Przejdź do serwisu tematycznego

Oblot F-35 w najnowszej konfiguracji TR3

W amerykańskiej bazie lotniczej Edwards w Kalifornii oblatano pierwszy egzemplarz samolotu wielozadaniowego F-35A w konfiguracji wyposażenia Technical Refresh 3, który posłuży do wdrożenia najnowszej wersji Block 4.

10 stycznia br. amerykańskie biura programowe F-35 JPO (Joint Program Office) poinformowało, że w bazie lotniczej Edwards w Kalifornii oblatano pierwszy egzemplarz samolotu wielozadaniowego Lockheed Martin F-35A Lightning II w konfiguracji wyposażenia Technical Refresh 3 (TR3), który posłuży do wdrożenia najnowszej wersji Block 4.

F-35A TR3

Lot wykonano 6 stycznia i trwał 50 minut. Na sterami zasiadł mjr Ryan Luersen z 461. Eskadry Deadly Jesters 412. Skrzydła Doświadczalnego USAF. Wykonano go nad Pustynią Mojave, na wysokości nie przekraczającej 35 tys. stóp (10,7 tys. m) i z prędkością poddźwiękową. Był to lot kontrolny o profilu funkcjonalnym, który miał na celu zweryfikować zdatność do lotu statku powietrznego i stabilność systemu TR3 na pokładzie F-35. Testy rozwojowe i operacyjne z TR3 będą kontynuowane w 2023.

Co ciekawe, rzeczony samolot to egzemplarz o nr fabrycznym AF-07 i rejestracyjnym 07-0745, który dostarczono USAF w maju 2011 jako pierwszy seryjny egzemplarz F-35A. Nie jest to zatem samolot o nr taktycznym 338, który w połowie sierpnia ub. r. trafił do Edwards, jako fabrycznie nowy, na testy wyposażenia TR3. Zapowiadano, że łącznie trafi tam 6 takich samolotów doświadczalnych (Pierwszy F-35A do testowania wersji Block 4).

Fabrycznie nowe samoloty F-35 Block 4 z wyposażeniem Tech Refresh 3 będą schodzić z linii montażowej począwszy od lata 2023. Program modernizacji TR3 Block 4 rozpoczął się w październiku 2018 i obecnie notuje kolejne opóźnienia oraz wzrost kosztów.

Zdjęcia: F-35 JPO

Pakiet F-35 TR3 Block 4 ma obejmować ponad 75 istotnych modyfikacji: większe zdolności prowadzenia walki radioelektronicznej, nowy czujnik elektrooptyczny EOTS (Electro-Optical Targeting System), kolejne zintegrowane uzbrojenie (17 wg Forbesa, ale również chodzi o systemy broni niekinetycznej, np. ataku elektronicznego), modyfikacje kabiny i systemów nawigacji. Niektóre z nich będą wprowadzane stopniowo do ostatecznej konfiguracji, dla której może być wymagana modernizacja silnika w celu zapewnienia większej mocy dla wszystkich systemów. Wśród nie utajnionych modyfikacji jest optoelektroniczny system zobrazowania sytuacji taktycznej (Distributed Aperture System) nowej generacji, nowy zintegrowany procesor rdzeniowy (25 razy szybszy), ulepszenia systemów chłodzenia, nowy procesor (3 razy szybszy) i 8 dodatkowych anten systemu walki radioelektronicznej (obecnie jest 12) (Koniec prób silnika XA100-GE-100).

Lockheed Martin informowała również o integracji z nowym systemem przeciwkolizyjnym (Auto Ground Collision Avoidance System) czy nową architekturę systemową wyposażenia Technical Refresh 3, co zapewni możliwość prowadzenia operacji wielodomenowych, zdolności obrony przeciwrakietowej, funkcję opcjonalnie załogowego lotu oraz większy zasięg, dzięki zastosowaniu zewnętrznych zbiorników paliwa. Najnowszą ujawnioną modyfikacją będzie wymiana radaru z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA typu AN/APG-81 na nowe urządzenie, oznaczone jako AN/APG-85 (Nowy radiolokator ze skanowaniem elektronicznym dla F-35).

Wśród użytkowników wersji F-35A TR3 Block 4 będą Siły Powietrzne RP, które otrzymają łącznie 32 egzemplarze pochodzące począwszy od 16. serii produkcyjnej (małoseryjnej; LRIP) z pierwszymi dostawami od 2024. Do Polski mają trafić na przełomie 2024 i 2025 (Umowa na produkcję pierwszych polskich F-35A Lightning II).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X