Przejdź do serwisu tematycznego

AKTUALIZACJA WOJNA W UKRAINIE

Pierwszy ukraiński samolot wielozadaniowy F-16 ujawniony?

Głos Ameryki po Ukraińsku opublikował wywiad z ukraińskim pilotem ps. Phantom i po raz pierwszy zaprezentowano domniemany jeden z ukraińskich samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16AM Fighting Falcon.

W piątek, 9 lutego, Głos Ameryki po Ukraińsku opublikował wywiad z ukraińskim pilotem ps. Phantom i po raz pierwszy zaprezentowano domniemany jeden z ukraińskich samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16AM Fighting Falcon.

Zdjęcie: Głos Ameryki po Ukraińsku

Dziennikarka Maria Prus przeprowadziła wywiad z ukraińskim pilotem znanym jako Phantom. Jak powiedział, proces szkolenia, który trwa średnio sześć miesięcy przechodzą nie tylko piloci, ale także personel naziemny, a w szczególności mechanicy, którzy będą obsługiwać samoloty i utrzymywać ich gotowość operacyjną do misji bojowych, a także jednostki wsparcia technicznego.

Jeśli chodzi o harmonogram, zgodnie z planem, to około 6 miesięcy szkolenia jednego pilota lub jednej grupy pilotów. Ale są niuanse i nie są one głównie związane z naszym personelem, ale z pracą administracyjną naszych partnerów, tj. z ich własną biurokracją, i wymaga to czasu. Dlatego wpłynęło to na czas przygotowania. Ale idzie zgodnie z planem – powiedział Phantom.

Phantom zauważył, że ukraińskim pilotom trudno było opanować wiedzę na początkowym etapie szkolenia, ponieważ F-16 jest to samolot nowej generacji w porównaniu z tym czym dysponują wojska lotnicze Ukrainy. Zwłaszcza pod kątem złożonych systemów pokładowych.

Nie mieliśmy z tym do czynienia, nasze szkolenie jest nieco inne, a nasze samoloty są znacznie prostsze niż F-16 – powiedział pilot. Przekazał redakcji również pierwszą fotografię samolotu w ukraińskim malowaniu (która jednak budzi wątpliwości – przyp. red.). Obecnie miałby znajdować się jeszcze poza Ukrainą. Wcześniej potwierdzono, że na F-16 szkoli się również ukraiński pilot o znaku wywoławczym Moonfish.

Co Phantom i inni piloci ukraińscy myślą o F-16?

Nasi piloci są pod wielkim wrażeniem. Ten samolot po prostu przekroczył nasze oczekiwania. Nawet przy ilości informacji, które otrzymaliśmy podczas szkolenia, widzimy już wielkie perspektywy i duży wgląd w to, w jaki sposób ten samolot pomoże naszym siłom powietrznym zwiększyć zdolności naszego lotnictwa bojowego. I możecie sobie wyobrazić, że istnieją informacje, których jeszcze nie zbadali, nie dowiedzieli się wszystkiego, do czego jeszcze ten samolot może być zdolny – powiedział w wywiadzie Phantom.

Co amerykańscy i zachodni instruktorzy myślą o ukraińskich pilotach?

Pierwsze wrażenia wobec naszych chłopaków było takie, że są zmotywowani, ich oczy płonęły. Nawet jeden instruktor powiedział, że widzi, jak chcemy rozpocząć przekwalifikowanie coraz szybciej. Ogólnie rzecz biorąc, wrażenia i feedback, które otrzymujemy od instruktorów, są bardzo pozytywne. Dzięki doświadczeniu instruktorów z innych krajów mogą już porównywać się. Mówią, że ukraińscy piloci są bardzo silni, widzą doświadczenie zdobyte podczas bitew powietrznych nad Ukrainą po rozpoczęciu inwazji na pełną skalę, i właśnie te umiejętności będą próbować poprawić na samolotach F-16.

