28 sierpnia szwedzka spóła Saab Defence and Security poinformowała o szczegółach oferty złożonej Finlandii, w ramach programu HX, wraz z samolotami wielozadaniowymi JAS 39E/F Gripen oraz wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye. Te pierwsze mają zostać zintegrowane z nowymi imitatorami radioelektronicznymi LADM (Lightweight Air-launched Decoy Missile), w ramach pakietu walki elektronicznej (Audyt fińskiego programu HX, 2020-06-23).

Oferta Saaba w fińskim programie HX składa się z pięćdziesięciu dwóch jednomiejscowych samolotów wielozadaniowych JAS 39E, dwunastu dwumiejscowych szkolno-bojowych JAS 39F oraz dwóch samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye

Oferta Saaba w fińskim programie HX składa się z pięćdziesięciu dwóch jednomiejscowych samolotów wielozadaniowych JAS 39E, dwunastu dwumiejscowych szkolno-bojowych JAS 39F oraz dwóch samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye

Pakiet składa się z pięćdziesięciu dwóch jednomiejscowych samolotów JAS 39E, dwunastu dwumiejscowych JAS 39F oraz dwóch GlobalEye. W Finlandii zostanie utworzone centrum rozwoju oraz serwisu, napraw i przeglądów samolotów, z produkcją niektórych części oraz montażem końcowym silników General Electric F414-GE-39E (RM16) i samolotów Gripen. Saab współpracuje z Uniwersytetem Aalto i lokalnym przemysłem przy dziesięciu projektach związanych z mikrofalami, a w przypadku wyboru w programie HX, współpraca zwiększy się do stu spółek w zakresie m.in. sztucznej inteligencji i nowych czujników (GlobalEye oferowany Finlandii, 2020-02-07).

Co istotne fińskie samoloty bojowe otrzymają m.in. zaawansowane zasobniki walki radioelektronicznej niskiej częstotliwości EAJP (Electronic Attack Jammer Pod) oraz imitatory radioelektroniczne LADM. Ten pierwszy został zintegrowany z najnowszym Gripenem 4 listopada 2019. EAJP ma zapewnić pasywną ochronę nosiciela i zakłócanie sygnałów radioelektronicznych, blokując możliwość skutecznego namierzenia przez radar przeciwnika i przeprowadzenie ataku. Ma także aktywnie zakłócać systemy elektroniczne przeciwnika i uzupełniać zdolności pokładowego systemu walki radioelektronicznej MFS-EW (Multi Functional System-Electronic Warfare) (Gripen E z EAJP, 2019-11-07).

Imitatory radioelektroniczne LADM będą zakłócać pracę radarów przeciwnika lub wypełniać rolę fałszywych celów / Zdjęcie i grafika: Saab Defence and Security

Imitatory radioelektroniczne LADM będą zakłócać pracę radarów przeciwnika lub wypełniać rolę fałszywych celów / Zdjęcie i grafika: Saab Defence and Security

Nowością jest jednak system wabików LADM w postaci lekkich pocisków manewrujących. Będą one wystrzeliwane w grupie przed lecącą formacją Gripenów w celu zakłócania pracy stacji radiolokacyjnych przeciwnika na większych dystansach niż może robić to EAJP lub wypełniać rolę fałszywych celów dla pocisków przeciwlotniczych, odciągając uwagę od samolotów załogowych (Pierwszy Brazylijczyk za sterami F-39E Gripen, 2020-08-22).

Jonas Hjelm, wiceprezes i dyrektor Saab Business Area Aeronautics powiedział, że ładunki przenoszone przez imitatory radioelektroniczne LADM mogą być również produkowane w Finlandii. Zarówno EAJP, jak i LADM są wynikiem prac badawczych, które prowadzono m.in. w centrum technologicznym Saaba w Tampere w fińskim regionie Pirkanmaa. W przypadku wyboru oferty Saaba, fińskie centrum zostanie rozbudowane.

Szef operacji powietrznych szwedzkich wojsk lotniczych (Svenska Flygvapnet) płk Carl-Fredrik Edström powiedział ostatnio, że zakup samolotów Gripen nowej generacji wraz z GlobalEye przez Finlandię otworzy nowe możliwości współpracy pomiędzy oboma państwami. Szwecja zamówiła w wcześniej 60 jednomiejscowych JAS 39E, które zastąpią starsze JAS 39C/D.