9 grudnia br. amerykańska spółka Boeing poinformowała, że prototyp T1 bezzałogowego tankowca bazowania pokładowego MQ-25A Stingray (o nr rej. N234MQ), klasy CBARS (Carrier-Based Aerial-Refueling System), odbył pierwszy lot z zasobnikiem do tankowania w locie Cobham ARS (Aerial Refueling Store) (USA: Pierwsza kobieta dowódcą lotniskowca, 2020-12-08).

Prototyp amerykańskiego bezzałogowego tankowca bazowania pokładowego Boeing MQ-25A Stingray odbył pierwszy lot z zasobnikiem do tankowania w locie Cobham ARS. / Zdjęcie: Boeing

Prototyp amerykańskiego bezzałogowego tankowca bazowania pokładowego Boeing MQ-25A Stingray odbył pierwszy lot z zasobnikiem do tankowania w locie Cobham ARS. / Zdjęcie: Boeing

Lot trwał 2,5 godziny i jest początkiem kampanii prób obejmującej w dalszej kolejności wypuszczanie i wciąganie giętkiego przewodu do tankowania w locie. Bezzałogowiec zintegrowano z takim samym zasobnikiem do tankowania w locie, w jaki są wyposażane samoloty pokładowe F/A-18E/F Super Hornet podczas misji tankowania innych samolotów tego typu (buddy refueling). Bezzałogowiec wystartował z lotniska MidAmerica St. Louis Airport in Mascoutah w stanie Illinois, gdzie również znajdowała się naziemna stacja kontroli. 

Co ciekawe, również 9 grudnia sekretarz US Navy Kenneth J. Braithwaite ogłosił utworzenie nowego etatu w specjalności Aerial Vehicle Operator (AVO) w stopniu warrant officer (od W-1 do W-5). Planuje się wyszkolić 450 podoficerów (od W-2 do W-5) w ciągu 6-10 lat, którzy zostaną skierowani od 2024 do nowych eskadr bezzałogowych tankowców bazowania pokładowego, w skład których wejdą MQ-25A Stingray. Specjalność AVO pozwoli na uzyskanie stanowiska głównego operatora nowego systemu bezzałogowego (Pierwsza eskadra bezzałogowych tankowców US Navy, 2020-10-02).

Pierwszy lot MQ-25A Stingray z zasobnikiem do tankowania w locie Cobham ARS trwał 2,5 godziny./ Źródło: Boeing

Docelowo, US Navy ma otrzymać 72 bsl MQ-25A Stingray w ramach programu o szacowanej wartości 13 mld USD (47,49 mld zł). Pierwszy z czterech zamówionych prototypów (T1) został oblatany 19 września ub. r. Rolą tankowców będzie dostarczanie do 6 350 kg paliwa dla samolotów pokładowych F/A-18E/F Super Hornet i F-35C Lightning II, a także samolotów walki radioelektronicznej EA-18G Growler na odległość do maksymalnie 926 km od lotniskowca. Bezzałogowce, po doposażeniu w głowice optoelektroniczne, będą też zdolne do wykonywania misji zwiadu i rozpoznania na rzecz skrzydła powietrznego na okręcie (MQ-25A Stingray oblatany, 2019-09-20, Boeing dostarczy bezzałogowe tankowce US Navy, 2018-08-31).

Z bezzałogowcem zintegrowano zasobnik do tankowania takiego samego typu jaki wykorzystują samoloty pokładowe F/A-18E/F Super Hornet./ Źródło: Boeing

Pierwsze eskadra nowych statków powietrznych, VUQ-10 (Unmanned Carrier Launched Multi-Role Squadron 10), została sformowana od sierpnia do października br., ale cały proces zostanie sfinalizowany faktycznie do końca października 2021, w bazie lotniczej marynarki wojennej Ventura County, w Kalifornii. Eskadra weszła w skład Skrzydła Powietrznego Dowodzenia i Kontroli oraz Logistyki ACCLOGWING (Airborne Command & Control Logistics Wing) i będą podlegać Morskim Siłom Powietrznym Floty Pacyfiku (Naval Air Forces Pacific).