13 kwietnia na posiedzeniu Sejmowej Komisji Obrony Narodowej (SKON), sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz poinformował posłów o postępach i planach modernizacji technicznej Sił Powietrznych RP do 2035 roku.

Jak ujawnił Wojciech Skurkiewicz, zakupione 32 samoloty F-35A Lightning II będą służyć w Siłach Powietrznych RP do około 2070 roku / Grafika: Lockheed Martin

Skurkiewicz poinformował na wstępie o obecnym stanie Sił Powietrznych RP. Co ciekawsze, dodał, że zakupione 32 samoloty wielozadaniowe F-35A Lightning II zostaną rozmieszczone w dwóch bazach lotniczych (jedna w Łasku). Na program Harpia zarezerwowano łącznie 28,6 mld zł (z czego ok. 20 mld zł na zakup samolotów, pozostała kwota na modernizację infrastruktury i uzbrojenie) (Pierwsze szkolenie symulatorowe na F-35A, Polskie F-35A do Łasku).

Zastąpią one wysłużone samoloty MiG-29 (28 egz.), które będą wycofywane wraz z wprowadzaniem nowych samolotów i Su-22 (18 egz.) – te zostaną spisane ze stanu w 2025. Po 2030 będą kupowane kolejne samoloty bojowe (dwie eskadry – 32 samoloty). Dzięki temu będzie łącznie siedem eskadr lotnictwa bojowego po 16 samolotów każda.

Co ciekawe, wbrew medialnym doniesieniom o niskiej gotowości operacyjnej samolotów F-16, Skurkiewicz ujawnił, że na 12 kwietnia sprawnych było 41 z 48 samolotów tego typu (85%), co jest wskaźnikiem wysokim (Dwóch oferentów na nowy system rozpoznawczy dla F-16).

Wskazał, że na stanie Sił Powietrznych znajduje się 59 samolotów transportowych, w tym 39 M-28 Bryza, 16 C-295M, 5 C-130E Hercules, 2 G550 Gulfstream i 1 B737-800. Polskie samoloty biorą udział w misjach zagranicznych, w tym w PKW IRINI, PKW Turcja oraz zabezpieczają działania międzynarodowe w Iraku. Ponadto, na potrzeby walki z pandemią COVID-19 i do transportu chorych, wydzielono 2 samoloty C295M, 9 śmigłowców ratowniczych i 5 transportowych do wsparcia Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR) (Umowa na pięć C-130H dla Polski).

Na stanie znajduje się również 238 śmigłowców, w tym 68 W-3 Sokół, 22 SW-4 Puszczyk, 58 Mi-2, 25 Mi-8, 10 Mi-14, 4 SH-2G Super Seasprite, 19 Mi-17, 28 Mi-24 oraz 4 S-70i Black Hawk International. Lotnictwo szkolne dysponuje z kolei 52 samolotami, w tym 28 PZL-130 Orlik, 8 M346 Bielik (4 kolejne są przygotowywane do wprowadzenia do służby), 8 TS-11 Iskra, 8 M-28 Bryza, a także 33 ze wspomnianych śmigłowców SW-4 i Mi-2. Ponadto, w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie znajdują symulatory samolotów: M-28B Bryza, SW-4, M-346 i Orlik. Jeśli chodzi o bezzałogowe statki latające (bsl), to w 12. Bazie Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu znajduje się 15 zestawów bsl Orbiter 2B.

Skurkiewicz poinformował także, że na modernizację systemów obrony powietrznej (programy: Wisła, Narew, Poprad, Piorun, Sona, Noteć, Nida, Bystra, Grzmot) planuje się wydać łącznie 122,6 mld zł do 2035 roku, a na śmigłowce pokładowe Kondor i uderzeniowe Kruk – 16,2 mld zł (po 2024 roku). Z kolei na systemy bezzałogowe – 14 mld zł, w tym planuje się zakup 28 zestawów bsl krótkiego zasięgu Orlik, 15 zestawów średniego zasięgu Gryf i 4 zestawy klasy MALE Zefir. Planuje się też zakup bsl klasy mini Wizjer i morskich Albatros (Chętni na bezzałogowe wiropłaty pokładowe, Dziewięciu chętnych w programie Kondor, Osiemnastu chętnych na Sonę, Nida dla WP).

Trwają także prace nad modernizacją wraz z doposażeniem czterech śmigłowców Sokół do standardu W-3WA SAR. Dostawa pierwszych dwóch nastąpi w lipcu br., a dwóch ostatnich w październiku 2022 (Umowa na cztery W-3WA SAR).

W planach jest zakup 11 zestawów nowych stacji radiolokacyjnych NUR-15M (zastąpią NUR-31 i NUR-41), 17 zestawów radarów dalekiego zasięgu nowej generacji Warta, 15 radarów kontroli lotnisk Drawa oraz 4 zestawów radiolokacyjnych na aerostatach Barbara (Naprawa i modyfikacja NUR-41, Rozbudowa Centrum Szkolenia Sił Powietrznych).

Jeśli chodzi o samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie, to dwa zamówione Boeingi 737-800 w wersji biznesowej (BBJ 2, Boeing Bussines Jet 2) w konfiguracji z salonem HEAD mają przylecieć do Polski w maju i czerwcu br. oraz osiągnąć wstępną gotowość operacyjną w połowie lipca. W międzyczasie, od czerwca do grudnia br., pierwszy B737-800 (Józef Piłsudski) poleci do francuskiej Tuluzy na doposażenie. Ponadto, w tym roku zakończy się doposażanie śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk International, należących do Wojsk Specjalnych (Black Hawki przekazane Wojskom Specjalnym).