19 lipca br., wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), spółka Jelcz zaprezentowała fotografie pierwszych pojazdów specjalnych na potrzeby dwóch baterii obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MIM-104F Patriot PAC-3+ (Post-Deployment Build 8), zakupionych w ramach I etapu programu Wisła (Próby Jelczy dla Wisły).
Spółka Jelcz zaprezentowała fotografie pojazdów specjalnych na potrzeby dwóch baterii obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MIM-104F Patriot PAC-3+ (PDB 8), zakupionych w ramach I etapu programu Wisła.
Na podstawie dwóch zawartych umów podwykonawczych Jelcz dostarczy łącznie 81 zunifikowanych pojazdów specjalnych o podwyższonej mobilności, które zostaną zastosowane, w dwóch zamówionych w 2018 r. przez Ministerstwo Obrony Narodowej bateriach (czterech jednostkach ogniowych) systemu Wisła, opartego o rozwiązanie IBCS/Patriot (Wisła: Polsko-niemiecka umowa na dostawę mobilnych masztów antenowych).
Pierwsza umowa z 17 maja 2019 r. pomiędzy ówczesnym Inspektoratem Uzbrojenia (obecnie Agencją Uzbrojenia) a Zespołem Programu Wisła opiewająca na kwotę 170,9 mln PLN brutto dotyczy dostaw następujących pojazdów (Samochody transportowo-załadowcze dla Wisły):
- 33 ciągników siodłowych Jelcz 882.57 CSS w układzie napędowym 8×8, przeznaczonych do holowania naczep specjalnych M860A1 do transportu stacji radiolokacyjnych AN/MPQ-65, wyrzutni rakiet M903, kabin ECS/RIU (Engagment Control Station/Radar Interface Unit) i kabin technicznego wsparcia eksploatacji systemu BMC (Battery Maintenance Center) oraz ISE (Intermadiate Support Element) wraz z naczepami M871A4;
- 28 bazowych podwozi Jelcz 882.57 TS w układzie 8×8 w konfiguracji uniwersalnej, z których po dostosowaniu i zabudowie powstaną 4 poniższe wersje transporterów specjalnych:
- TS EPP (Electrical Power Plant) z pomostem skrzyniowym i zaczepami kontenerowymi do transportu zespołu zasilającego w energię elektryczną;
- TS LRPT (Large Repair Parts Transporter) ze skrzynią ładunkową i żurawiem dookólnym do załadunku, rozładunku i transportu zestawów naprawczych. Z podwoziem będzie zintegrowany żuraw samochodowy, umożliwiający przeładunek pojemników transportowo-startowych lub wielkogabarytowych części zamiennych;
- TS TSK (Transporter Specjalny Kontenerów) z hakowym systemem samozaładowczym kontenerów 20-stopowych do transportu kontenerów systemu IBCS (S280);
- TS DOW (Transporter Kabin Dowodzenia i Kierowania) z ramą podkontenerową do transportu kontenerów stanowisk kierowania i dowodzenia systemu IBCS/Wisła, w tym kabin F-OPS (Future Operations) oraz E-OPS (Engagment Operations).
- 12 samochodów średniej ładowności Jelcz 442.32 jako ciągników przyczepy M1061A1 radiolinii systemu IBCS IFCN Relay (Integrated Fire Control Network Relay), w układzie 4×4, wykonanych na bazie standardowych samochodów skrzyniowych Jelcz 442.32.
Zgodnie z zapisami dodatkowej umowy podwykonawczej z września 2020 r. zawartej pomiędzy Wojskowymi Zakładami Uzbrojenia i Jelcz o wartości 33 mln zł, dostarczonych zostanie 8 kolejnych podwozi Jelcz P882.57 TS w wersji STZ. Podobnie jak transporter specjalny LRPT, w wersji ze skrzynią ładunkową i żurawiem dookólnym zostaną one wykorzystane do zabudowy samochodów transportowo-załadowczych pojemników transportowo-startowych pocisków rakietowych zamówionych w WZU przez Agencję Uzbrojenia (Jelcz i WZU wyprodukują pojazdy transportowo-załadowcze dla Wisły).
Zmodyfikowane na potrzeby programu Wisła ciągniki Jelcz typ C882.57 o podwyższonej mobilności, przeznaczone do integracji z komponentami systemu IBCS/Patriot wykazują charakterystyki użytkowe, wyposażenie i parametry niezawodnościowe porównywalne a w niektórych obszarach przewyższające pojazdy stosowane w systemie IBCS/Patriot przez US Army. Wyposażenie specjalistyczne i dodatkowe wymagania dla pojazdów ciężarowych marki Jelcz, określone przez zamawiającego, zapewniają realizację szeregu dodatkowych zadań, stawianych przed zestawami Wisła (Wisła: HSW przekazała Raytheon pierwsze wyrzutnie Patriot).
Dodatkowo pojazdy specjalne marki Jelcz gwarantują mobilność zestawów obrony powietrznej w trakcie jazd szosowych i terenowych, włącznie z pokonywaniem przeszkód terenowych i wzniesień nie mniejszych niż 35%. Po odpowiednim przygotowaniu pojazdy będą zdolne do pokonania przeszkód wodnych o głębokości do 1200 mm, a ich konstrukcja umożliwia eksploatację na różnych wysokościach, nawet powyżej 1000 m n.p.m., całorocznie, z docelową normą eksploatacji co najmniej 30 lat.
Zakład ma zapewnić także długoterminowe wsparcie eksploatacyjne dostarczonych pojazdów i zabudowanych na nich elementów wyposażenia. Spółka Jelcz przygotuje również pakiety logistyczne zawierające zestawy: części zamiennych, naprawcze, diagnostyczne i obsługowe oraz pakiety szkoleniowe dla docelowych użytkowników pojazdów.
Informacja prasowa
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.