Przejdź do serwisu tematycznego

Boeing odpadł z kanadyjskiego programu następcy Horneta

Według mediów kanadyjskich, rząd w Ottawie odrzucił ofertę amerykańskiej spółki Boeing z samolotem wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet Block III na następcę CF-188A/B i F/A-18 Hornet.

25 listopada br. kanadyjski portal branżowy Skies Mag poinformował, powołując się na źródła rządowe, że ministerstwo obrony Kanady odrzuciło ofertę amerykańskiej spółki Boeing z samolotem wielozadaniowym F/A-18E/F Super Hornet Block III na następcę CF-188A/B i F/A-18 Hornet w ramach programu Future Fighter Capability Project (FFCP). Inicjatywa obejmuje zakup 88 nowych samolotów wielozadaniowych za maksymalnie 15-19 mld CAD (49,44-62,63 mld zł) (Trzech w walce o kanadyjski kontrakt).

Według mediów kanadyjskich, rząd w Ottawie odrzucił ofertę amerykańskiej spółki Boeing z samolotem wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet Block III na następcę CF-188A/B i F/A-18 Hornet / Grafika: Boeing Canada

Zgodnie ze źródłami w kanadyjskim urzędzie Public Services and Procurement Canada (PSGC), odpowiedzialnym za zakupy publiczne, oferta Boeinga nie spełniła wymogów zamawiającego. O czym poinformowano 24 listopada. Potwierdziły to również dla Skies Mag źródła przemysłowe. Co ciekawe, nie potwierdzono, czy kontroferty – Lockheed Martin z F-35A Lightning II i Saab Defence and Security z JAS 39E/F Gripen zostały również odrzucone, czy też nie. Z powodów proceduralnych ze złożenia wstępnych ofert zrezygnowały Dassault Aviation z samolotami Rafale B/C (F3R) oraz Airbus Defence and Space z samolotami Eurofighter Typhoon Tranche 3A (Pierwsze seryjne Gripen E).

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, wstępna ocena ofert miała zakończyć się wiosną br. Po czym rząd Kanady miał zdecydować o rozpoczęciu szczegółowych rozmów z dwoma lub więcej oferentami spełniającymi wymogi operacyjne, oczekując ostatecznych ofert. Następnie miały zostać sfinalizowane warunki dostaw z jednym oferentem. Podpisanie umowy powinno w takim układzie nastąpić w 2022. Rząd oczekuje, że dostawy samolotów rozpoczną się w 2025 i będą trwały przez kolejne 10 lat.

Boeing złożył ofertę jako lider z kanadyjskimi podwykonawcami: Peraton Canada, CAE, L3 Technologies MAS, GE Canada i Raytheon Canada Limited Services and Support Division. Zaoferowano F/A-18E/F Super Hornet Block III z konforemnymi zbiornikami paliwa CFT (które co ciekawe odrzuciła US Navy), podwieszane zasobniki z czujnikiem termolokacyjnym IRST Block II, radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), pociski rakietowe krótkiego zasięgu powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder i średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM (wcześniej Kanada planowała zakup AIM-120D) (Super Hornety Block III bez CFT?).

Królewskie kanadyjskie wojska lotnicze poszukują następcy 85 CF-188A/B+ Hornet i 25 eks-australijskich F/A-18 Hornet

W październiku 2020 informowano, że jeśli oferta Boeinga zostanie wskazana, pozwoli ona w perspektywie długoterminowej (40 lat) wygenerować zyski dla gospodarski kanadyjskiej w wysokości szacowanej 61 mld CAD (201 mld zł) i utworzyć prawie 250 tys. nowych miejsc pracy. Analizy przeprowadziła kanadyjska spółka technologiczna Doyletech.

Królewskie kanadyjskie wojska lotnicze (RCAF, Royal Canadian Air Force) są obecnie użytkownikiem 85 Hornetów starszej generacji – wyprodukowanych w łącznej liczbie 138 CF-188A/B+ (zmodyfikowanych) w ramach programu New Fighter Aircraft Project (NFAP) od 1983 oraz 25 eks-australijskich F/A-18 Hornet, zakupionych jako rozwiązanie pomostowe po pierwszym fiasku programu FFCP po objęciu rządów przez Liberalną Partię Kanady na czele z Justinem Trudeau (Modernizacja kanadyjskich CF-188, Australijskie Hornety dla Kanady).

Co ciekawe, odrzucenie Super Hornetów jest drugim już takim posunięciem ze strony obecnego rządu w Ottawie wobec Boeinga. 6 czerwca 2016 minister obrony Harjit Sajjan zadeklarował chęć zakupu pewnej ilości nowych F/A-18E/F Super Hornet jako rozwiązania pomostowego (po odrzuceniu zakupu 65 CF-35 Lightning II), natomiast decyzja w tej sprawie zapadła 22 listopada tego samego roku. Zakup 18 samolotów za około 6 mld CAD miał odroczyć procedurę pozyskania samolotów nowej generacji o 10 lat. Dostawy miały rozpocząć się w 2025. Jednak 12 grudnia 2017 Kanadyjczycy zrezygnowali z zakupu Super Hornetów, jednocześnie ogłaszając chęć pozyskania używanych samolotów starszej generacji z Australii.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X