23 września Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) poinformowała, że wchodzące w jej skład spółki Jelcz oraz Wojskowe Zakłady Uzbrojenia (WZU) z Grudziądza zawarły umowę na dostawy pojazdów transportowo-załadowczych do przewozu rakietowych pocisków przechwytujących Patriot Advanced Capability-3 (PAC-3) Missile Segment Enhancement (MSE) dla programu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła (Elementy pocisków PAC-3 MSE z WZL-1, 2020-09-07).

Wojsko zamówiło osiem Jelczy 882.53 8x8 z opancerzoną kabiną, silnikiem MTU o mocy 625 KM z automatyczną skrzynię biegów i zawieszeniem Hendrixon. Każdy z pojazdów otrzyma żuraw oraz dwuosiową przyczepę terenową, którą dostarczy spółka Autosan.

Wojsko zamówiło osiem Jelczy 882.53 8×8 z opancerzoną kabiną, silnikiem MTU o mocy 625 KM z automatyczną skrzynię biegów i zawieszeniem Hendrixon. Każdy z pojazdów otrzyma żuraw oraz dwuosiową przyczepę terenową, którą dostarczy spółka Autosan.

Umowa obejmuje realizację przez Wojskowe Zakłady Uzbrojenia zadania zabudowy ośmiu transporterów specjalnych – samochodów transportowo-załadowczych na podwoziach produkcji Jelcz, które wejdą na wyposażenie dwóch baterii systemu MIM-104F Patriot PAC-3+ w ramach I etapu programu Wisła. Dostawy będą realizowane w latach 2021-2022(ZM Tarnów dostarczą elementy wyrzutni Patriot, 2020-07-24). 

Pojazdy zostaną doposażone również w środki łączności i systemy informatyczne, które dostarczą Wojskowe Zakłady Łączności Nr 2 (WZŁ-2) z Czernicy (woj. dolnośląskie), na podstawie porozumienia z 9 września br. (MSPO 2020: PGZ i WZŁ-2 z łącznością do Jelczy dla Wisły, 2020-09-09).

Na samochodzie transportowo-załadowczym oraz naczepie będzie transportowanych po 12 kontenerów z rakietowymi pociskami przechwytującymi PAC-3 MSE. Wybór Jelczy wynika z założeń ujednolicenia floty samochodów w baterii Wisła. / Zdjęcia: Polska Grupa Zbrojeniowa

Na samochodzie transportowo-załadowczym oraz naczepie będzie transportowanych po 12 kontenerów z rakietowymi pociskami przechwytującymi PAC-3 MSE. Wybór Jelczy wynika z założeń ujednolicenia floty samochodów w baterii Wisła. / Zdjęcia: Polska Grupa Zbrojeniowa

Sławomir Kaleta, prezes zarządu spółki Jelcz powiedział, że ciągniki siodłowe 8×8, których dotyczy umowa, wraz z pojazdami 4×4 przechodzą obecnie intensywny, wielomiesięczny proces badań weryfikacyjnych w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPIS) w Sulejówku. Dodał, że wysoka mobilność systemu „Wisła” zostanie zapewniona dzięki szerokiej gamie pojazdów 8×8 i 4×4, które Jelcz dostarcza do wielu spółek z konsorcjum PGZ-Wisła (Próby Jelczy dla Wisły, 2020-06-08). 

Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) zamówił w WZU za ponad 54 mln zł brutto osiem samochodów transportowo-załadowczych (STZ) na podwoziu Jelcz 882.53 8×8 z opancerzoną kabiną, silnikiem wysokoprężnym MTU o mocy 625 KM z automatyczną skrzynią biegów i zawieszeniem Hendrixon. Kontrakt obejmował także pakiet logistyczny i szkoleniowy oraz powołanie w WZU centrum obsługowo-naprawczego pojazdów, przyczep i systemów łączności (Samochody transportowo-załadowcze dla Wisły, 2019-12-17).