Przejdź do serwisu tematycznego

Polskie F-35A do Łasku i Świdwina

Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak ujawnił, że drugą bazą lotniczą polskich samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II będzie Świdwin.

26 sierpnia br. minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak ujawnił w mediach społecznościowych, że drugą bazą lotniczą polskich samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II będzie Świdwin. Przypomnijmy, że 12 lutego ub. r. minister informował, że pierwszą lokalizacją dla tych samolotów będzie Łask (Polskie F-35A do Łasku).

Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak ujawnił, że drugą bazą lotniczą polskich samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II będzie Świdwin / Zdjęcie: USAF

Minister Błaszczak napisał na Twitterze z okazji Święta Lotnictwa Polskiego: Profesjonalizm polskich lotników, którzy strzegą polskiego i sojuszniczego nieba zna cały świat. Z okazji Święta Lotnictwa Polskiego dziękuję Wam za służbę. Realizacja tych zadań wymaga nowoczesnych samolotów i dlatego w przyszłym roku FA50 trafią do Mińska Mazowieckiego, bazą F-35 będą Łask i Świdwin.

Jeśli chodzi o 21. Bazę Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie, to spekulacje o tym, że stanie się domem dla drugiej eskadry polskich F-35A trwały od jakiegoś czasu. Obecnie stacjonuje tam 12 jednomiejscowych samolotów myśliwsko-bombowych Su-22M4 i 6 dwumiejscowych szkolnych Su-22M3K, które mają zostać całkowicie wycofane z eksploatacji w 2025 (Trzecia transza funduszy na polskie F-35A).

Pierwsze poszlaki, że może tak stać się pojawiły się w lipcu i sierpniu 2020, gdy 17. Terenowy Oddział Lotniskowy rozpisał przetargi na pierwszy etap prac modernizacyjnych 21. BLT dla potrzeb samolotu wielozadaniowego (spekulowano o przeniesieniu F-16C/D lub rozmieszczeniu właśnie F-35A). W lutym 2021, w drugim podejściu, zawarto stosowną umowę ze spółką ZEUS. Z kolei podczas XXIX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach we wrześniu 2021, amerykańska spółka Lockheed Martin wskazała Świdwin jako potencjalną lokalizację dla samolotów 5. generacji z biało-czerwoną szachownicą (MSPO 2021: LM ujawnił kalendarz dostaw polskich F-35).

Pierwsze 6 z 32 zamówionych samolotów F-35A Block 4 pozostanie na terytorium USA w latach 2024-2025, w bazie Luke, gdzie piloci i personel naziemny będzie przechodził szkolenie (łącznie zostanie przeszkolonych 24 pilotów i 90 techników). Piloci przejdą szkolenie do poziomu instruktora, dzięki czemu kolejni lotnicy będą szkoleni w kraju, w Zintegrowanym Centrum Szkoleniowym, gdzie znajdzie się osiem pełnych symulatorów misji (Full Mission Simulator). Przylot pierwszych egzemplarzy do Polski ma nastąpić na przełomie 2025 i 2026, po czym nastąpi skompletowanie pierwszej eskadry. Druga eskadra zostanie skompletowana w 2030.

Drugą ważną informacją z tweeta szefa MON jest ujawnienie, że przynajmniej pierwsze 12 z 48 planowanych do zamówienia w Korei Południowej samolotów samolotów myśliwsko-szturmowych FA-50 Fighting Eagle trafi do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim, gdzie obecnie stacjonuje eskadra samolotów myśliwskich MiG-29A/UB (ok. 14-16 z 28 egzemplarzy w Siłach Powietrznych RP). Niewykluczone, że część FA-50 trafi do 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim, gdzie stacjonują pozostałe MiG-29, ale brak na ten moment potwierdzenia ze strony MON. Umowa na zakup FA-50 jest spodziewana we wrześniu br. Dostawy pierwszej partii w konfiguracji bazowej w połowie 2023, a pozostałych już w wersji FA-50PL w kolejnych latach (Czołgi K2, armatohaubice K9 i samoloty FA-50 dla Polski).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X