Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) poinformował, że do 21 stycznia otrzymał dziewięć wniosków od chętnych podmiotów do udziału w dialogu technicznym na zakup od 4 do 8 wielozadaniowych morskich śmigłowców pokładowych o kryptonimie Kondor. O zamiarze przeprowadzenia dialogu IU MON informował 29 grudnia 2019 (MON poszukuje śmigłowca pokładowego, 2020-01-02).

Przyszłe śmigłowce Kondor będą mogły być użytkowane z pokładów lotniczych na fregatach rakietowych ORP Gen. K. Pułaski (272) i Gen. T. Kościuszko (273), typu Oliver Hazard Perry, patrolowcu ORP Ślązak (241), proj. 621 czy przyszłych okrętach obrony wybrzeża o kryptonimie Miecznik / Zdjęcie: Krzysztof Mądry, Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej

Przyszłe śmigłowce Kondor będą mogły być użytkowane z pokładów lotniczych na fregatach rakietowych ORP Gen. K. Pułaski (272) i Gen. T. Kościuszko (273), typu Oliver Hazard Perry, patrolowcu ORP Ślązak (241), proj. 621 czy przyszłych okrętach obrony wybrzeża o kryptonimie Miecznik / Zdjęcie: Krzysztof Mądry, Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej

Lista potencjalnych uczestników przyszłego przetargu obejmuje: Polską Grupę Zbrojeniową (PGZ), Kaman Aerospace Corporation, Bell Textron, General Dynamics Mission Systems – Canada, WSK PZL-Świdnik, Enamor, Airbus Helicopters, Polskie Zakłady Lotnicze Mielec i Elbit Systems. Spośród nich IU MON wybierze podmioty, do których zostaną rozesłane szczegółowe zapytania o informację. Dialog techniczny zostanie przeprowadzony od maja do lipca 2020.

Program o kryptonimie Kondor ma wyłonić dostawcę śmigłowców o masie nie większej niż 6,5 t zdolnych do poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych oraz radiolokacyjnego wskazywanie celów (RWC) dla rakietowych pocisków przeciwokrętowych Kongsberg NSM znajdujących się na wyposażeniu Morskiej Jednostki Rakietowej i Saab RBS-15, będących na uzbrojeniu okrętów rakietowych typu Orkan. Dostawcy prócz wiropłatów mają zapewnić pakiet logistyczny oraz szkolenie personelu latającego i technicznego. Szczególnej analizie i ocenie zostaną poddane kwestie dotyczące uzbrojenia, systemów łączności, ochrony, identyfikacji, nawigacji oraz walki radioelektronicznej.

Analiza
Spośród listy opublikowanych podmiotów w przypadku niektórych można wskazać potencjalne oferty. Spółka WSK PZL-Świdnik, będąca we własności włoskiego Leonardo, może zaoferować spełniający wymogi dotyczące masy całkowitej śmigłowiec AgustaWestland AW159 Wildcat (6 t). Jest on produkowany przez brytyjski oddział Leonardo, ale niektóre jego elementy, tak jak w przypadku zamówionych dla MW RP czterech śmigłowców AW101, mogłyby być produkowane w Polsce. Oferta Airbus Helicopters również wydaje się jasna: wymogi spełnia AS565 Panther, będący zmilitaryzowaną wersją AS365 Dauphin (4,3 t). Niewykluczone, że europejska spółka mogłaby zaoferować morski wariant rozwijanego H160M (6 t) (Pierwsze elementy polskich AW101, 2019-12-07).

PZL-Mielec mógłby zaoferować śmigłowce MH-60R Seahawk, które już wcześniej deklarowano w postępowaniu na cięższe wiropłaty bazowania lądowego dla MW RP. Jednak śmigłowce te nie spełniają podstawowego wymogu dotyczącego masy całkowitej (10 t). Bell Textron ma w ofercie śmigłowce UH-1Y Venom, ale te również są za ciężkie (8,4 t), oraz niedostatecznie uzbrojone.

Ciekawym oferentem jest Kaman Aerospace Corporation, producent SH-2G Super Seasprite, które mają zostać zastąpione przez nowe wiropłaty czy General Dynamics Mission Systems – Canada, która zajmowała się modernizacją i wyposażaniem SH-2G. Obie zajmowały się pracami mającymi na celu wydłużenie eksploatacji czterech z pięciu nowozelandzkich SH-2G(I), które odsprzedano do Peru