Wcześniej informowano, że Gwardia Narodowa USA wciąż ma wystarczająco dużo środków finansowych, aby ukończyć szkolenie ukraińskich pilotów na samoloty F-16, pomimo faktu, że Departament Obrony USA nie otrzymuje środków z nowych pakietów, gdyż te zablokował Senat USA. Informował o tym dowódca Gwardii Narodowej USA, generał Dan Hokanson (Szkolenie Ukraińców na F-16 w USA od września i października).

Co ciekawe, na pytanie dziennikarki czy zachodni emerytowani piloci będą walczyć po stronie Ukrainy, Phantom odpowiedział, że dowództwo ukraińskie przeprowadziło analizy pod tym kątem i stwierdziło, że nie ma pilnej potrzeby zagranicznych pilotów na niebie Ukrainy.

Na pytanie, czy infrastruktura naziemna w Ukrainie jest gotowa na przyjęcie F-16, pilot odpowiedział enigmatycznie, że są obecnie pewne trudności i niuanse, ale infrastruktura będzie gotowa w odpowiednim czasie.

Przypomnijmy, że 20 sierpnia 2023 władze Królestwa Niderlandów oraz Danii zadeklarowały gotowość do przekazania samolotów, odpowiednio 42 egzemplarzy oraz 19 egzemplarzy. Z kolei 24 sierpnia 2023 media norweskie informowały o możliwym podobnym kroku ze strony władz w Oslo – mówi się o 6-12 lub 5-10 samolotach, ale nie zostało to dotąd potwierdzone. Swoje samoloty, po 2025, ma też przekazywać Belgia (Ukraina otrzyma nawet 61 samolotów F-16 z dwóch państw, Media: Norwegia przekaże Ukrainie swoje F-16?).

W listopadzie 2023 Królestwo Niderlandów oraz Norwegii przekazały swoje samoloty wielozadaniowe F-16AM/BM do europejskiego centrum szkoleniowego F-16, czyli EFTC (European F-16 Training Centre) w Rumunii, które służą do szkoleń pilotów ukraińskich i rumuńskich (Niderlandzkie F-16 w centrum szkoleniowym w Rumunii).

22 grudnia 2023 premier Królestwa Niderlandów Mark Rutte informował w mediach społecznościowych o odbytej rozmowie telefonicznej z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim. Poinformował on partnerów ukraińskich o przygotowaniach do przekazania pierwszej partii 18 samolotów F-16AM/BM. Z kolei 5 lutego br. minister obrony Kajsa Ollongren przekazała, że kolejne 6 samolotów jest przygotowywanych do przekazania – zatem pula niderlandzkiego wkładu wzrosła do 24 egzemplarzy (Osiemnaście niderlandzkich F-16 dla Ukrainy coraz bliżej).

Do koalicji na rzecz szkoleń Ukraińców na F-16 należy 11 państw: Wielka Brytania, Francja, Belgia, Kanada, Luksemburg, Królestwo Niderlandów, Szwecja, Dania i Portugalia, Polska i Rumunia.

Na koniec warto dodać, że 14 listopada 2023, zastępca sekretarza obrony USA ds. zakupów i utrzymania dr William A. LaPlante informował, że naprawy i serwis techniczny przyszłych ukraińskich samolotów F-16 będzie odbywać się w Europie, a przede wszystkim w Polsce (Ukraińskie F-16 będą serwisowane w Polsce).

AKTUALIZACJA

Zgodnie z analizami fotografii ustalono jej geolokalizację. Zdjęcie wykonano w bazie lotniczej Skrydstrup w duńskim okręgu Jutlandia Południowa, a samolot to egzemplarz duński (przypomnijmy: Dania obiecała Ukrainie 19 egz. F-16).

Niemniej za pomocą internetowego narzędzia do cyfrowej analizy fotografii FotoForensics wykazano także fotomanipulację ukraińskich znaków państwowych – tryzuba na ogonie i żółto-niebieskiego znaku rozpoznawczego na kadłubie. O ile sama fotografia samolotu może być manipulacją na potrzeby wywiadu prasowego, to fakt że wkrótce (również ten egzemplarz) trafi w ręce wojsk lotniczych Ukrainy jest bezsprzeczny.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X