Przejdź do serwisu tematycznego

Trzecia eskadra izraelskich F-35I Adir

Izraelski Korpus Powietrzny reaktywował, po niecałym roku od rozformowania, 117. Eskadrę First Jet, która będzie szkolić pilotów samolotów F-35I Adir, a w przyszłości zostanie całkowicie przezbrojona w te samoloty.

4 lipca Izraelski Korpus Powietrzny (Chejl-ha Awir) poinformował, że w ubiegły czwartek (1 lipca) w bazie lotniczej Newatim na Pustyni Negew odbyła się uroczystość reaktywacji, po niecałym roku od rozformowania, 117. Eskadry First Jet, która będzie szkolić pilotów samolotów wielozdaniowych Lockheed Martin F-35I Adir, a w przyszłości zostanie całkowicie przezbrojona w te samoloty jako trzecia eskadra (Izrael tworzy 7. Skrzydło Operacji Specjalnych).

Izraelski Korpus Powietrzny, reaktywował po niecałym roku od rozformowania, 117. Eskadrę First Jet, która będzie szkolić pilotów samolotów F-35I Adir, a w przyszłości zostanie całkowicie przezbrojona w te samoloty

Dowódca Chejl-ha Awir, gen. dyw. Aluf Amikam Norkin zaprezentował i wręczył sztandar jednostki nowemu dowódcy. W uroczystości wzięli udział żołnierze i oficerowie nowej eskadry, jak i jej emerytowani członkowie.

68 lat i dwa tygodnie temu personel eskadry stanął na placu defilad i otrzymał pierwsze dwa samoloty odrzutowe w Chejl-ha Awir. Dzisiaj, siedem dekad i 33 dowódców później, z dumą ponownie odsłoniliśmy flagę eskadry i mianuję cię, płk N., na jej dowódcę [nie podano pełnego nazwiska dowódcy – przyp. red.] – powiedział generał Norkin.

Piloci przeszkoleni w 117. Eskadrze First Jet będą kierowani do dwóch jednostek liniowych: 140. Eskadry Golden Eagle, która ogłosiła gotowość 6 grudnia 2017 i 116. Eskadry Lions of the South, która ogłosiła gotowość 6 sierpnia 2020 (Gotowość drugiej eskadry izraelskich F-35I).

Ponadto, eskadra będzie opracowywać koncepcje wykorzystywania F-35I i podtrzymywać etaty specjalistyczne – personel latający i techniczny. Jak powiedział płk N., dotąd połowa godzin szkolenia odbywała się na symulatorze F-35, który znajdował się poza bazą Newatim, ale od teraz stanie się częścią 117. Eskadry.

Do 1 lipca br., Izrael odebrał 27 z 50 zamówionych w ramach pierwszej transzy samolotów F-35I Adir. Brały one udział w lotach nad Syrią, Irakiem, Libanem, Jordanią i, nieoficjalnie, nad Iranem. Docelowo, do 2024, zamówione samoloty znajdą się na wyposażeniu obu eskadr liniowych, oprócz jednego egzemplarza, dostarczonego w sierpniu 2020, który służy w bazie lotniczej Tel Nof w Dystrykcie Centralnym do próbnej integracji wyposażenia i uzbrojenia produkcji krajowej (to jedyny poza USA eksperymentalny F-35) (Eksperymentalny F-35I Adir).

W przyszłości, reaktywowana 117. Eskadra First Jet otrzyma 25 samolotów F-35I, których zakup został zatwierdzony na początku lutego br. przez państwowy gabinet bezpieczeństwa (HaKabinet HaMedini-Bithoni) i wkrótce zostaną zamówione – negocjacje z rządem USA trwają (jest to opcja umowy bazowej na pierwsze 50 egzemplarzy). Izrael będzie wówczas dysponował 75 F-35I Adir (Izrael zgodził się na zakup amerykańskiego uzbrojenia).

Dowódca Chejl-ha Awir, gen. dyw. Amikam Norkin zaprezentował i wręczył sztandar jednostki nowemu dowódcy / Zdjęcia: Amit Agronov, Chejl-ha Awir

Historia

117. Eskadra First Jet została po raz pierwszy sformowana w czerwcu 1953 w bazie lotniczej Ramat David i otrzymała na wyposażenie brytyjskie samoloty Gloster Meteor w wersjach: T.7 (4 egzemplarze), F.8 (11 egz.), FR.9 (7 egz.), T.7.5 lub T.8 (7 egz.; T.7 z ogonem od F.8, eks-belgijskie). Samoloty te były w użyciu do kwietnia 1962, gdy zastąpiły je francuskie Mirage IIICJ.

W latach 1975-1976 zaczęły jest zastępować lokalne Kfir C-1 (na licencji francuskiej) i amerykańskie F-15A Baz. Eskadra otrzymała jeszcze F-16A Netz (w lipcu 1980) i to samoloty tej jednostki, wraz z F-15A Baz, w pierwszych działaniach przeciwko Irakowi, 7 czerwca 1981, podczas Operacji Opera, poważnie uszkodziło iracki reaktor jądrowy Osirak, niwecząc plany Saddama Husajna budowy broni nuklearnej (USA potwierdziły izraelski nalot w Iraku).

W 1982 podczas wojny libańskiej F-16A z tej eskadry zniszczyły 80 syryjskich MiGów, notując 13 strat własnych. W październiku 1987 eskadra została przezbrojona w F-16C Barak i F-15D Akef (te drugie wycofano w 2005). Eskadrę rozwiązano 30 września 2020 (Izrael negocjuje sprzedaż F-16 do Kanady).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X