20 marca służba prasowa 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego poinformowała w mediach społecznościowych, że grupa polskich pilotów wojskowych (w tym pochodzących z rzeczonego 2. SLT) wzięła udział w zapoznawczym szkoleniu symulatorowym na samoloty wielozadaniowe F-35A Lightning II, które zrealizowała spółka Lockheed Martin w swoich zakładach w Fort Worth w Teksasie.

W Fort Worth w Teksasie grupa polskich pilotów wojskowych wzięła udział w zapoznawczym szkoleniu symulatorowym na samoloty wielozadaniowe F-35A Lightning II. Wśród nich był dowódca 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak / Zdjęcie: kpt. Anna Issel, 2. SLT

Jednym z uczestników szkolenia był dowódca 2. SLT, gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak. Zaznaczył, że celem tego przedsięwzięcia było zapoznanie polskich pilotów z kabiną samolotu F-35A, z taktyką stosowaną na samolotach wielozadaniowych 5. generacji oraz zdobycie niezbędnej wiedzy do sprawnej implementacji F-35A w Polsce. Dowódca Skrzydła podkreślił, że w szkoleniu uczestniczyli pracownicy spółki Lockheed Martin, piloci testowi oraz piloci – instruktorzy z bazy lotniczej w Luke w Arizonie, która jest głównym międzynarodowym ośrodkiem szkoleniowym na samoloty F-35 w USA (Pierwszy duński F-35).

Gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak był dowódcą 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego (32. BLT) w Łasku od 1 lutego 2014 do 15 maja 2016. To tam, według informacji potwierdzonej przez ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka 12 lutego br. w wywiadzie dla Polskiej Agencji Prasowej, trafią zamówione w styczniu 2020 samoloty. Co ciekawe, wbrew wcześniejszych domysłom w przestrzeni publicznej, będzie tam nadal stacjonować jedna eskadra samolotów F-16C/D Block 52+ Advanced oraz, w dalszej kolejności, dwanaście amerykańskich bojowych bezzałogowych statków latających, zgodnie z umową EDCA (Poland – United States Enhanced Defense Cooperation Agreement) (Polskie F-35A do Łasku).

Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak informował w ubiegłym miesiącu, że zamówione przez Polskę samoloty F-35A Lightning II trafią do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku w woj. łódzkim / Grafiki: Lockheed Martin

Tymczasem trwają przygotowania do rozpoczęcia produkcji samolotów dla Sił Powietrznych RP. Pierwsze środki na ten cel przekazano 28 września, a kolejne 30 grudnia 2020. Samoloty zostaną wyprodukowane w ramach 15., 16. i 17. małoseryjnej partii produkcyjnej. W ubiegłym roku Polska wpłaciła dla Stanów Zjednoczonych pierwszą transzę środków na produkcję, w wysokości 1,952 mld zł, czyli niecałych 11% całkowitej wartości umowy na ich zakup (4,6 mld USD, czyli 17,9 mld zł wg ówczesnego kursu średniego) procedurą FMS (Foreign Military Sales) (Druga transza funduszy na polskie F-35).

Pierwsze 6 z 32 zamówionych samolotów F-35A Block 4 pozostanie na terytorium USA w latach 2024-2025, w bazie Luke, gdzie piloci i personel naziemny będzie przechodził szkolenie (łącznie zostanie przeszkolonych 24 pilotów i 90 techników). Piloci przejdą szkolenie do poziomu instruktora, dzięki czemu kolejni lotnicy będą szkoleni w kraju, w Zintegrowanym Centrum Szkoleniowym, gdzie znajdzie się osiem pełnych symulatorów misji (Full Mission Simulator). Przylot pierwszych egzemplarzy do Polski ma nastąpić na przełomie 2025 i 2026, po czym nastąpi skompletowanie pierwszej eskadry. Druga eskadra zostanie skompletowana w 2030.