Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejne postępy w europejskim programie EuroMALE

Europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o zakończeniu fazy wstępnego przeglądu projektu (PDR) dla przyszłych francusko-niemiecko-włosko-hiszpańskich bezzałogowych statków latających EuroMALE (nazywanych też Eurodrone).

W czwartek, 16 maja 2024, europejska spółka Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) poinformowała o zakończeniu fazy wstępnego przeglądu projektu (Preliminary Design Review, PDR) dla przyszłych francusko-niemiecko-włosko-hiszpańskich bezzałogowych statków latających (bsl) EuroMALE (nazywanych też Eurodrone).

Widoczne są zmiany w nowej wizualizacji EuroMALE w porównaniu z wcześniejszymi konceptami – zamiast śmigieł pchających zastosowano śmigła ciągnące oraz brak wcześniej widocznych węzłów na przenoszone wyposażenie pod skrzydłami / Grafika: Airbus Defence and Space

Plan budowy europejskiego bsl klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) został ogłoszony w grudniu 2013 i był jednym z czterech priorytetów w sferze techniki powietrznej, zatwierdzonych przez Radę Europejską. 18 maja 2015 Francja, Niemcy i Włochy (a potem także Hiszpania) zapowiedziały dwuletnią fazę studium wykonawczego projektu. Pełnowymiarowa makieta EuroMALE, wcześniej znanego jako MALE RPAS (Medium Altitude Long Endurance Remotely Piloted Aircraft System), została zaprezentowana podczas berlińskich targów ILA, 26 kwietnia 2018. W grudniu tego samego roku ogłoszono, że projekt przeszedł wstępny przegląd.

20 listopada 2020 Europejska Organizacja jednocząca współpracę w dziedzinie uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR) informowała o zakończeniu dwuletnich negocjacji z grupą branżową kierowaną przez spółkę Airbus Defence and Space. 24 lutego 2022 Airbus oraz OCCAR zawarły kontrakt na rozwój i produkcję 20 zestawów bezzałogowców oraz pięcioletnie wsparcie ich wdrożenia i eksploatacji.

Teraz, Airbus informuje, że finalizacja etapu PDR dowodzi, że początkowy projekt samolotu był stale udoskonalany, torując drogę do opracowania projektu szczegółowego (Critical Design Review, CDR). Jest to wynik różnych przeprowadzonych ocen technicznych i ewaluacji, takich jak testy w tunelu aerodynamicznym w celu potwierdzenia konfiguracji samolotu, ogólnego projektu zapewniającego demonstrację zdolności operacyjnych oraz walidacji w pełni reprezentatywnego tzw. cyfrowego bliźniaka.

Projektem kieruje niemiecki oddział Airbus Defence and Space GmbH, a podwykonawcami są Airbus Defence and Space SAU z Hiszpanii, Dassault Aviation z Francji i Leonardo SpA z Włoch.

EuroMALE będą zdalnie sterowanymi samolotami klasy MALE o wszechstronnych możliwościach rozpoznawczych (ISTAR), przydatnych także w zapewnieniu bezpieczeństwa wewnętrznego. Otwarta architektura tych bezzałogowców pozwoli na rozwój i zmianę zakresu ich zadań, zgodnie z przyszłymi potrzebami sił zbrojnych zamawiających państw.

EuroMALE to pierwszy bezzałogowiec tej klasy zaprojektowany od początku pod kątem spełnienia wymagań związanych z operowaniem w jednolitej cywilnej przestrzeni powietrznej. Pomoże to poprawić wydajność systemu, poprzez wykorzystanie bezpośrednich tras lotu, bez potrzeby wcześniejszego planowania licznych miejsc awaryjnego lądowania, co oszczędzi czas oraz paliwo, a przez to przysłuży się ograniczeniu emisji CO2.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X