Przejdź do serwisu tematycznego

StormBreaker o krok bliżej integracji z F-35

US Navy i Raytheon Missiles & Defense przeprowadziły próbne zrzuty bomby StormBreaker z samolotu wielozadaniowego F-35B Lightning II poruszającego się z prędkością Ma0,9, czyli najwyższą prędkością zrzutu, jaką udało się osiągnąć.

19 września br. amerykańska spółka Raytheon Technologies poinformowała, że marynarka wojenna (US Navy) we współpracy z jej działem Raytheon Missiles & Defense przeprowadziła dwa próbne zrzuty kierowanej bomby GBU-53/B StormBreaker (wcześniej znanej jako Small Diameter Bomb II, SDB II) z samolotu wielozadaniowego Lockheed Martin F-35B Lightning II poruszającego się z prędkością Mach 0,9, czyli najwyższą prędkością zrzutu z F-35, jaką udało się dotychczas osiągnąć.

Dwie bomby StormBreaker zrzucono z samolotu wielozadaniowego F-35B Lightning II poruszającego się z prędkością Ma0,9

Żadna inna znajdująca się obecnie na służbie broń powietrze-ziemia nie jest w stanie dorównać możliwościom bomby StormBreaker w starciu ze złożonymi celami w środowiskach objętych konfliktem – powiedział Paul Ferraro, prezes działu systemów lotniczych w Raytheon Missiles & Defense. – Dzięki tego typu testom robimy szybkie postępy w zakresie integracji bomby StormBreaker z platformami piątej generacji, zmierzając do jak najszybszego przekazania tej niezwykle potrzebnej broni Stanom Zjednoczonym i ich sojusznikom.

Podczas testów pomyślnie przeprowadzono, w odstępie trzydziestu minut, zrzut dwóch bomb StormBreaker, które po odpaleniu zachowywały się zgodnie z wymaganiami. Zrzuty te były ostatnimi z serii siedmiu próbnych odpaleń bomby StormBreaker, dzięki czemu program jej integracji z samolotem wielozadaniowym F-35B może teraz przejść do fazy sprawdzania możliwości samej broni.

W 2020 amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) zintegrowały bombę StormBreaker z samolotem wielozadaniowym Boeing F-15E Strike Eagle. W dalszej kolejności zostanie ona zintegrowana z innymi platformami załogowymi i bezzałogowymi, już została zintegrowana z wykorzystywanym przez marynarkę wojenną (US Navy) samolotem pokładowym Boeing F/A-18E/F Super Hornet (StormBreaker zintegrowany z Super Hornetem).

Zdjęcie i grafika: US Navy, Raytheon Technologies

GBU-53/B StormBreaker została wyposażona w innowacyjny trójzakresowy układ naprowadzania, który wykorzystuje obrazowanie w podczerwieni i radar milimetrowy. Broń może również wykorzystywać pół-aktywną głowicę laserową lub wskazania nawigacji satelitarnej GPS i inercyjnej poprzez łącze danych Link 16, aby precyzyjnej razić cele. Bomba jest w stanie precyzyjnie trafić ruchomy cel w trudnych warunkach pogodowych, przy słabej widoczności i zakłóceniach.

StormBreaker ma masę całkowitą 93 kg (z czego 48 kg to masa głowicy bojowej) i niewielkie rozmiary (176 cm długości i 15-18 cm średnicy). Zasięg rażenia wynosi od 72 km (cele ruchome) do 110 km (cele stacjonarne). Dzięki zastosowaniu wielozamkowych węzłów uzbrojenia BRU-61/A, pojedynczy samolot jest w stanie przenieść jednocześnie znaczną liczbę bomb. W przypadku F-15E jest to 28 bomb, a F-35 – 24 bomby, w tym 8 w wewnętrznych komorach uzbrojenia i 16 na węzłach podskrzydłowych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X