań w każdych warunkach pogodowych, jednak morski wariant – dzięki konstrukcji całkowicie kompozytowej – jest odporny na wyższe temperatury powietrza, jego wilgotność, jak i zawartości soli, która jak powszechnie wiadomo ma szkodliwe działania na metale. Bsl zgodny jest z normą NATO STANAG 4671, a więc został wyposażony w układ przeciwoblodzeniowy i system antykolizyjny. Z tego względu jest certyfikowany do lotów w cywilnej przestrzeni powietrznej według norm Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ICAO (International Civil Aviation Organization) (Zamówienie na seryjne Protector RG Mk.1, 2020-07-15, SkyGuardian dla Belgii, 2019-03-27). 

Radar Selex ES Seaspray 7500E V2 do obserwacji powierzchni morza i lądu jest wyposażony w stację GMTI i jest rozwinięciem radaru Seaspray 7500E. Ten drugi wszedł na wyposażenie m.in. samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia (Airborne Early Warning and Control, AEW&C) Saab GlobalEye, którego łącznie pięć egzemplarzy zamówiły Zjednoczone Emiraty Arabskie (Kolejne dwa GlobalEye dla ZEA, 2021-01-05). 

Seaspray 7500E V2 wykorzystuje komercyjny procesor COTS (Commercial Off-The-Shelf) do przetwarzania zebranych danych i może wykrywać niewielkie obiekty w wielu trybach pracy, w tym cele powietrzne i powierzchniowe.