Przejdź do serwisu tematycznego

Drugi C-130H Hercules już w Polsce

Wczoraj w Bydgoszczy wylądował drugi z pięciu zakontraktowanych średnich samolotów transportowych C-130H Hercules dla Sił Powietrznych RP.

18 października br. rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia (AU) ppłk Krzysztof Płatek poinformował w mediach społecznościowych, że wczoraj w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Paderewskiego w Bydgoszczy wylądował drugi z pięciu zakontraktowanych średnich samolotów transportowych Lockheed C-130H Hercules dla Sił Powietrznych RP. Pierwszy egzemplarz trafił tam 15 lipca br. (Pierwszy C-130H dla Polski w tym tygodniu).

Wczoraj w Bydgoszczy wylądował drugi z pięciu zakontraktowanych średnich samolotów transportowych C-130H Hercules dla Sił Powietrznych RP / Zdjęcie: ppłk Krzysztof Płatek via Twitter

17 października br. w godzinach popołudniowych w porcie lotniczym w Bydgoszczy wylądował drugi z 5 zakontraktowanych samolotów C-130H Hercules o numerze bocznym 85-0036. Samolot po przejściu obsługi okresowej PDM w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy trafi do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu – czytamy w tweecie rzecznika AU.

Przypomnijmy, że w 14 lipca br. tuż przed przylotem pierwszego samolotu o numerze bocznym 85-0035, ppłk Płatek informował, że kolejne egzemplarze przybędą do kraju jeszcze w tym roku oraz, że istnieje możliwość, iż dostawy wszystkich statków powietrznych zostaną zrealizowane jeszcze przed (deklarowanym w momencie podpisania umowy) 2024 r.

Przypomnijmy, że zgodnie z umową z 14 kwietnia 2021 o wartości 14,3 mln USD, Polska przejęła w formie grantu w ramach programu EDA (Excess Defense Articles) pięć samolotów C-130H Hercules, pochodzących z nadwyżek sprzętowych Sił Powietrznych USA (US Air Force, USAF), gdzie służyły w lotnictwie Gwardii Narodowej. Umowa przewidywała częściowo doposażenie, odtworzenie ich zdatności do lotu, a także sfinansowanie przelotu do Polski. Pierwotnie, dostawa pierwszego miała nastąpić do końca 2021, tak się jednak nie stało (Pięć C-130H dla Polski).

Samoloty będą stacjonować w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego. Zanim tam jednak trafią, przejdą obsługi okresowe/przegląd strukturalny (PDM, Programmed Depot Maintenance) w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 (WZL-2) w Bydgoszczy, a także zostaną dodatkowo doposażone w sprzęt lotniczy, zgodnie z wymaganiami Sił Powietrznych.

Zakupione samoloty C-130H zostały wyprodukowane w 1985 i zakończyły służbę w USAF w 2017, a następnie były przechowywane w konserwacji na terenie składowiska kontrolowanego przez 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARG) w Tucson Arizonie. Będą to egzemplarze o numerach rejestracyjnych: 85-0035, 85-0036, 85-0037, 85-0038 oraz 85-0039 oraz seryjnych, odpowiednio, 382-5073, 382-5074, 382-5077, 382-5079 i 382-5080. Przed wycofaniem ich z eksploatacji były przypisane do 357. Eskadry Transportowej USAF (357th Airlift Squadron), stacjonującej w bazie lotniczej Maxwell w stanie Alabama.

Samoloty te są o 15 lat młodsze od obecnie eksploatowanych C-130E Hercules (dostarczonych do Polski w latach 2009-2012), a ich przyjęcie zwiększy zdolności transportowe Wojska Polskiego. Co ciekawe, USA wyceniły przekazywane samoloty na 60 mln USD, choć kosztowały one, gdy zostały zakupione 150 mln USD.

Na terytorium Polski znajduje się zaplecze obsługowo-remontowe samolotów C-130, zarówno w Siłach Zbrojnych RP, jak i w podmiotach wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), co daje możliwość utrzymania wysokiego poziomu dostępności operacyjnej przy zaangażowaniu krajowego przemysłu. Wszystko dzięki porozumieniu strategicznemu z 23 stycznia 2020 pomiędzy PGZ a spółką Lockheed Martin (Porozumienie PGZ z Lockheed Martin).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X