Przejdź do serwisu tematycznego

Pokaz możliwości systemu Wisła

W Toruniu, w obecności prezydenta Andrzeja Dudy oraz wicepremiera i ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, odbył się pokaz elementów wchodzących w skład polskiego systemu obrony powietrznej średniego zasięgu Wisła.

14 października br. w Warsztatach Techniki Lotniczej w Toruniu, w obecności prezydenta RP Andrzeja Dudy i wiceprezesa Rady Ministrów, ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, odbył się pokaz elementów wchodzących w skład polskiego systemu obrony powietrznej średniego zasięgu Wisła, które przechodzą proces sprawdzenia i integracji (System Integration Checkout, SICO) (Rusza proces integracji systemu Wisła).

W Toruniu odbył się pokaz elementów wchodzących w skład polskiego systemu obrony powietrznej średniego zasięgu “Wisła”

Podczas prezentacji przedstawione zostały poszczególne elementy I fazy systemu WISŁA, które przechodzą obecnie integrację i testy poprawności funkcjonowania. Wśród nich wymienić można: radar AN/MPQ-65, elektrownię polową EPP (Electric Power Plant) wraz z transporterami specjalnymi TS EEP, kabinę ECS/RIU (Engagment Control Station/Radar Interface Unit), 4 wyrzutnie M903A2 wraz z testerami symulującymi pociski rakietowe PAC-3 MSE, 2 wyrzutnie M903A2 z kontenerami startowymi dla rakiet szkolnych, stacje obsługowo-naprawcze poziomu dywizjonu ISE (Intermediate Support Element) oraz baterii BMC (Battery Maintenance Center), ciągniki siodłowe-specjalne CSS 8×8, transporter dużych podzespołów zapasowych LRPT (Large Repair Parts Transporter) oraz samochód transportowo-załadowczy GMT (Guided Missiles Transporter) (Jelcz zaprezentował pojazdy specjalne na potrzeby programu Wisła).

Wymieniony powyżej sprzęt nie stanowi naturalnie całego ukompletowania pierwszych baterii systemu WISŁA. Równolegle prowadzone są bowiem prace konfiguracyjne i montażowe mające na celu przygotowanie do sprawdzenia kolejnych, dostarczonych już elementów systemu Wisła, tj. kolejnej kabiny ECS/RIU, elektrowni polowej EPP, wyrzutni M903A2 wraz z pociskami rakietowymi PAC-3 MSE, stacji ISE, transportera LRPT oraz samochodów transportowo-załadowczych GMT i ciągników siodłowych-specjalnych CSS 8×8.

Procedura SICO ma fundamentalne znaczenie w procesie przyjęcia i wdrożenia systemu Wisła do Sił Zbrojnych RP. W ramach tego procesu polskie i amerykańskie zespoły SICO przeprowadzają inwentaryzację dostaw i realizują finalny montaż sprzętu wojskowego oraz dokonują pierwszego uruchomienia i testów poprawności funkcjonowania systemu. Pozytywny wynik tych testów będzie stanowił niezbędny wymóg na drodze przekazania systemu Wisła do pododdziałów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej.

Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Narodowej

SICO jest procesem podzielonym na trzy etapy. Pierwszy etap dotyczy integracji wyrzutni M903A2 systemu MIM-104F Patriot PAC-3+ (Post-Deployment Build 8) z pozostałymi elementami systemu i jest obecnie realizowany w Toruniu. Testy zintegrowanego systemu dowodzenia obroną przeciwlotniczą i przeciwrakietową IBCS zostaną zrealizowane w kolejnym etapie w 37. Dywizjonie Rakietowym Obrony Powietrznej w Sochaczewie. Na koniec zostanie dokonane sprawdzenie kompletnego systemu Patriot/IBCS, które ponownie zostanie przeprowadzone w Warsztatach Techniki Lotniczej w Toruniu.

Zakończenie procesu SICO, które zostało zaplanowane na II kwartał 2023 r., będzie stanowiło milowy krok na drodze osiągnięcia wstępnej gotowości operacyjnej przez pododdziały wykorzystujące system Wisła. Zgodnie z obowiązującym harmonogramem podstawowa gotowość systemu (Basic Operational Capability) została przewidziana na 2023 r. i ma nastąpić wraz z pozytywnym zakończeniem ćwiczenia certyfikacyjnego, co zostanie poprzedzone jeszcze etapem szkolenia i zgrywania pododdziałów.

Ostatnimi dwoma elementami dla I fazy systemu Wisła będą mobilne węzły łączności oraz kabiny dowodzenia. Na mocy umowy zawartej 30 listopada 2021 r. pozyskane zostaną 4 Mobilne Węzły Łączności MCC-1, których dostawa zaplanowana została na przełomie 2024 i 2025 roku. W pierwszym tygodniu września br. zakontraktowano natomiast zakup 14 kabin dowodzenia (w tym 6 kabin kierowania walką E-OPS, 6 kabin operacyjnych C-OPS oraz 2 kabin planowania działania F-OPS), które zostaną dostarczone w latach 2024-2025. Ich wdrożenie do służby pozwoli na kompleksowe i pełne wykorzystanie systemu IBCS w ramach struktury systemu Wisła (Pierwsze stanowisko dowodzenia do polskiego systemu Wisła, Mobilne Węzły Łączności dla Wisły).

Należy również podkreślić, że doświadczenia i wnioski pozyskane w ramach procedury SICO realizowanej dla I etapu systemu Wisła przełożą się na doskonalenie przyszłych procesów związanych z integracją kolejnych systemów pozyskiwanych w ramach II fazy programu Wisła oraz w ramach programów Narew, czy Pilica+, w związku z czym już teraz można powiedzieć, że proces SICO stanowi jeden z fundamentów budowy zintegrowanego systemu naziemnej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Polski (Pilica+ wzmocni obronę przeciwlotniczą Wojska Polskiego, Dostawy elementów Małej Narwi do Wojska Polskiego).

 

Warto również podkreślić, że na potrzeby realizacji procesu SICO przeprowadzono szereg remontów infrastruktury warsztatowej oraz dokonano inwestycji, w ramach której wybudowany został budynek warsztatowy dostosowany do potrzeb obsługiwania i napraw systemu Wisła. Docelowo Warsztaty Techniki Lotniczej w Toruniu mają stać się zasadniczym wojskowym centrum serwisowym dla polskich systemów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej.

Informacja prasowa

Galeria (zdjęcia kpr. Paweł Kmiecik / CO MON):

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X