13 czerwca koncern Leonardo podpisał umowę z Ministerstwem Obrony Włoch na dostawę kolejnych 13 samolotów szkolno-treningowych M-345 HET (High Efficiency Trainer) o wartości 300 mln EUR (1,278 mld zł). Umowa obejmuje pięcioletni pakiet logistyczny i dostawę naziemnych systemów szkolno-trenignowych. Dzięki drugiej transzy liczba samolotów tego typu zamówionych dla włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare) wzrośnie do 18. Pierwsze dostawy T-345A są oczekiwane w 2020.

Po dostarczeniu drugiej transzy, łączna liczba M-345 we włoskich wojskach lotniczych wzrośnie do 18, ale na zabezpieczenie programu szkoleniowego potrzeba przynajmniej 45 egzemplarzy / Zdjęcie: Leonardo

Po dostarczeniu drugiej transzy, łączna liczba M-345 we włoskich wojskach lotniczych wzrośnie do 18, ale na zabezpieczenie programu szkoleniowego potrzeba przynajmniej 45 egzemplarzy / Zdjęcie: Leonardo

Łączne zapotrzebowanie Aeronautica Militare obejmuje 45 egzemplarzy, które zastąpią część z 137 samolotów szkolno-treningowe Aermacchi MB-339, w tym także 10 w wariancie MB-339-A/PAN, wykorzystywanym przez zespół akrobacyjny Frecce Tricolori. Samoloty te są używane od 1982. Ponadto, T-345A uzupełnią 18 samolotów szkolenia zaawansowanego T-346A (wojskowe oznaczenie M-346 Master) i zostaną rozmieszczone w bazie lotniczej Lecce-Galatina w regionie Apulia, gdzie mieści się 10. Pułk Techniczny (10º Reparto Manutenzione Velivoli) (Pierwsze szkolenia na Bielikach, 2019-04-18).

Pierwszy prototyp M-345 HET został oblatany 29 grudnia 2016, natomiast drugi egzemplarz w konfiguracji seryjnej wzbił się w powietrze 21 grudnia 2018. W porównaniu z wcześniejszymi dwoma prototypami M-345, oznaczonymi wcześniej jako M-311 i zbudowanymi na bazie Aermacchi S-211, HET został wyposażony w mocniejszy silnik turbowentylatorowy Williams International FJ44-4M.

Samoloty zostały wyposażone w awionikę pochodzącą z M-346 oraz mają możliwość przenoszenia ładunków na belkach podskrzydłowych, dzięki czemu istnieje możliwość skonfigurowania M-345 HET jako lekkiego samolotu bojowego. Ponadto, zostały wyposażone w system sterowania HOTAS ( Hands on Throttle and Stick), wyświetlacze nahełmowe HUD (Head-up Display), wielofunkcyjne wyświetlacze MFD (Multi-Function Displays) oraz szyfrowane łącze wymiany danych.

Leonardo prowadzi obecnie kampanię, która ma na celu zdobycie zamówień eksportowych. Jako główne kierunki ewentualnych zamówień wymienia się Amerykę Południową oraz Francję. Planowane wdrożenie samolotów M-345 HET/T-345A w bazie Lecce-Galatina jest także krokiem do powstania międzynarodowego centrum szkolenia pilotów wojskowych we Włoszech, począwszy od 2021 (Włoskie F-35A ze statusem gotowości operacyjnej, 2018-03-13).