Przejdź do serwisu tematycznego

Kanada stawia na F-35A Lightning II

Kanadyjski urząd Public Services and Procurement Canada ogłosił wybór samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning jako oferty preferowanej w programie zakupu 88 następców dla CF-188A/B i F/A-18 Hornet w ramach Future Fighter Capability Project.

28 marca br. kanadyjski urząd Public Services and Procurement Canada (PSPC) ogłosił wybór samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning jako oferty preferowanej w programie zakupu 88 następców dla samolotów CF-188A/B i F/A-18 Hornet w ramach Future Fighter Capability Project (FFCP). Ostatecznie na pokonanym polu pozostał JAS 39E/F Gripen (wcześniej odpadł F/A-18E/F Super Hornet Block III) (Boeing odpadł z kanadyjskiego programu następcy Horneta).

Rząd Federalny Kanady rozpocznie negocjacje w sprawie zakupu 88 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II / Grafika: Lockheed Martin

Minister usług i zamówień publicznych Filomena Tassi ogłosiła na swoim profilu społecznościowym, że oferta rządu Stanów Zjednoczonych ze spółkami Lockheed Martin i Pratt & Whitney została oceniona najwyżej i Rząd Federalny Kanady rozpocznie negocjacje w sprawie zakupu 88 samolotów tego typu w ramach programu FFCP:

To ogłoszenie stanowi kolejny ważny kamień milowy w kanadyjskim procesie konkurencyjnym dotyczącym zakupu nowoczesnych myśliwców dla Royal Canadian Air Force (RCAF). Kanadyjczycy są dumni ze swoich sił zbrojnych i ważne jest, aby upewnić się, że mają to, czego potrzebują, aby zapewnić Kanadzie bezpieczeństwo.

Zgodnie ze szczegółową informacja opublikowaną przez urząd PSPC, program zakupu nowych samolotów bojowych stanowi najważniejszą inicjatywę modernizacyjną techniczną sił zbrojnych w ostatnich 30 latach i jest wypełnieniem zobowiązań kraju wobec NATO i NORAD. Podkreślono, że w wieloetapowym procesie oceny ofert uwzględniono szeroki zakres czynników, w tym możliwości bojowe, koszty zakupu i eksploatacji, a także korzyści i skutki ekonomiczne. Ocena ofert trwała od 1 grudnia ub. r., w kilka dni po tym jak media branżowe ogłosiły odrzucenie Boeinga i pozostawianie w dalszym etapie Lockheed Martin oraz Saab Defence and Security (Trzech w walce o kanadyjski kontrakt).

Poinformowano, że równolegle gdy trwał proces oceny ofert, rozpoczęto przygotowywanie dwóch baz lotniczych, w których będą stacjonować przyszłe samoloty bojowe: CFB Cold Lake 4. Skrzydła RCAF w prowincji Alberta oraz CFB Bagotville 3. Skrzydła RCAF w prowincji Quebec. Rząd udzielił dwóch kontraktów na wstępną modernizację infrastruktury naziemnej obu baz: 27 sierpnia 2020 za 9,2 mln CAD prace zlecono spółce EllisDon z Edmonton w CFB Cold Lake, natomiast 2 października 2020 za 12,1 mln CAD prace zlecono spółce joint venture EllisDon-EBC Inc. z Ottawy w CFB Bagotville. Kanada oczekuje rozpoczęcia dostaw nowych samolotów bojowych w 2025. Wartość całkowita programu jest szacowana na 15-19 mld CAD (Lockheed Martin opracuje nowy wariant F-35).

Przypomnijmy, że 31 lipca 2020, gdy Lockheed Martin złożył wstępną ofertę z F-35, podkreślono, że lokalny przemysł uczestniczy w programie Joint Strike Fighter (JSF) od 1997, a rząd Kanady jest partnerem poziomu III z wkładem około 160 mln USD. W tym czasie utworzono ok. 150 tys. miejsc pracy. Warto dodać, że poprzedni konserwatywny rząd zatwierdził zakup tych samolotów, w liczbie 65 egzemplarzy w wariancie CF-35, jako naturalny wybór po dołączeniu do programu, ale nowa liberalna administracja go anulowała w atmosferze skandalu i następnie zakupiła używane samoloty F/A-18 Hornet w Australii jako rozwiązanie pomostowe. W związku z tymi działaniami, jeśli obecny harmonogram zostanie utrzymany, koniec końców dostawy F-35 dla Kanady zostaną opóźnione o 9 lat – w porównaniu z oryginalnymi planami (Kanada wznawia program myśliwców, Australijskie Hornety dla Kanady).

Kanada to kolejny w ostatnich kilkunastu miesiącach sukces międzynarodowego programu F-35 JSF (Joint Strike Fighter), po Niemczech (ok. 35 samolotów), Finlandii (64 samoloty) i Szwajcarii (36 samolotów). Wśród kolejnych państw wstępnie zainteresowanych tą konstrukcją są Grecja, Hiszpania, Rumunia czy Tajlandia, a ostatnie wydarzenia w Ukrainie i rola Turcji jako mediatora w wojnie zrodziły plotki o możliwym powrocie tego państwa do programu F-35 w zamian za odpowiednie wsparcie militarne dla Kijowa (Niemcy miały podjąć decyzję ws. zakupu F-35A, HX: Zwycięstwo F-35A Block 4 w Finlandii, Szwajcaria stawia na F-35A i Patriot, Tajlandia zainteresowana zakupem F-35).

Źródło: Lockheed Martin

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Mobilne Węzły Łączności dla Wisły w fazie realizacji

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 poinformowały, że spółka H. Cegielski-Poznań dostarczyła ramę bazową masztu antenowego do pierwszego Mobilnego Węzła Łączności w ramach programu Wisła.

Rheinmetall AG rozpoczął produkcję KF41 Lynx na Węgrzech

Niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej bojowych wozów piechoty KF41 Lynx w węgierskim zakładzie produkcyjnym ZALA Zone w miejscowości Zalaegerszeg.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X