28 lutego w zakładach Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie zaprezentowano pierwszy egzemplarz samolotu wielozadaniowego F-35A Lightning II, przeznaczonego dla duńskich królewskich wojsk lotniczych (Flyvevåbnet). Samolot o nr seryjnym L-0001, konstrukcyjnym AP-1 i seryjnym 19-5530 otrzymał docelowe malowanie wraz z emblematami użytkownika. Dania zamówiła łącznie 27 samolotów tego typu.
 W zakładach Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie zaprezentowano pierwszy z dwudziestu siedem zamówionych przez Danię egzemplarzy samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II

W zakładach Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie zaprezentowano pierwszy z dwudziestu siedem zamówionych przez Danię egzemplarzy samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II

Samolot został pierwotnie wyholowany z zakładów montażowych 26 stycznia, a następnie skierowany do malarni. Egzemplarz pochodzi z 13. serii produkcji małoseryjnej (LRIP, Low-Rate Initial Production). Oznacza to, że teraz rozpoczną się próby naziemne zwieńczone oblotem technicznym i symbolicznym przekazaniem zamawiającemu, czyli duńskiej agencji zakupów wojskowych DALO (Defence Acquisition and Logistics Organizations). Pierwotnie planowano, iż oblot nastąpi do końca 2020.

Zgodnie z obecnymi planami, w kwietniu br. samolot zostanie przebazowany do bazy lotniczej Luke w stanie Arizona i tymczasowo przypisany do 308. Eskadry Myśliwskiej Emerald Knights USAF, gdzie będzie służył do zadań szkolno-treningowych. Dostawy wszystkich duńskich samolotów F-35A zaplanowano na lata 2021-2026, a wstępna gotowość operacyjna (IOC, Initial Operational Capability) zostanie ogłoszona w 2027.

Oczekuje się, że samolot zostanie oblatany w najbliższych tygodniach, a w kwietniu zostanie przeniesiony do bazy lotniczej Luke w Arizonie, gdzie szkoli się duński personel wojskowy / Zdjęcia: Lockheed Martin

Oczekuje się, że samolot zostanie oblatany w najbliższych tygodniach, a w kwietniu zostanie przeniesiony do bazy lotniczej Luke w Arizonie, gdzie szkoli się duński personel wojskowy / Zdjęcia: Lockheed Martin

W bazie Luke, gdzie mieści się międzynarodowy ośrodek szkoleniowy na ten typ samolotu rozpoczęło się szkolenie duńskich pilotów, służb inżynieryjno-lotniczych i personelu wspierającego. 14 stycznia br. pierwszy Duńczyk (podpułkownik o pseudonimie Kin) wykonał samodzielny, 90-minutowy lot na amerykańskim egzemplarzu F-35A.

Wraz z odbiorem pierwszego F-35A, Dania stanie się piątym europejskim użytkownikiem tych samolotów. Wcześniej odbiór swoich egzemplarzy rozpoczęły Wielka Brytania, Norwegia, Niderlandy i Włochy (Norwegia odbiera kolejne F-35, 2020-09-29;  Kolejne F-35 dla Holandii, 2019-10-10).

Dania zdecydowała się na zakup 27 samolotów F-35A w maju 2016, a umowa międzyrządowa w tej sprawie o wartości 56,4 mld DKK (8,65 mld USD) została zawarta rok później – choć faktycznie państwo to jest partnerem III stopnia programu F-35 JSF (Joint Strike Fighter) od 2002 (pierwotnie planowano zakup 48 F-35A). Dzięki temu duńskie przedsiębiorstwa zostały włączone do globalnego łańcucha poddostawców komponentów do wszystkich egzemplarzy samolotów na świecie. Dodatkowo, w Danii powstało centrum obsługi szesnastu elementów awioniki tych samolotów.

F-35A zastąpią 29 samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM (16 kolejnych pozostaje w rezerwie). W latach 1980. Dania zakupiła jeszcze pierwotnie 77 F-16A/B, a 62 z nich zostało zmodernizowanych w ramach programu MLU (Mid-Life Update) do standardu AM/BM w latach 1995-2005. 27 października 2016 jeden z nich uległ katastrofie. Wszystkie duńskie F-16 są przypisane do 727. i 730. Eskadry Skrzydła Myśliwskiego, stacjonującego w bazie lotniczej w Skrydstrup w okręgu Jutlandia Południowa. Przewiduje się, że F-35A będą stacjonować w tej samej lokalizacji.