Przejdź do serwisu tematycznego

Singapurskie F-35B pozostaną w USA

Media singapurskie poinformowały, że zamówione w USA cztery samoloty krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II będą stacjonować w kraju producenta – wymieniano dwie bazy lotnicze.

4 czerwca singapurski dziennik The Straits Times poinformował, że zamówione w ubiegłym roku w USA cztery samoloty krótkiego startu i pionowego lądowania (Short Take-off and Vertical Landing, STOVL) Lockheed Martin F-35B Lightning II będą stacjonować w kraju producenta – wymieniano dwie bazy lotnicze jako kandydatów.

Media singapurskie poinformowały, że zamówione w USA cztery samoloty krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II będą stacjonować w kraju producenta – wymienia się dwie bazy lotnicze / Zdjęcie: Korpus Piechoty Morskiej

Preferowaną lokalizacją jest baza lotnicza amerykańskiej Gwardii Narodowej Ebbing w Fort Smith w Arkansas, a odrzucono bazę lotniczą Gwardii Narodowej Selfridge w Harrison Township w stanie Michigan. Kluczem była ocena oddziaływania na środowisko. Ponadto, w USA ma stacjonować wydzielona jednostka na samolotach F-16C/D Block 52+, przeznaczona do wsparcia szkolenia.

Decyzję o rozmieszczeniu singapurskich F-35B w USA podjął Departament Obrony USA w porozumieniu z ministerstwem obrony Singapuru. Finalizacja wyboru lokalizacji ma nastąpić do 2023. Wymogiem jest budowa infrastruktury dla maksymalnie 36 samolotów – co ciekawe, w lokalizacji mają też szkolić się piloci F-35 innych państw, w ramach programu FMS (Foreign Military Sales). Do grona tych państw należy Polska (Trzecia transza funduszy na polskie F-35A).

Wstępny wybór bazy Ebbing nastąpił po starannym studium wykonalności, zrealizowanym przez resorty obrony USA i Singapuru. Analiza obejmowała takie czynniki, jak zabezpieczenie obszaru szkoleniowego, a także wsparcie infrastrukturalne i logistyczne. Ponadto, rozmieszczenie tam F-16C/D Block 52+, które obecnie stacjonują w bazie lotniczej Luke w Arizonie, zmaksymalizuje możliwości zintegrowanego i kompleksowego szkolenia załóg. Singapurskie F-16 mają zostać wycofane po 2030. Ministerstwo obrony Singapuru oczekuje też współpracy szkoleniowej z amerykańskim Korpusem Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), który jest już użytkownikiem wariantu samolotów F-35B.

Singapurskie wojska lotnicze (Angkatan Udara Republik Singapura, AURS) dzierżawią obecnie dwa ośrodki szkoleniowe w USA. Jeden w Idaho dla załóg samolotów wielozadaniowych F-15SG, a drugi w Arizonie dla załóg śmigłowców szturmowych AH-64D Apache. Oczekuje się, że do 2029 powstanie kolejny ośrodek szkolenia załóg samolotów bojowych w bazie lotniczej Andersen na wyspie Guam (Pierwszy Caracal w Singapurze).

Singapur zamówił cztery samoloty F-35B 29 czerwca 2020. Nie poinformowano o wartości zamówienia, ale zgodnie z informacją Agencji Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) z 9 stycznia 2020, pakiet dla tego państwa został wyceniony na maksymalnie 2,75 mld USD (Singapur zamówił F-35B, F-35B dla Singapuru).

Dostawa F-35B dla AURS ma zostać zrealizowana w całości w 2026. Samoloty pozostaną w USA do realizacji szkoleń, przeprowadzenia oceny i dogłębnej analizy przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie kolejnych ośmiu egzemplarzy. Warto zauważyć, że łączne zapotrzebowanie szacowane jest na 100 samolotów. Singapur zamierza wykorzystywać F-35B do operowania z drogowych odcinków lotniskowych o długości do 2400 m.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X