4 lutego do brytyjskiej bazy lotniczej RAF Lossiemouth w północno-wschodniej części Szkocji przyleciał pierwszy z dziewięciu zamówionych w USA samolotów patrolowy i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon.

Samoloty patrolowe i zwalczania okrętów podwodnych Poseidon MRA Mk1 mają zapewnić ochronę brytyjskim okrętom podwodnym przenoszącym broń nuklearną i lotniskowcom typu Queen Elizabeth. W przyszłości będą realizować misje nad północnym Atlantykiem i w Arktyce, współpracując z amerykańskimi i norweskimi samolotami tego typu. Wielka Brytania została również wytypowana przez Boeinga jako europejska baza szkoleniowa załóg P-8A

Samoloty patrolowe i zwalczania okrętów podwodnych Poseidon MRA Mk1 mają zapewnić ochronę brytyjskim okrętom podwodnym przenoszącym broń nuklearną i lotniskowcom typu Queen Elizabeth. W przyszłości będą realizować misje nad północnym Atlantykiem i w Arktyce, współpracując z amerykańskimi i norweskimi samolotami tego typu. Wielka Brytania została również wytypowana przez Boeinga jako europejska baza szkoleniowa załóg P-8A

Samolot  o nr bocznym ZP801, oznaczony jako Poseidon MRA Mk1 i bazujący na kadłubie B737-800NG, został oblatany 12 lipca 2019. Pierwotnie pierwszy samolot miał przylecieć do kraju pod koniec ostatniego kwartału 2019. Wszystkie samoloty zostaną dostarczone do odbiorcy do końca 2021 (Oblot Poseidon MRA Mk1, 2019-07-14).

Samolot został przypisany do 120. Eskadry RAF (CXX Squadron), która została reaktywowana 1 kwietnia 2018. Kolejne trafią także do odtworzonej 201. Eskadry. W bazie RAF Lossiemouth powstała niezbędna infrastruktura wsparcia i utrzymania technicznego nowych samolotów. Załogi latające i personel techniczny eskadry szkoliły się w ubiegłym roku na nowe samoloty w USA wraz z największym użytkownikiem Poseidonów, jaką jest US Navy.

Wielka Brytania jest czwartym po USA, Australii i Indiach (jako zmodyfikowane P-8I Neptune) użytkownikiem samolotów P-8A Poseidon. W 2022 rozpoczną się dostawy samolotów zamówionych przez Norwegię, Koreę Południową i Nową Zelandię. / Zdjęcia: Royal Air Force

Wielka Brytania jest czwartym po USA, Australii i Indiach (jako zmodyfikowane P-8I Neptune) użytkownikiem samolotów P-8A Poseidon. W 2022 rozpoczną się dostawy samolotów zamówionych przez Norwegię, Koreę Południową i Nową Zelandię. / Zdjęcia: Royal Air Force

Plan zakupu P-8A przedstawiono w strategicznym przeglądzie obrony i bezpieczeństwa na 2015 (Strategic Defence and Security Review, SDSR). Zamówienie na dziewięć samolotów P-8A w programie o wartości 3 mld GBP (15,15 mld zł) złożono podczas międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough w lipcu 2016. Cztery z dziewięciu powstają na podstawie aneksu z 25 stycznia 2019 w ramach 10. partii produkcyjnej tych samolotów (Więcej P-8I dla Indii, 2019-06-27).

Zakup amerykańskich samolotów patrolowych i ZOP został podyktowany wzrostem aktywności rosyjskiej floty podwodnej na północnym Atlantyku, nie notowanym od czasu zakończenia zimnej wojny. Brytyjscy planiści zauważają, że również Chiny inwestują w siły i środki oraz okręty zdolne do działań w Arktyce. Brytyjskie Poseidony standardowo zostaną wyposażane w wielozadaniowy radar powierzchniowy Raytheon APY-10, system rozpoznania radiolokacyjnego Northrop Grumman ALQ-240, czujniki i wyposażenie do prowadzenia wywiadu radioelektronicznego, boje sonarowe oraz lekkie torpedy ZOP typu Mk 54.

Royal Air Force odtwarzają zdolności ZOP po wycofaniu 26 maja 2010 ostatniego z samolotów patrolowych Hawker Siddeley Nimrod MR2. Od 1992 zmodernizowane samoloty stacjonowały w szkockiej bazie RAF Kinloss w ramach 120.,201. i 206. Eskadry.