Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsze środki na produkcję niemieckich F-35A Lightning II

Departament Obrony USA zawarł pierwszą umowę z Lockheed Martin na prace związane z produkcją 35 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II dla Republiki Federalnej Niemiec.

W czwartek, 17 sierpnia br., amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command), w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 622 360 584 USD (2,557 mld zł) ze spółką Lockheed Martin Aeronautics (część Lockheed Martin) na prace związane z produkcją 35 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II dla Republiki Federalnej Niemiec.

Grafika: Lockheed Martin

Powyższe środki finansowe, pochodzące z funduszy programu FMS (Foreign Military Sales) mają na celu zapewnienie zarządzania programem, integrację jednorazowych unikalnych wymagań operacyjnych i szkoleń wspierających wysiłki integracyjne. Niewykluczone, że chodzi o szczególną konfigurację niemieckich F-35A, które będą w konfiguracji tzw. podwójnego przeznaczenia (Dual Capable Aircraft, DCA), czyli dostosowane do przenoszenia uzbrojenia konwencjonalnego i jądrowego (kierowanych bomb nuklearnych B61-12), zgodnie z wymogami programu NATO Nuclear Sharing.

Prace będą wykonywane w Fort Worth w Teksasie (70%), Orlando na Florydzie (15%) i Greenville w Karolinie Południowej (15%) i ma zostać ukończone w grudniu 2027. W momencie zawarcia umowy uruchomiono pełne finansowanie.

Przypomnijmy, że 14 grudnia ub. r. Niemcy zamówiły 35 samolotów F-35A z pakietem wyposażenia i uzbrojenia za 8,4 mld USD. Zgodnie z informacją amerykańskiej Agencji Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) z 28 lipca ub. r., rząd w Berlinie wnioskował o zakup 35 F-35 w wersji konwencjonalnego startu i lądowania (CTOL) oraz 37 silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney F135-PW-100. W pakiecie uzbrojenia znalazło się m.in.: 105 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-8 AMRAAM, 75 pocisków manewrujących o wydłużonym zasięgu AGM-158B JASSM-ER (plus 4 pociski ćwiczebne do prób), 344 bomby kierowane GBU-53/B SDB II StormBreaker (plus 8 ćwiczebnych bomb do prób), 162 bomby BLU-109 wraz z zestawami do konwersji do bomb kierowanych GBU-31, 264 bomby Mk 82 wraz z zestawami do konwersji do wersji GBU-54, 75 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Block II+ Sidewinder (plus 30 pocisków ćwiczebnych CATM-9X). Pakiet dodatkowy obejmuje również części zamienne, środki do samoobrony samolotów, wyposażenie łączności, usługi wsparcia szkoleniowego i logistycznego oraz wyposażenie techniczne obsługi naziemnej (pakiet logistyczny na okres 5 lat).

Zgodnie z umową LOA, pierwsze osiem samolotów zostanie przekazanych niemieckim wojskom lotniczym (Luftwaffe) w 2026. Trafią do międzynarodowego ośrodka szkoleniowego, który powstaje w bazie lotniczej Ebbing Gwardii Narodowej stanu Arkansas w Fort Smith. Co ciekawe, trafią tam w pierwszej kolejności polskie F-35A, a następnie singapurskie F-35B.

Następnie, w 2027 pierwsze niemieckie F-35A trafią do swojej bazy macierzystej w Büchel w Nadrenii-Palatynacie. Zastąpią obecnie stacjonujące tam samoloty Tornado IDS. Są tam składowane amerykańskie głowice jądrowe (w liczbie 20 egzemplarzy). Odpowiednie prace modernizacyjne infrastruktury naziemnej pod kątem przyjęcia F-35A mają pochłonąć ok. 170 mln EUR i zakończyć się w lutym 2026.

Udział w programie dostaw F-35A do Niemiec będzie miał też lokalny przemysł. 1 sierpnia br., przy lotnisku w niemieckim Weeze, w kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia, w rejencji Düsseldorf, w powiecie Kleve, odbyła się uroczystość symbolicznego wmurowania kamienia węgielnego pod budowę przyszłego zakładu grupy Rheinmetall AG do produkcji centropłatów do F-35.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X