Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy belgijski F-35A na linii montażu końcowego

W zakładach amerykańskiej spółki Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie realizowany jest montaż końcowy pierwszego belgijskiego samolotu wielozadaniowego F-35A Lightning II.

W środę, 2 sierpnia br., służba prasowa Komponentu Lotniczego Sił Zbrojnych Belgii (Luchtcomponent) poinformowała w mediach społecznościowych, że w zakładach amerykańskiej spółki Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie realizowany jest montaż końcowy pierwszego belgijskiego samolotu wielozadaniowego F-35A Lightning II o numerze fabrycznym AY-01. O rozpoczęciu prac informowano 7 czerwca br. (Kamień węgielny pod niemiecki zakład produkcji centropłatów F-35).

Jak czytamy w opublikowanej na Facebooku informacji:

Na linii produkcyjnej Lockheed Martin o długości 1,6 km (!!!) w Fort Worth pierwszy F-35A dla belgijskich sił powietrznych wszedł w końcową fazę montażu. W tym celu samolot został w całości przetransportowany ze strefy EMAS (gdzie montowane są 4 główne części – kabina, kadłub, skrzydła i ogon) i doprowadzony na linię montażu końcowego. W tym czasie samolot zostanie wyposażony między innymi w osłonę przeciwsłoneczną, systemy elektroniczne, stateczniki pionowe i silnik, zanim otrzyma powłokę stealth. Tym samym FL-001 będzie gotowy do opuszczenia fabryki pod koniec roku. Fabryka, w której co najmniej osiem belgijskich F-35A znajduje się obecnie na różnych etapach produkcji. W 2024 roku pierwsze F-35A Sił Powietrznych będą stacjonować w Bazie Sił Powietrznych Luke w Arizonie, gdzie piloci przejdą wstępne szkolenie na F-35 w Stanach Zjednoczonych.

Jednak ze względu na problemy z najnowszą aktualizacją oprogramowania w konfiguracji wyposażenia Technical Refresh 3 (TR3) oraz opóźnienie w dostawie nowych wyświetlaczy do kabiny, pierwsze dwa F-35A, które miały zostać przekazane do końca tego roku, nie będą jeszcze mogły zostać przekazane i dostawa zostanie przesunięta o kilka miesięcy. Pierwszy F-35A z w konfiguracji wyposażenia TR3, który posłuży do wdrożenia najnowszej wersji Block 4, oblatano 6 stycznia br. Testy rozwojowe i operacyjne z TR3 będą kontynuowane w 2023.

Program wyboru następcy 44 belgijskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM Fighting Falcon rozpoczęto 22 grudnia 2015. O wyborze amerykańskich samolotów 5. generacji tego samego producenta media belgijskie informowały 21 października 2018 – wynikało w głównej mierze z chęci ścisłej kompatybilności z niderlandzkimi F-35A, których na początku 2023 w aktywnej służbie było już 18 egzemplarzy (8 stacjonuje nadal w USA w celach szkoleniowych, a 20 kolejnych zamówionych ma trafić do odbiorcy w najbliższych latach).

Wcześniej, bo 18 stycznia 2018 Departament Stanu USA wydał zgodę na eksport do Belgii 34 F-35A za równowartość 6,53 mld USD (28,16 mld zł), przy czym później na drodze negocjacji została ona zredukowana do 4,25 mld USD (16,35 mld zł). Wraz z samolotami zamówiono również dwa pełne symulatory lotów, sprzęt i systemy teleinformatyczne do obsługi operacyjnej i technicznej samolotów. W ramach kontraktu belgijscy piloci dostaną zaawansowane hełmy HMDS Gen III (Helmet-Mounted Display System), opracowane przez joint venture Rockwell Collins i Elbit Systems of America. W ramach tej kwoty przewidziano także modernizację systemów uzbrojenia oraz szkolenie personelu latającego i technicznego w latach 2018-2030.

Zdjęcia: Lockheed Martin

27 stycznia 2020 belgijski dziennik Le Soir informował, że NATO miało zaproponować Belgii, aby zwiększyło swoje zamówienie na samoloty z 34 do 48 egzemplarzy. Do tego jednak nie doszło. 8 lipca 2021 belgijski dziennik The Brussels Time informował z kolei o planach modernizacji baz lotniczych Florennes w prowincji Namur i Kleine-Brogel w Limburgii na potrzeby wdrożenia samolotów bojowych nowej generacji. Pierwsze F-35A miały trafić do Florennes w 2025, a dwa lata później do Kleine-Brogel (według pierwotnego harmonogramu).

Z belgijskimi F-35A będą współpracować nieuzbrojone bezzałogowe statki latające MQ-9B SkyGuardian klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu), produkcji amerykańskiej spółki General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI).

Oprócz Belgii, w ostatnich latach na zakup F-35 zdecydowały się również Polska (32 egz. F-35A), Niemcy (35 egz. F-35A), Szwajcaria (36 egz. F-35A), Singapur (12 egz. F-35B), Finlandia (64 egz. F-35A), Kanada (88 egz. F-35A) i Czechy, które 29 czerwca br. otrzymały zgodę na zakup 24 egz. F-35A. Kolejnym państwem, które zdecydowało się na zakup, ale czeka na zgodę jest Grecja (ok. 18-24 egz. F-35A), a ewentualny zakup rozważa Hiszpania (wg pierwotnych planów 45-50 F-35A i 12-15 F-35B). Swoje zamówienia zwiększają także dotychczasowi użytkownicy eksportowi: Japonia (kolejne 63 egz. F-35A i 42 egz. F-35B) i Korea Południowa (20 egz. F-35A i planowane jest 20 egz. F-35B). 11 kwietnia br. decyzję o zakupie F-35A w perspektywie po 2030 podjęła Rumunia, natomiast 23 maja br. pojawiła się informacja, że USA odmówiły sprzedaży 8 samolotów do Tajlandii. 2 lipca br. Izrael ogłosił zakup kolejnych 25 F-35A (do 50 wcześniej zamówionych).

Na początku czerwca br. spółka Lockheed Martin dostarczyła ponad 935 egzemplarzy seryjnych rodziny samolotów wielozadaniowych F-35 Lightning II do 10 państw oraz wyszkoliła (24 kwietnia br.) 2000. pilota na ten typ. Globalna flota wylatała ponad 676 tys. godzin.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

FfWAnITXkAEIa7f

2022-10-18

C295 dla Indii

2019-03-29
X