29 grudnia Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) poinformował o zamiarze rozpoczęcia dialogu technicznego dotyczącego zakupu od 4 do 8 wielozadaniowych morskich śmigłowców pokładowych.  

IU MON poszukuje następcy śmigłowców pokładowych Kaman SH-2G Super Seasprite, które wkrótce zostaną wycofane z powodu braku części zamiennych i wsparcia producenta / Zdjęcie: Krzysztof Mądry, Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej

IU MON poszukuje następcy śmigłowców pokładowych Kaman SH-2G Super Seasprite, które wkrótce zostaną wycofane z powodu braku części zamiennych i wsparcia producenta / Zdjęcie: Krzysztof Mądry, Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej

Zgodnie z informacją IU MON, program o kryptonimie Kondor ma wyłonić dostawcę śmigłowców  zdolnych do poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych oraz radiolokacyjnego wskazywanie celów (RWC). Wiropłaty mają pakiet logistyczny oraz szkolenie personelu latającego i technicznego.

W ramach dialogu technicznego, który zostanie przeprowadzony od maja do lipca 2020, szczególnej analizie i ocenie zostaną poddane kwestie dotyczące uzbrojenia, systemów łączności, ochrony, identyfikacji, nawigacji oraz walki radioelektronicznej. Na zgłoszenia do udziału w dialogu technicznym, IU MON będzie czekać do 21 stycznia.

Analiza
Wiropłaty o masie startowej nie większej niż 6,5 t będą prawdopodobnie rozpatrywane jako następcy planowanych do wycofania śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) typu Kaman SH-2G Super Seasprite (MW wycofa śmigłowce SH-2G, 2018-05-15).

Z obecnie produkowanych wiropłatów kryteria spełniają AgustaWestland AW159 Wildcat, produkowany przez brytyjski oddział włoskiej spółki Leonardo. Brytyjska Royal Navy wykorzystuje te 6-tonowe śmigłowce do zadań ZOP, uzbroiwszy je w lekkie torpedy Sting Ray i ładunkom głębinowym Mk 11. Śmigłowiec przenosie też cztery pociski przeciwokrętowe MBDA Sea Venom, zdolne do uszkodzenia lub zatopienia okrętu o wyporności do 1000 t albo 20 lekkich pocisków rakietowych Thales Martlet (AW149 dla Egiptu?, 2019-04-27).

Odpowiednią masę startową ma także AS565 Panther (zmilitaryzowana wersja AS365 Dauphin), produkowany przez europejska spółkę Airbus Helicopters. Śmigłowiec nie waży więcej niż 4,3 t i może przenosić lekkie torpedy Whitehead A.244/S lub Mk 46. Ponadto, przenosi przeciwpancerne pociski kierowane MBDA HOT, czy pociski przeciwokrętowe AS.15 produkowane przez Airbusa (zaprojektowane przez nieistniejącą już spółkę Aérospatiale).

Warto przypomnieć, że obecnie należąca do Leonardo spółka PZL-Świdnik podczas kieleckich targów MSPO 2012 zaprezentowała morską wersję pokładową śmigłowca W-3 Sokół. Projekt otrzyma kryptonim W-3PL/N i był realizowany ze środków własnych i miał opierać się na śmigłowcu wsparcia pola walki W-3PL Głuszec Takie rozwiązanie również spełniałoby wymóg IU MON, gdyż maksymalna dopuszczalna masa tej konstrukcji to 6,4 t oraz miałby mieć zdolności zwalczania okrętów podwodnych i innych celów morskich (MSPO2019: Leonardo prezentuje W-3 Nowej Generacji, 2019-09-06; Powstanie zmodernizowany W-3WA WPW, 2018-09-10).