4 czerwca izraelska spółka Israel Aerospace Industries (IAI) ujawniła pomniejszony wariant rodziny bezzałogowych statków latających (bsl) Heron-1, Heron TP, Heron TP-XP i Super Heron (Machatz). Rozpoznawczy bsl T-Heron (Tactical Heron) ma wypełniać lukę pomiędzy większymi bsl klasy MALE (średniego pułapu i dużego zasięgu) a bsl Bird-Eye klasy mini dla jednostek zmechanizowanych i służb mundurowych.

Począwszy od 1994 bsl z rodziny Heron/Machatz wylatały już 1,7 mln godzin. Wśród około 50 użytkowników są siły zbrojne i służby mundurowe. T-Heron wypełni lukę operacyjną pomiędzy mini-bsl a dużymi jednostkami klasy MALE./ Grafika: IAI

Począwszy od 1994 bsl z rodziny Heron/Machatz wylatały już 1,7 mln godzin. Wśród około 50 użytkowników są siły zbrojne i służby mundurowe. T-Heron wypełni lukę operacyjną pomiędzy mini-bsl a dużymi jednostkami klasy MALE./ Grafika: IAI

T-Heron ma rozpiętość skrzydeł 10,6 m i maksymalną masę startową 600 kg. Oznacza to redukcję rozmiarów o 30% w porównaniu z poprzednim modelem. Masa ładunku użytecznego to 180 kg, dzięki czemu może przenosić nawet cztery czujniki, w tym radar, głowicę optoelektoniczną pracującą w podczerwieni oraz nadajnik satelitarny. Silnik tłokowy Rotax 912 (pomniejszony wariant Rotax 914) o mocy 100 KM zapewnia prędkość maksymalną 222 km/h, pułap 7315 m i długotrwałość lotu do 24 godzin. Zasięg operacyjny to 250 km, ale może zostać zwiększony do 500 km przy zastosowaniu łączy satelitarnych (Zielone światło dla azerskich Orbiterów, 2019-02-08).

Bsl został wyposażony w system automatycznego startu i lądowania. Może startować z krótkich, nieprzygotowanych pasów, bez dostępu do wyspecjalizowanych lotnisk. Jeden zestaw może być transportowany w dwóch kontenerach na samochodach ciężarowych. Heron-T jest sterowany za pomocą uniwersalnej stacji kontroli, wykorzystywanej do całej rodziny izraelskich bezpilotowców.

Nowy bsl, który przechodzi testy naziemne i w locie w głównym ośrodku IAI w Lod, a w ciągu kilku miesięcy zostanie zademonstrowany potencjalnym odbiorcom, z którymi rozmowy już są prowadzone. Wśród nich są obecni operatorzy zestawów z rodziny Heron. Prace nad nim rozpoczęto kilka lat temu. T-Heron został wyposażony w wiele wspólnych elementów wyposażenia rodziny Heron, dlatego wdrożenie go do produkcji nie będzie procesem czasochłonnym. Od złożenia zamówienia, pierwszy zestaw może zostać dostarczony w ciągu 12 miesięcy. Oficjalna premiera odbędzie się podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2019.