Przejdź do serwisu tematycznego

Grob G 120TP dla Szwecji

Szwedzka agencja zamówień wojskowych FMV ogłosiła, że na nowy typ lekkiego samolotu szkolenia podstawowego wybrano G 120TP, produkowany przez niemiecką spółkę Grob Aircraft.

5 maja szwedzka agencja zamówień wojskowych FMV (Försvarets materielverk) ogłosiła, że na nowy typ lekkiego samolotu szkolenia podstawowego wybrano model G 120TP o napędzie śmigłowym, produkowany przez niemiecką spółkę Grob Aircraft. Decyzja o zakupie samolotów została podjęta przez szwedzkie ministerstwo obrony 26 marca 2021. W wojskach lotniczych Szwecji (Svenska Flygvapnet) zastąpią one odrzutowe SK 60 (Saab 105), będące w służbie od 1966 roku, które zostaną wycofane do 2025 (Zakup szwedzkich samolotów szkolnych do kosza).

Produkowane w zakładach Tillverkare Grob Aircraft w Tyskland, samoloty Grob G 120TP charakteryzują się prędkością lotu do 380 km/h oraz cyfrowym wyposażeniem kabiny. Są w służbie od 2010 w ośmiu siłach zbrojnych – Argentyny, Etiopii, Indonezji, Meksyku, Mjanmy, Wielkiej Brytanii i USA / Zdjęcie: Grob Aircraft

Dowódca Svenska Flygvapnet, gen. Carl-Johan Edström, powiedział:

Z przyjemnością informuję, że Grob G1 20TP będzie nowym samolotem szkolnym wojsk lotniczych. Jest to jasne po zakończeniu procesu udzielania zamówienia, w którym podjęto decyzję o zakupie i podpisaniu umowy za pośrednictwem agencji zamówień wojskowych FMV. Samolot spełnia wymagania podstawowego samolotu szkolno-treningowego. Z niecierpliwością oczekuję, że nowy samolot szkoleniowy, zgodnie z planem, zostanie wprowadzony w 2023 roku i będzie wykorzystywany w naszej koncepcji szkolenia dla nowych pilotów myśliwców. Oznacza to, że kadeci będą uczyć się podstaw latania w tym samolocie śmigłowym, a następnie będą latać na JAS 39C/D Gripen w roli zaawansowanego samolotu szkoleniowego.

Siedem nowych samolotów, które otrzymają oznaczenie SK 40, wraz z zamówionym symulatorem i pakietem serwisowym obejmującym naprawy oraz obsługi okresowe i główne, trafią do szkoły walki powietrznej Luftstridsskolan w Linköping/Malmen. Dostawy pierwszych samolotów rozpoczną się w maju 2022, a pierwsze szkolenia kadetów rozpoczną się latem 2023.

Zastąpienie samolotów odrzutowych przez samoloty turbośmigłowe, przynajmniej na razie, jest elementem zmodyfikowanej koncepcji szkoleniowej wojsk lotniczych Szwecji, ujawnionej na początku kwietnia 2020. Podstawowe szkolenie lotnicze (Grundläggande Flygutbildning) będzie zatem realizowane na turbośmigłowych Grob G 120TP, a podstawowe szkolenie taktyczne (Grundläggande Taktisk Utbildning) tymczasowo na dwumiejscowych JAS 39C/D Gripen od 2025, przed wprowadzeniem docelowo samolotu szkolenia zaawansowanego – jednym z faworytów jest nowy Boeing/Saab T-7A Red Hawk (Saab dostarczył pierwszy kadłub eT-7A Red Hawk).

Warto dodać na koniec, że przesunięcie samolotów wielozadaniowych JAS 39C/D Gripen do roli tymczasowego samolotów szkolenia zaawansowanego będzie możliwe dzięki stopniowemu wprowadzaniu do służby od 2023 w eskadrach myśliwskich 60 najnowszych samolotów JAS 39E Gripen (Ostateczna oferta Saaba w fińskim programie HX, Elementy kadłubów Gripenów z drukarki 3D).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X